۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶

ستاد حقوق بشر مخالف اقدامات خشونت آمیز به بهانه طرح مطالبات است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ سفرای بلژیک و آلمان در ایران بطور جداگانه با «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران امروز، دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، د...

ستاد حقوق بشر مخالف اقدامات خشونت آمیز به بهانه طرح مطالبات است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ سفرای بلژیک و آلمان در ایران بطور جداگانه با «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران امروز، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای پیگری حقوق شهروندان خود، از جمله مرحومه مهسا امینی، اظهار داشت: درخصوص فوت خانم امینی از همان دقایق اولیه، تیم‌های تحقیقاتی مختلفی از سوی دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص درباره این واقعه تشکیل شد. یک تیم ویژه پزشکی نیز با عضویت روسای سازمان پزشکی قانونی، سازمان نظام پزشکی و نمایندگان برخی انجمن های پزشکی تشکیل و مامور شد تا پرونده خانم امینی را بررسی و علت فوت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارش کند.

وی افزود: متاسفانه، برخی از کشورهای اروپایی و رویه‌های بین المللی حقوق بشری در اقدامی شتابزده و البته سیاسی، ادعاهایی درخصوص ضرب و شتم خانم امینی مطرح کردند که این ادعاها طبق بررسی‌های اولیه و گزارش بیمارستان کسری، رد شده اند. با این وجود، علت فوت در دست بررسی است و نتایج آن به زودی مشخص و گزارش خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه با اشاره به حمایت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از اغتشاشات در ایران تحت عنوان تجمعات مسالمت آمیز، از این مواضع انتقاد کرد و گفت: در هیچ کجا به تجمعاتی که همراه با خشونت و حمل سلاح سرد و گرم و تخریب اموال عمومی و خصوصی باشد، تجمعات مسالمت آمیز گفته نمی شود. در ایران سالانه صدها تجمع و اعتراض مسالمت آمیز بدون هیچ مشکلی برگزار می شود، اما آنچه طی چند روز اخیر در برخی شهرهای ایران مشاهده شد، با اقدامات خشونت آمیز، وحشت افکنانه، خرابکاری و آسیب به اموال عمومی و خصوصی شهروندان توام بوده است.

غریب‌آبادی در تشریح بخشی از اقدامات آشوبگران گفت: اغتشاشگران همه را به مقابله با پلیس و تخریب اموال عمومی و خصوصی دعوت و تشویق می کنند. در جریان این تجمعات خرابکارانه، اموال عمومی و خصوصی متعددی به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته اند؛ برخی عوامل مجری قانون و مردم عادی در اثر سلاح های سرد و گرم این اغتشاشگران جان خود را از دست داده یا مجروح شدند. به مراکز بی دفاع اداری و خدمات عمومی مثل بانک ها، ماشین های خودپرداز، آمبولانس ها، وسایل حمل و نقل عمومی، خودروهای پلیس، خودروهای آتش نشانی و اماکن دینی تهاجمات گسترده ای شد و بسیاری از این مراکز دچار تخریب و آتش سوزی شدند.

وی افزود: بدیهی است استفاده از سلاح و تجهیزات رعب آور و توسل به خشونت علیه مردم و نیروهای انتظامی و تعرض به اموال و اماکن عمومی، دولتی و خصوصی و به آتش کشیدن آنها، بستن راه‌های عبور و مرور همگانی و غارت و تعرض به اموال مردم، از مصادیق اعتراضات مسالمت آمیز نبوده و موجب مسوولیت قانونی است. این قبیل رفتارهای خشونت آمیز و حمل سلاح در تجمعات، در مغایرت آشکار با اسناد بین المللی حقوق بشر نیز قرار دارد .

دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد از مواضع برخی کشورهای اروپایی، گفت: کشورهایی که از تظاهرات‌ غیرمسالمت‌آمیز و اقدامات خشن حمایت و به آن تشویق می‌کنند، از نظر جمهوری اسلامی در خسارات وارد شده و خون بی‌گناهانی که بر زمین ریخته شده، شریک هستند.

وی همچنین اقدامات مداخله جویانه آمریکا به بهانه حمایت از حقوق بشر ایرانیان را محکوم کرد و گفت: آمریکایی که با تحریم های خود حقوق بشر میلیون ها ایرانی را نقض کرده و جان بسیاری از ایرانیان را به مخاطره انداخته است، چگونه می تواند دم از حمایت از حقوق آنان بزند!

غریب آبادی در خاتمه تاکید کرد: ستاد حقوق بشر همانگونه که به واحدهای قضایی و نیروهای مجری قانون تاکید کرده است قانون را مبنای اقدامات خود قرار دهند تا مبادا حق کسی، حتی متهمین و مجرمین، ضایع شود، به شدت مخالف اقدامات خشونت آمیز به بهانه طرح مطالبات است و آن را مخل حقوق تمامی شهروندان می داند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار