۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱

فیلتر شکن و نحوه کارش

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر-محمدرضا حسینی راوندی در یادداشتی در مورد فیلترشکن نوشت: فیلتر شکن چیست؟ تعریف عموم مردم از فیلتر شکن برنامه ای است که دسترسی به سایت های فیلتر شده را مهیا می کند. اما واقعاً کار فیلتر شکن فقط برطرف نمودن مح...

فیلترشکن

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر-محمدرضا حسینی راوندی در یادداشتی در مورد فیلترشکن نوشت:

فیلتر شکن چیست؟

تعریف عموم مردم از فیلتر شکن برنامه ای است که دسترسی به سایت های فیلتر شده را مهیا می کند. اما واقعاً کار فیلتر شکن فقط برطرف نمودن محدودیت های اعمال شده از سوی ISP هاست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با فیلتر شکن آشنا شویم.

فیلترشکن

فیلترینگ سایت ها چگونه اعمال می شود؟

برای توضیح فیلتر شکن ابتدا ببینیم فیلترینگ سایت ها چگونه اعمال می شود

همانطور که در ویندوز برای امنیت بیشتر نیاز به وجود Firewall می باشد در شبکه های اینترنت هم برای افزایش امنیت از Firewall استفاده می کنند. کار اصلی Firewall مسدود سازی ارتباطات بدون مجوز می باشد. پس هر ISP برای افزایش امنیت کاربران خود نیاز به استفاده از Firewall دارد. و بهتر است بدانید همین Firewall ها هستند که ارتباط شما را به یک سایت خاص محدود (فیلتر) می کنند.

فیلتر شدن سایت ها توسط Firewall انواع مختلفی دارد که یکی از آنها بستن Port و IP Address سایت می باشد. یکی دیگر مسدود نمودن دسترسی به دامنه سایت است. یکی دیگر فیلتر شدن سایت ها که دارای کلمات تعریف شده در Firewall ها می باشند و …

پس به طور کلی فرایند Filter شدن سایت ها توسط Firewall سرویس دهندگان اینترنت (ISP) انجام می شود.

فیلتر شکن چیست؟

اگر بخواهم فیلتر شکن را توضیح دهم اول باید بگویم که کلا کلمه “فیلتر شکن” اشتباه است و اصلا فیلتر شکن برای رفع محدودیت های اینترنت ساخته نشده،بلکه با گذشت زمان و ایجاد محدودیت ها از آن با نام فیلتر شکن و برای رفع محدودیت های اینترنت استفاده شد.

فیلتر شکن ها در واقع سرویس های Tunneling می باشند که از پروتکلهای ایمن (همانند L2TP/IPSec) برای ایجاد یک کانال امن در بستر اینترنت استفاده می کنند. حال دلیل اصلی ساخت این سرویس ها و پروتکل ها چه می باشد؟

همانطور که می دانید شبکه اینترنت به کلیه کشورها و شهرهای دنیا متصل می باشد و بیش از سه میلیارد کاربر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می کنند. پس نا امن بودن اینترنت یک امر اجتناب ناپذیر می باشد. چرا که هر فردی با اندکی دانش در زمینه تست نفوذ می توانید به سادگی شروع به Analyze نمودن شبکه کند و اطلاعات کاربران را به تاراج برد. اینجاست که کمپانی ها و شرکت ها برای ایجاد ارتباط با دیگر شعبه ها خود نیاز به یک ارتباط امن پیدا می کنند. تا امنیت اطلاعات محرمانه خود را حفظ کنند،پس نیاز به یک سرویس امن همانند VPN است، همان که از آن به عنوان فیلتر شکن VPN یاد می شود.

نحوه کار سرویس VPN

نمی خواهم به جزئیات کار VPN بپردازم چرا که نحوه کارکرد VPN شامل حداقل بیست صفحه مقاله می باشد. پس بگذارید به زبان ساده بگویم. VPN با ایجاد یک Tunnel یا کانال امن در بستر اینترنت سیستم شما را به VPN Server متصل می کند تا شما بتوانید از منابع شبکه VPN Server استفاده کنید.

یعنی سایت هایی که سرویس VPN را برای رفع فیلترینگ می فروشند ابتدا شما را با یک کانال ایمن شده از پروتکلهای امن به سرور های خود متصل می کنند سپس از آنجا شما را به شبکه داخلی خود که اینترنت می باشد متصل می کنند. به همین صورت کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده می شود. چرا که حالا دیگر از کشور دیگری به اینترنت متصل شده اید.

نحوه کار سرویس Proxy

سرویس VPN فقط یکی از انواع مختلف فیلتر شکن ها می باشد. حالا به بررسی یکی دیگر از این سرویس ها که Proxy نام دارد می پردازیم.

کار Proxy هم تقریبا همانند VPN است. در اصل از سرویس Proxy برای مخفی ماندن کاربران شبکه داخلی از متجاوزان شبکه خارجی (اینترنت) استفاده می شود و برای افزایش امنیت کاربران شبکه داخلی نه برای رفع فیلترینگ. هنگامی که از سرویسهای Proxy استفاده می کنیم ابتدا داده ها Encapsulate شده و به Proxy Server  سپس از کارت شبکه دیگر Proxy Server به اینترنت متصل می شود. که باعث می شود کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده شود. معمولا اکثر سرویس های رایگان فیلتر شکن از نوع Proxy می باشد.

آیا فیلتر شکن ها امنیت را تامین می کنند؟

جواب این سوال، بستگی به نحوه و رمینه استفاده شما دارد. هنگامی که از یک فیلتر شکن مثل Proxy یا VPN استفاده می کنید،ابتدا به سرور همان سرویس دهنده متصل می شوید، پس طبیعتا کلیه اطلاعاتی که رد و بدل می شود توسط آن سرور قابل رویت می باشد. اگر دیده شدن اطلاعات شما برای صاحبان سرورهای فیلتر شکن اهمیت نداشته باشد، پس امنیت اطلاعات شما تامین است، در غیر اینصورت استفاده نکنید بهتر می باشد.

 در زمان استفاده فیلتر شکن از پروتکل HTTPS استفاده کنید

اگر برای دور زدن تحریم بعضی از سایت ها ناچار به استفاده از VPN یا Proxy های عمومی بودید. سعی کنید وارد سایت های شوید که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند. چرا که استفاده از پروتکل HTTPS ارتباط شما را با وب سرویس مقابل در برابر نفوذ متجاوزان تا حدی ایمن میکند.

نظر شما درباره فیلتر شکن چیه؟نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار