۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

تحرکات پهپادی آمریکا بر فراز اربیل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک منبع امنیتی عراقی امروز شنبه از تحرکات پهپادی آمریکا بر فراز شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق و حومه آن خبر داد. این منبع اعلام کرد: از دو روز قبل به ویژه شب هنگام و ساعات اولیه بامداد شاهد پروا...

تحرکات پهپادی آمریکا بر فراز اربیل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک منبع امنیتی عراقی امروز شنبه از تحرکات پهپادی آمریکا بر فراز شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق و حومه آن خبر داد.

این منبع اعلام کرد: از دو روز قبل به ویژه شب هنگام و ساعات اولیه بامداد شاهد پرواز پهپاد آمریکایی بر فراز مناطق مختلف در اربیل و نیز مناطق مخمور و دیبکه و قراجوغ هستیم.

منبع عراقی گفت: تحرکات هوایی آمریکا برای اقدامات شناسایی و تجسسی در منطقه است.

برخی منابع عراقی دیگر هم از وجود تحرکات نیروهای امریکایی از پایگاه الحریر به سمت بخش مخمور خبر دادند که هنوز دلایل آن مشخص نشده است.

این در حالی است که چند روز قبل، روزنامه لبنانی الاخباراعلام کرده بود: با وجودی که آمریکایی‌ها دنبال تداوم حضور خود در کشوری هستند که آن را عرصه نفوذ خود می‌دانند اما بر کسی پوشیده نیست که حملات مقاومت به منافع آنها در عراق، آمریکایی‌ها را وادار کرده است دنبال راهی آبرومند با کمترین تلفات انسانی و بیشترین دستاوردهای سیاسی باشند. مخصوصا که آنها می‌دانند هیچ راه حلی برای مقابله با این حملات که طی ماه‌های اخیر هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی افزایش یافته است، وجود ندارد.

در واقع آمریکایی‌ها به این باور رسیده‌اند که هیچ راهی برای حفظ نفوذ خود در عراق جز دستیابی به توافق خروج هماهنگ شده با عراقی‌ها به گونه‌ای که آبروی واشنگتن حفظ شود، ندارند.

منابع آگاه در هیئت امنیتی مذاکره کننده عراق با آمریکایی‌ها به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق اعلام کردند، در سایه ادامه تردیدها نسبت به نیات آمریکا از سوی گروه‌های مقاومت و گروه‌های سیاسی این کشور، دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به همه طرف‌های ذیربط تاکید کرده است که آنچه با آمریکایی‌ها در واشنگتن توافق کرده، خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک عراق است.

یک منبع همراه الاعرجی در گفت‌وگو با الاخبار فاش کرد، پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق تنها مربیان و مستشارانی که عراق درخواست کرده، در کشور می‌مانند.

وی افزود، خروج نظامیان آمریکایی مطابق با توافق سال ۲۰۰۸ که عقب‌نشینی اول در سال ۲۰۱۱ براساس آن انجام شد، صورت می‌گیرد و شامل خروج کامل ۲۵۰۰ نظامی حاضر در عراق، همچنین نیروهای مستقر در فرودگاه بغداد و نیز برچیده شدن پایگاه‌های عین‌الاسد در غرب عراق و الحریر در اربیل می‌شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، آمریکایی‌ها تمایل دارند پایگاه عین الاسد به اردن منتقل شود، زیرا از نظر آنها در این صورت موقعیت بهتری برای این پایگاه به نسبت امنیت رژیم صهیونیستی به ویژه در زمینه رهگیری موشک‌ها ایجاد می‌شود. پایگاه الحریر هم به کویت منتقل خواهد شد.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط