۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در ۱۲ بندر کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی  درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار به نهاده های دامی اظهار کرد: هم اکنون مشکل تخصیص اعتبار در حال رفع شدن است و باقی مانده اعتبار پرداخ...

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در ۱۲ بندر کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی  درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار به نهاده های دامی اظهار کرد: هم اکنون مشکل تخصیص اعتبار در حال رفع شدن است و باقی مانده اعتبار پرداخت می شود.

او افزود: بنابر بررسی های صورت گرفته برای تامین نهاده ۷ ماه باقی مانده سال، رقمی حدود ۸ میلیارد دلار ارز نیاز داریم.

عباسی معروفان ادامه داد: بنابر اعلام مسئولان تا پایان مهر به واردات نهاده های دامی، روغن و کالا ارز ترجیحی تخصیص می یابد و بعد از آن دولت سیزدهم تصمیماتی مبنی بر تخصیص ارز ترجیحی یا حذف آن اتخاذ می کند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت ذخایر نهاده دامی در بنادر بیان کرد: در برخی مواقع از رسوب نهاده در بنادر یا میزان موجودی کالا خبر داده می شود، اما هم اکنون بیش از نهاده خروجی، کالا وارد می شود و به عبارت دیگر کشتی ها در نوبت تخلیه نهاده هستند.

او با اشاره به اینکه ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی مصرف می شود، بیان کرد: در حال حاضر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در ۱۲ بندر کشور داریم که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان به نهاده دامی اختصاص دارد، چنانچه ارز مورد نیاز تخصیص داده شود، مشکلی در تامین کالا تا ۲ ماه آینده نداریم.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار، مشکلی در تامین کالاهای اساسی به ویژه نهاده های دامی‌ نخواهیم داشت.

عباسی معروفان با اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی نهاده دامی بر قیمت محصولات بیان کرد: با حذف ارز ترجیحی، حداقل ۵۰ درصد قیمت محصولات پروتئینی افزایش می یابد که با این وجود دولت باید یارانه به دهک های محروم جامعه دهد و به عبارت دیگر کالای مورد نیازشان را تامین کند. هر چند طی یک سال و نیم اخیر به عنوان دست اندرکاران بخش کشاورزی مکاتباتی مبنی بر حذف ارز ترجیحی به دلیل مسائل نظارتی داشتیم.

او در پایان تصریح کرد: طی ۲ ماه و نیم گذشته بانک‌مرکزی تامین ارز مورد نیاز را انجام نداده است که با طولانی شدن روند تخصیص ارز، تامین کالا به ویژه نهاده دامی دچار مشکل می شود که امیدواریم هرچه سریع تر این بحران مرتفع شود، کما اینکه مشکلات حمل و نقل در گذشته منجر به رسوب کالا در بنادر شده بود که هم اکنون با افزایش ۲ برابری تعداد کامیون ها، کالاها حمل شده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار