۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲

ساخت سریال بر اساس انتخاب چهره‌های مردمی سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در فهرست انتخاب چهره مردمی سال فرد یا سوژه‌ای نظر شما را به عنوان یک تهیه‌کننده جلب کرد یا خیر؟ گفت: اتفاقاً در جلسه‌ای که با آقای بهروز شعیبی داشتیم و ایشان هم عضو...

ساخت سریال بر اساس انتخاب چهره‌های مردمی سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در فهرست انتخاب چهره مردمی سال فرد یا سوژه‌ای نظر شما را به عنوان یک تهیه‌کننده جلب کرد یا خیر؟ گفت: اتفاقاً در جلسه‌ای که با آقای بهروز شعیبی داشتیم و ایشان هم عضو هیات انتخاب هستند، در پی صحبت‌هایی که داشتیم، بحث این بود که برخی از این افرد چه شخصیت‌های جذابی هستند، حالا شاید خودشان یک قصه مجزا و مستقل نشوند اما به‌عنوان بخشی از یک داستان قطعاً جذابیت دارند.

تهیه‌کننده سریال‌های “مادرانه”، “وضعیت سفید”، “کیمیا” و “جراحت” همچنین یادآور شد: آنها در واقع کارهای جالبی می‌کنند که شاید به ذهن هیچ‌کدام از ما نرسد یا آن را در حیطه وظیفه خودمان ندانیم. اساساً یکی از ویژگی‌های مهم یک اثر نمایشی در قالب سینما و تلویزیون، خلق شخصیت‌های متفاوت است. این شخصیت‌ها که خصوصیات متفاوتی از عموم مردم دارند، برای مخاطبان جذاب هستند. فکر می‌کنم این افراد و به ویژه ۱۰ نامزد نهایی طرح چهره مردمی سوژه بسیار مناسبی برای فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان ما در سینما و تلویزیون باشند.

او درباره معیار انتخاب ۱۰ نامزد چهره مردمی سال در برنامه تحویل سال سید علی ضیا هم گفت: برای من دو شاخص اهمیت زیادی داشت و معیار اول، نوآوری در فعالیت بود. خوشبختانه ما افراد زیادی داریم که به شیوه‌های مرسوم کار خیر انجام می‌دهند، برای زوج‌های کم‌توان جهیزیه تهیه می‌کنند، به فقرا رسیدگی می کنند، برای نیازمندان سرپناه تهیه می کنند و … در بین همین فعالیت‌های شناخته‌شده، برای من نوآوری خیلی مهم بود. اگر ما به افراد کم‌برخوردار و یا به تسهیل ازدواج جوانان کمک می‌کنیم، این را به چه شکل انجام می‌دهیم؟ آیا در آن کار خیر نوآوری، جذابیت و وسعت تاثیر هم وجود دارد یا فقط یک کار خیر شخصی کرده‌ایم؟

تهیه‌کننده سریال در حال پخش «برف بی‌صدا می‌بارد» خاطرنشان کرد: به عنوان مثال من فردی را انتخاب کردم که در انجام یک کار خیر نوآوری داشت و به‌روز بود و یک فعالیت عام‌المنفعه سنتی و شخصی را به یک پروژه وسیع برای خدمت‌رسانی به محرومان تبدیل کرده بود. به عبارت دیگر یک فعالیت جریان‌ساز را دنبال می‌کرد که دایره شمول آن هم گسترده بود؛ یعنی به جای یک کمک مقطعی به افراد، افراد زیادی در یک بازه طولانی از آن بهره می‌برند.

وی اظهار کرد: نکته دوم این بود که فرد فراتر از وظایف کاری خودش فعالیتی را انجام داده باشد. به عنوان مثال اگر من یک قاضی، افسر ناجا یا یک پزشک هستم، وظیفه ذاتی‌ام این است که در رشته و تخصص خودم مفید باشم، البته همین وظیفه شناسی هم جای تقدیر دارد اما وقتی خودم فراتر از وظیفه و تخصص شخصی‌ام کارهایی انجام بدهم ارزش آن چند برابر خواهد شد.

شفیعی که عضو هیات انتخاب چهره مردمی سال است، همچنین تاکید کرد: ما در رسانه موظفیم که این چهره‌ها را مطرح کنیم تا مردم آنها را بشناسند. شبکه‌سازی از این افراد نیکوکار و حمایت از تداوم فعالیت آنان، وظیفه دستگاه‌های دیگر است. فراموش نکنیم که مخاطب برنامه «فرمول یک» و طرح انتخاب چهره مردمی فقط مردم نیستند و مسئولان هم پای این برنامه می‌نشینند.

به گزارش ایسنا، ۱۰ نامزد «طرح انتخاب چهره مردمی سال» از ۲۲ اسفند ماه تا روز تحویل سال ۱۴۰۱ به مدت هشت شب در شبکه یک سیما مهمان برنامه «فرمول یک» با اجرای سید علی ضیا خواهند شد. در نهایت یک‌ نفر از این فهرست ۱۰ نفره با ساز و کاری که اعلام خواهد شد، به‌ عنوان چهره سال مردمی انتخاب می‌شود.

پیش از این، یک هیات انتخاب متشکل از چهره‌های سینما، تلویزیون، ورزش و جامعه این ۱۰ نفر را از یک فهرست چهل نفره انتخاب کرده بودند. همچنین در میان هیات انتخاب امسال «فرمول یک» چهره‌هایی چون گلاره عباسی بازیگر، محمود انوشه استاد دانشگاه، بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان، محمد دادکان مدیر ورزشی سابق و استاد دانشگاه، گلاره ناظمی داور فوتسال بانوان و آقایان، رضا پورحسین از مدیران سابق صداوسیما و استاد دانشگاه، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و علیرضا قزوه شاعر و رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما حضور دارند.

همچنین لازم به یادآوری است که اکبر رجبی موسس مجموعه «طلوع بی‌نشان‌ها»، رقیه رحمانی فعال محیط زیست، سروش صلواتیان فعال اجتماعی و خالق هشتگ جازموریان تنها نیست، عباس عربی فعال اجتماعی که تا به حال ۲۵۷ نفر را از چوبه دار نجات داده است، حسنه عفراوی که برای بیش از ۸۰۰ نفر در منطقه هور اشتغال‌زایی کرده است، امید قبادی پزشک متخصصی که فرهنگ اهدای عضو را ترویج می‌کند، ثریا مطهرنیا معلم نمونه کردستانی که نامزد دریافت بهترین معلم دنیاست، حسین موسوی روحانی مسجد شهر واوان و کارآفرین، نقی میرزایی نیکوکار قزوینی و شرمین نادری نویسنده و تصویرگر و مروج فرهنگ کتابخوانی ۱۰ چهره منتخب هیات انتخاب برنامه «فرمول یک» هستند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار