۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

آیا می دانید رشته سفید رنگ کنار زرده تخم مرغ چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تخم‌مرغ اغلب همراه با محصولات لبنی به فروش می‌رسد. تخم‌مرغ از لحاظ فنی جزو لبنیات نیست؛ اما از آنجا که همانند لبنیات مصرف بالایی دارد، آن را در طبقه محصولات لبنی دسته‌بندی کرده‌اند. صرف نظر از طبقه...

آیا می دانید رشته سفید رنگ کنار زرده تخم مرغ چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تخم‌مرغ اغلب همراه با محصولات لبنی به فروش می‌رسد. تخم‌مرغ از لحاظ فنی جزو لبنیات نیست؛ اما از آنجا که همانند لبنیات مصرف بالایی دارد، آن را در طبقه محصولات لبنی دسته‌بندی کرده‌اند.

صرف نظر از طبقه‌بندی، همه افراد در طول سال مقدار زیادی از این پوسته بیضی سفید رنگ استفاده می‌کنند. تخم‌مرغ به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات تخم‌مرغ را هم می‌زنیم و داخل غذای دیگری می‌ریزیم، گاهی اوقات نیز خود تخم‌مرغ را می‌پزیم و در انواع غذا‌های مختلف از آن استفاده می‌کنیم. همچنین گاهی اوقات تخم‌مرغ به عنوان یکی از مواد اولیه در زمینه زیبایی پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همه افراد می‌توانند زرده، سفیده و پوسته تخم‌مرغ را از هم تشخیص دهند؛ اما آیا تاکنون در مورد رشته سفید رنگ عجیبی که به زرده تخم‌مرغ چسبیده، فکر کرده‌اید؟ این رشته سفید رنگ دقیقاً چیست؟ همه تخم‌مرغ‌ها نطفه طناب‌مانندی دارند؛ اما برخلاف باور عمومی، این رشته سفید نطفه نیست. به نظر می‌رسد این رشته سفید رنگ بیشتر شبیه یک کمربند ایمنی است. همچنین این رشته چالازا (chalazae) نامیده می‌شود. هر تخم‌مرغ دو چالازا دارد که در دو طرف تخم‌مرغ قرار گرفته‌اند. این چالازا‌ها به زرده تخم‌مرغ متصل هستند.

وظیفه این بخش از تخم‌مرغ، نگه داشتن زرده در مرکز سفیده تخم‌مرغ و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن است. این بخش دقیقاً مانند یک کمربند ایمنی اتومبیل عمل می‌کند که از سرنشینان در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث و تصادفات محافظت می‌کند.

واقعیت این است که چالازا ظاهر ناخوشایندی دارد؛ اما می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی برای ما فراهم آورد. چالازا به ما کمک می‌کند تا میزان تازگی تخم‌مرغ را تشخیص دهیم. در تخم‌مرغ‌های تازه این رشته سفید رنگ به راحتی قابل مشاهده است؛ اما در تخم‌مرغ‌های قدیمی به سختی قابل مشاهده است یا اصلاً وجود ندارد؛ بنابراین اگر شما یک رشته بزرگ چالازا در تخم مرغ خود یافتید، مطمئن باشید که تخم‌مرغ شما سالم و تازه است.

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار