۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸

۳۳ هزار خانواده زندانی تحت پوشش کمیته‌ امدادند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با بیان اینکه در شرایط فعلی ۳۳ هزار خانواده زندانی در کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، گفت: در سطح استان تهران نیز ۳۰۰۰ خانواده زندانی تحت پوشش هستند؛ این افراد کسانی هستند که اطلاعات‌شان در ب...

۳۳ هزار خانواده زندانی تحت پوشش کمیته‌ امدادند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با بیان اینکه در شرایط فعلی ۳۳ هزار خانواده زندانی در کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، گفت: در سطح استان تهران نیز ۳۰۰۰ خانواده زندانی تحت پوشش هستند؛ این افراد کسانی هستند که اطلاعات‌شان در بانک‌های اطلاعاتی بیانگر نداشتن درآمد، بیمه و شغل است.

مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد با اشاره به حمایت‌های این نهاد از خانواده‌های زندانیان نیازمند، اظهار کرد: هیچ خط مرزی برای تقسیم‌بندی نیازمندان وجود ندارد. براساس استانداردهای امداد، خدماتی به نیازمندان و محرومان ارائه می‌شود؛ اینکه شوهر زنی فوت کرده یا طلاق گرفته است یا شوهرش داخل زندان است برای کمیته امداد تفاوتی ندارد، چراکه نیازمند، نیازمند است.

علی‌اکبری درخصوص نحوه شناسایی خانواده‌های زندانی نیازمند توضیح داد: خانواده‌های نیازمند می‌توانند با ورود به سامانه سها، اطلاعات خود را وارد کرده و کمیته امداد براساس استعلام صورت گرفته به هر خانواده‌ای که نیازمند کمک باشد خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: یک تفاوت برداشت وجود دارد؛ بسیاری از کارشناسان و همکاران مددکار ما به ویژه کسانی که با خدمات امداد آشنا نیستند معقتدند که اگرچه این افراد تحت پوشش امداد هستند اما مبلغی که کمیته امداد به این خانواده‌ها پرداخت می‌کند کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. به نظر ما محروم محروم است و فرقی نمی‌کند خانواده زندانی است یا مشکلات دیگری دارد. ما به همه نیازمندان به یک صورت ارائه خدمت می‌کنیم. حتی ساخت مسکن را برای خانواده‌های با حبس‌های طویل‌المدت در چرخه ساخت مسکن نیز قرار می‌دهیم.

علی‌اکبری در پاسخ به این سوال که آیا کمیته امداد برای پوشش خانواده‌های زندانی شرایط خاصی ندارد و حتی این نهاد، خانواده‌های قاچاقچیان مواد مخدر را هم حمایت می‌کند؟، بیان کرد: برای تحت پوشش قرار دادن خانواده زندانیان هیچ قضاوتی پیرامون جرم و علت اینکه فرد به چه علت داخل زندان است، نداریم. صرف زندانی بودن کفایت می‌کند که خانواده فرد تحت پوشش قرار گیرد. اینکه فردی دزدی، قاچاق مواد مخدر، قتل کرده و حتی مرتکب جرائم سیاسی و امنیتی شده باشد فرقی ندارد و مهم این است که نیاز آن خانواده تشخیص داده شود و تحت پوشش قرار گیرند.

مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد در پاسخ به این سوال که آیا بعد از آزادی فرد زندانی، خانواده نیازمندِ او از تحت پوشش کمیته امداد خارج می‌شود؟ خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درباره این موضوع تابع نظریه و قواعد مددکاری است؛ مددکار ممکن است برای خانواده‌ای تشخیص دهد که به محض آزادی، فرد زندانی باید از زیر چتر حمایتی امداد خارج شود. هر مددکاری مکلف به همراهی مددجوی خود است. ممکن است در موارد دیگری مددکار تشخیص دهد که مددجو تا ۶ ماه بعد از آزادی بیکار است و مدت زمانی طول می‌کشد تا فرد شغل پیدا کند اما ممکن است فردی باشد که خود دارای کسب و کار باشد و به محض آزادی دوباره کسب و کار خودش را راه‌اندازی کند لذا برای همه افراد نسخه واحد نداریم و موضوع به موضوع براساس نظر مددکاری برای خانواده‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درخصوص وضعیت پشت نوبتی این خانواده‌ها نیز گفت: در گذشته محدودیت‌هایی وجود داشت اما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هیچ محدودیتی برای پذیرش این گروه از نیازمندان نداریم و مهم این است که استانداردهای امداد برای محرومیت و به تشخیص مددکار پذیرفته شود.

علی‌اکبری ادامه داد: در شرایط امروز خانواده زندانی نیست که نیاز او تشخیص داده شده باشد اما تحت پوشش کمیته نیامده باشد، مگر آنکه بانک‌های اطلاعاتی دارای مشکل باشد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار