۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶

۱۰ باوراشتباه در مورد میگرن

میگرن، مشکلی جسمی است که بیش از ۱۴۸ میلیون نفر در دنیا گرفتار آن هستند و برخی شواهد نشان می‌دهد که به تعداد افراد مبتلا به این بیماری عذاب‌آور روز‌به‌روز اضافه‌تر می‌شود. بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، زن‌ها دو برابر مرد‌ها به میگرن مبت...

۱۰ باوراشتباه در مورد میگرن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نادیا زکالوند: ۸۵ درصد از افراد مبتلا به میگرن گرفتار سردرد‌های شدید می‌شوند. از این میان ۶۰ درصد فقط در یک طرف سرشان احساس درد می‌کنند. ۸۰ درصد سردرد و حالت تهوع را با هم دارند و ۳۰ درصد هنگام سردرد‌های میگرنی استفراغ می‌کنند.

تقریبا ۹۰درصد مبتلایان به میگرن به نور و ۸۰ درصد به صدا حساس هستند. برخی از سردرد‌های میگرنی از ۴ تا ۷ ساعت طول می‌کشند، اما برخی دیگر ممکن است چند روز و چند هفته و حتی چند ماه ادامه یابد.

بنابر نظر متخصصان بهداشت و سلامت، باور‌های غلطی درباره میگرن وجود دارد که باید آن‌ها را به‌خوبی بشناسیم. از این باور‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سردرد‌های میگرنی خیلی جدی نیستند
درست است که بیشتر انواع سردرد‌های میگرنی خیلی جدی نیستند، اما اگر آن‌ها به‌خوبی درمان نشوند، مزمن و فلج‌کننده می‌شوند. این درد‌ها از بهره‌وری فرد در محل کار و همچنین کیفیت زندگی او در خانواده، جامعه و فعالیت‌های تفریحی‌اش می‌کاهد. در ضمن نوعی میگرن به نام «همی‌پلژیک، Hemiplegic» وجود دارد که ژنتیکی است و از والدین به ارث می‌رسد. این نوع میگرن علایم عصب‌شناختی آئورا (Aura) که اختلال بینایی و حسی است ایجاد می‌کند و احتمال دارد منجر به سکته مغزی شود.

۲. میگرن فقط یک سردرد است
نه، صحت ندارد. برخی از میگرن‌ها با سردرد همراه نیستند. در واقع میگرن نوعی بیماری عصب‌شناختی است که سردرد یکی از علایم آن است. درد ضربان‌دار، حساسیت به نور و صدا، حالت تهوع، درد در یک طرف سر، اشکال در دید و آئورا از دیگر علایم آن است. هنوز علت اصلی این بیماری عصب‌شناختی مشخص نشده است و برخی از محققان بر این باورند که این بیماری ژنتیکی است و به دلیل حساسیت بیش از حد عصب‌ها به‌وجود می‌آید.

۳. کافئین موجب ابتلا فرد به میگرن می‌شود
این باور هم غلط است. کافئین موجب ابتلا به میگرن نمی‌شود، اما می‌تواند سردرد‌های میگرنی را تحریک کند. در واقع مصرف متعادل کافئین در کاهش درد‌های میگرنی موثر است، اما مصرف افراطی آن موجب حمله سردرد‌های میگرنی می‌شود.

۴. دارو‌های سردرد برای درمان میگرن مناسب هستند
دارو‌های سردرد فقط درد را تسکین می‌دهند، اما میگران را درمان نمی‌کنند. در واقع در حال حاضر هنوز درمانی برای میگرن وجود ندارد.

۵. هیچ دارویی به بهبود علایم میگرن کمکی نمی‌کند
این باور اشتباه است، چراکه این روز‌ها دارو‌هایی وارد بازار شده است که علایم میگرن را بهبود می‌بخشند و از شدت سردرد‌های میگرنی می‌کاهند. از این دارو‌ها می‌توان به انواع مسکن‌ها، دارو‌های آنتاگونیست گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی‌تونین یا دارو‌های تریپتان اشاره کرد.

البته با روش‌های غیردارویی هم می‌توان از علایم و حملات میگرن کاست. از جمله این روش‌ها می‌توان به خواب کافی، نوشیدن آب کافی در روز، مصرف مواد غذایی سالم و حذف هر نوع اضطراب در زندگی تا حد امکان اشاره کرد. به طور کل با پیروی از سبک زندگی سالم می‌توان از درد‌های میگرنی تا حد قابل توجه‌ای کاست.

۶. بدون تصویربرداری نمی‌توان میگرن را تشخیص داد
خیر، این باور هم اشتباه است. با روش‌های تشخیصی بالینی و بدون تصویربرداری می‌توان این بیماری را تشخیص داد. تصویربرداری فقط زمانی که میگرن علایم خاصی از خود بروز نمی‌دهد مناسب است و اینکه این روش تشخیصی وجود علایم عصب‌شناختی یا هشدار حمله میگرنی را نشان می‌دهد.

در واقع وقتی سردرد‌های فرد یک الگوی مشخص دارند و حداقل ۳ ماه متوالی تکرار می‌شوند، می‌توان گفت فرد به میگرن مبتلا شده است.

۷. در زمان بارداری نباید برای بهبود علایم میگرن دارو مصرف کرد
استفاده از دارو‌های کاهش علایم میگرن برای زنان باردار خطری ندارد. مصرف مسکن استامینوفن خطرناک نیست، اما برخی از دارو‌های ضد تشنج ممکن است موجب سقط جنین یا نقص مادرزادی در جنین شود.

۸. برخی رژیم‌های غذایی خاص می‌تواند میگرن را درمان کند
هیچ نوع رژیم غذایی در حال حاضر وجود ندارد که میگرن را درمان کند، اما پیروی از غذا‌های سالم و پرهیز از خوراکی‌هایی مانند قهوه که تحریک‌کننده میگرن هستند، می‌توانند جلوی بروز علایم میگران را بگیرند.

۹. مکمل‌ها در درمان میگرن موثرند
مکمل‌هایی مانند منیزیم، ویتامین D و ویتامین B برای بدن بسیار مفید هستند و می‌توانند از بروز علایم میگرن پیشگیری کنند، اما هرگز نمی‌توانند این بیماری را درمان کنند.

۱۰. درباره میگرن هیچ نوع تحقیقی انجام نمی‌شود
محققان هرگز دست از تحقیق درباره میگرن و علت بروز آن برنداشته و برنخواهند داشت. این بیماری و علت آن هنوز به‌درستی مشخص نشده و محققان متعددی در سراسر دنیا به‌دنبال علت ایجاد این بیماری و روش‌هایی برای درمان آن هستند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار