۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!.مواد مغذی گیاهی که رنگ زیبایی به این سبزیجات می بخشند دارای فواید سلامت قدرتمندی نیز هستند. رنگ های تیره‌تر، مانند رنگ تیره چغندر، به طور معمول به معنای آن است که ای...

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!.مواد مغذی گیاهی که رنگ زیبایی به این سبزیجات می بخشند دارای فواید سلامت قدرتمندی نیز هستند.

رنگ های تیره‌تر، مانند رنگ تیره چغندر، به طور معمول به معنای آن است که این سبزیجات از محتوای مواد مغذی گیاهی از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری برخوردار هستند. این مواد مغذی به پیشگیری از سرطان، مبارزه با بیماری های مزمن و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.

سبزیجات قرمز، رنگ و افزایش ارزش تغذیه ای خود را از لیکوپن و آنتوسیانین دریافت می کنند. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، محافظت از چشم ها، مبارزه با عفونت ها، و محافظت در برابر آسیب دود تنباکو کمک می کند.

همچنین، پژوهشگران پتانسیل محافظت در برابر سرطان پروستات و تومورهای دیگر را مطالعه می کنند. از سوی دیگر، آنتوسیانین می تواند از کبد محافظت کند، بینایی را بهبود ببخشد، و فشار خون و التهاب را کاهش دهد.

بنابر گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، به رغم فواید بسیار، بیشتر بزرگسالان به میزان کافی از سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ مصرف نمی کنند. در ادامه با برخی از مفیدترین قرمزهای دنیای سبزیجات بیشتر آشنا می شویم.

چغندر

چغندر یکی از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین، چغندر منبع خوبی برای پتاسیم، فیبر، فولات، ویتامین C، و نیترات ها است. مطالعات جدید نشان داده اند که این سبزی می تواند فشار خون را کاهش دهد، جریان خون را بهبود ببخشد، و استقامت ورزشکاران را تقویت کند.

برای کسب بهترین نتیجه، سرخ کردن چغندر با مقدار اندکی از یک روغن سالم توصیه می شود و مصرف برگ های چغندر را نیز به واسطه محتوای بالای ویتامین های A، C، و K فراموش نکنید. همچنین، می توانید آب چغندر را مصرف کنید، اما بنابر توصیه پژوهشگران باید نسبت به میزان مصرف مراقب باشید. نوشیدن روزانه آب چغندر بیش از اندازه است. در عوض، تنها چند بار در هفته چغندر مصرف کنید و آب چغندر را با آب میوه و سبزیجات دیگر ترکیب کنید تا نه تنها نوشیدنی خوشمزه‌تری داشته باشید، بلکه مواد مغذی بیشتری دریافت کرده و از مصرف بیش از اندازه نیز پیشگیری کنید.

کلم قرمز

در شرایطی که بیشتر بنفش رنگ به نظر می رسد تا قرمز، این سبزی از فواید سلامت بسیاری همانند دیگر اعضای خانواده کلم مانند کیل، بروکسل و بروکلی برخوردار است. رنگ تیره کلم قرمز از آنتوسیانین، آنتی اکسیدانی قدرتمند که می تواند خطر اختلالات مغزی، سرطان، و بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد، ناشی می شود.

کلم قرمز از محتوای ویتامین ها و مواد معدنی بالا سود می برد. تنها یک فنجان از این سبزی ۸۵ درصد از دوز روزانه مورد نیاز برای ویتامین C، ۴۲ درصد از ویتامین K، و ۲۰ درصد از ویتامین A را تامین می کند. کلم قرمز منبع خوبی برای فیبر، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز نیز محسوب می شود.

برای دریافت بیشترین میزان مواد مغذی از کلم قرمز آن را خام مصرف کنید. همچنین، می توانید این سبزی را به صورت پخته مصرف کنید، اما باید با آب و در مدت زمان کوتاه بخارپز شود تا آنتوسیانین، گلوکوزینولات و دیگر مواد مغذی موجود در آن زیاد از بین نروند. برای بهره‌مندی از باکتری های خوب، مصرف کلم قرمز تخمیر شده را می توانید مد نظر قرار دهید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از سبزیجات محبوب و پر مصرف در جهان است. گوجه فرنگی منبع خوبی برای لیکوپن، ویتامین C، و پتاسیم است. بنابر گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، گوجه فرنگی تازه و محصولات گوجه فرنگی مانند رب و سس حدود ۸۵ درصد از لیکوپن موجود در رژیم غذایی ما را تامین می کنند. در شرایطی که انواع مختلف شیوه های مصرف مفید هستند، گوجه فرنگی پخته شده با مقداری روغن سالم جذب لیکوپن را برای بدن تسهیل می کند.

فلفل دلمه ای قرمز

این سبزی تقریبا شیرین مزه می تواند دوز روزانه ویتامین A، و سه برابر دوز روزانه ویتامین C شما را تامین کند و این در شرایطی است که تنها ۳۰ کالری دارد. فلفل دلمه ای قرمز انتخابی سالم برای تقویت سیستم ایمنی و بهره‌مندی از پوستی سالم و درخشان است. محتوای بالای ویتایمن C موجود در این سبزی به محافظت در برابر عفونت کمک می کند. خوردن فلفل دلمه ای قرمز به صورت خام یا پخته ویتامین B6، ویتامین E و فولات را در اختیار بدن قرار می دهد.

تربچه

این ریشه های خوراکی که از مزه ای تند سود می برند در خانواده کلم ها قرار دارند. تربچه منبع خوبی برای ویتامین C، فولات، و پتاسیم است و نصف فنجان از آن تنها نه کالری دارد. فیبر موجود در تربچه به احساس سیری کمک می کند. در حالت خام، تربچه از بیشترین میزان ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها بهره می برد، اما در حالت ترشی نیز از مواد مغذی و دوستدار روده سود می برد.

فلفل چیلی قرمز

با فلفل چیلی قرمز می توانید مقداری تندی را وارد رژیم غذایی خود کرده و با التهاب مبارزه کنید. ممکن است تندی فلفل در ابتدا اندکی مشکل آفرین باشد، اما کپسایسین موجود در فلفل می تواند به کاهش درد کمک کند. همچنین، پژوهشگران پتانسیل کپسایسین در مبارزه با سرطان را بررسی می کنند. یک اونس (۲۸ گرم) فلفل چیلی قرمز افزون بر تامین منیزیم، مس، و ویتامین A می تواند دو سوم از دوز روزانه برای ویتامین C را نیز فراهم کند.

رادیکیو

رادیکیو با برگ های تیره رنگ خود حاوی مواد مغذی فراوانی است. یک فنجان از این سبزی بیش از دوز روزانه مورد نیاز ویتامین K را تامین می کند. همچنین، رادیکیو منبع خوبی برای فولات، مس، منگنز و ویتامین های B6، C، و E است.

کاهوی برگ قرمز

بسیار شبیه به رادیکیو، کاهوی برگ قرمز سرشار از مواد مغذی است که می توانند به محافظت در برابر سرطان و کند کردن روند پیری کمک کنند. برگ های قرمز و تیره این کاهو سرشار از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 هستند. یک فنجان از برگ خرد شده کاهو قرمز تقریبا نیمی از نیاز روزانه برای ویتامین های A و K را تامین می کند. مصرف این کاهو به حفظ آب بدن نیز کمک می کند زیرا ۹۵ درصد برگ های آن از آب تشکیل شده اند.

ریواس

ریواس منبع خوبی برای کلسیم، پتاسیم، ویتامین C، و ویتامین K است. مصرف ریواس بدون این که قند زیادی به آن اضافه شده باشد و به صورت خام بیشترین میزان فواید سلامت را دارد.

پیاز قرمز

در شرایطی که شاید تمایل چندانی به مصرف پیاز قرمز خام نداشته باشید می توانید با افزودن آن به غذایی که می پزید، مواد مغذی بیشتری را مصرف کنید. پیاز قرمز حاوی ارگانوسولفورها، ترکیباتی که در سیر، تره فرنگی، و پیاز یافت می شوند، است. این مواد شیمیایی گیاهی می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، تولید کلسترول را کاهش دهند، و از کبد پشتیبانی کنند.

آلیل سولفیدها نیز می توانند به مبارزه با سرطان و بیماری قلبی کمک کنند و فیبر موجود در پیاز قرمز از سلامت روده پشتیبانی می کند.

سیب زمینی قرمز

آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا مصرف سیب زمینی، سبزیجات برگ‌دار، و گوجه فرنگی را برای افزایش دریافت پتاسیم و ایجاد تعادل در فشار خون توصیه می کند. سیب زمینی قرمز از محتوای پتاسیم، ویتامین C، تیامین، و ویتامین B6 بالا سود می برد.

بدون در نظر گرفتن این که سیب زمینی را چگونه مصرف می کنید، بهتر است پوست آن را دور نریزید زیرا پوست سیب زمینی سرشار از فیبر و بسیاری از ویتامین ها است. سیب زمینی قرمز، به طور ویژه، حاوی مواد مغذی گیاهی بسیاری است که رنگ قرمز یا صورتی را به پوست آن می بخشند.

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار