۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳

مخالف واردات خودرو، مدیر ارشد خودروسازی است، چه کرده ای مهندس؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،پس از اصرار کارشناسی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح بازار خودرو و آزادسازی واردات(هرچند به شکل بسیار محدود) علیرغم استقبال گسترده مردم و کارشناسان، اعتراض های زیادی از مجمع تشخیص مصل...

مخالف واردات خودرو، مدیر ارشد خودروسازی است، چه کرده ای مهندس؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،پس از اصرار کارشناسی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح بازار خودرو و آزادسازی واردات(هرچند به شکل بسیار محدود) علیرغم استقبال گسترده مردم و کارشناسان، اعتراض های زیادی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به گوش رسید و در نهایت بر روند عادی بررسی طرح در شورای نگهبان هم اثرگذار شد.

برخی اعضا و کارشناسان مرکز پژوهش ها به طرح مجلس ایراد گرفته و آنرا مانع تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانستند. یاسر جبرائیلی از شاغلان مجمع تشخیص و مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور عملی وارد گود شده و واردات خودرو را علیه تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی ارزیابی کردند. اگرچه این افراد تا سال ۱۳۹۷ چنین اعتقادی نداشتند و اگر دولت حیرت آور حسن روحانی که نقطه مثبتی در این کشور باقی نگذاشت و اقتصاد را به معنای واقعی کلمه متلاشی کرد، در سال ۱۳۹۷ واردات خودرو را به بهانه کمبود ارز ممنوع نکرده بود، هرگز این افراد نمی توانستند واردات خودرو را به اقتصاد مقاومتی ربط دهند. و الان هم نمی توانند این تناقض را توجیه نمایند که چطور تا سال ۱۳۹۷ واردات خودرو مشکلی با اقتصاد مقاومت نداشته ولی امسال، دارد.

اگر واردات هر چیزی که نمونه ای در داخل دارد را مخالفت با اقتصاد مقاومتی بدانیم، بیش از ۹۹ درصد واردات را باید ممنون کنیم، درحالیکه در سال ۱۳۹۹ اقلامی مانند: ۸۰۰ تن بند شلوار، ۸۰۰ تن بیل و کلنگ، ۱۵۲ تن قلوه سنگ، ۶۶۰ تن شلنگ، ۷۵۱ تن زیپ لباس، ۳۷۸ تن سنجاق قفلی، ۱۰۵ تن چکش و پتک، ۹ تن کیسه ادرار، ۳۸۵ تن آب پنیر، ۴۰۰ تن میوه مصنوعی، ۳۴۶ تن گاوآهن، ۲ میلین دلار طشتک  ۱۳ تن سنگ با صرف صدها میلیون دلار از منابع ارزی کشور وارد شده است.

آیا پای تضاد منافع در میان است و باید از منظر موضوع را بررسی کرد؟ بررسی سوابق مصطفی میرسلیم در فضای سایبر نشان می دهد که ایشان سمت های بالایی در صنعت خودروسازی کشور دارد. وی:

عضو هیئت مدیرهٔ شرکت دسا (دیزل سنگین ایران)
رئیس هیئت مدیرهٔ شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)
ناظر عالی طرح موتور ملی پایهٔ گازسوز
ناظر عالی طرح موتور ملی دیزل سواری
بوده است و به جای ایراد گرفتن از طرح کارشناسانه مجلس، بهتر است جواب دهد در این شرکت های اسم و رسم دارد تاکنون چه دستاوردی داشته است و شاید منظور وی از ناامید شدن جوانان خلاق فعال در صنعت خودرو! خود ایشان و همکارانشان در این شرکت ها هستند. بهتر است به مردم گزارش کار دهند که تاکنون چند موتور ملی طراحی کرده اند، از موتور دیزل ملی چه خبر؟(بگذریم که دیگر در دنیا موتور دیزل برچیده شده و بر ساخت موتورهای برقی و هیبریدی تمرکز شده است)

۴۳ سال حمایت همه جانبه از صنعت خودرو که به ایجاد یک صنعت مونتاژ آبرومند هم منتهی نشده صدای نمایندگان مردم را درآورده است و به همین دلیل است که روح الله ایزدخواه با انتقاد از بازار ملتهب خودرو، می گوید: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودروهای خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به کشور است، چرا که بازار را بسته ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات را به خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.

ایزدخواه به خوبی می داند که انحصار باعث ایجاد وضعیت کنونی است و اگر ۱۰۰ سال دیگر هم درها را بر واردت خودرو ببندیم فقط خیابان های کشور را محقرانه تر کرده ایم، و بیشتر؛ کارآمدی نظام را با فروش سمند و تیبا زیر سوال برده ایم. آیا اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام متوجه هستند که مصلحت نظام در فروختن بنجل های ۳۰ سال پیش فرانسه به ملت شریف ایران نیست؟

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط