۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶

یک پایگاه دفاع هوایی جدید ساخته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پایگاه دیفنس نیوز گزارش داد، یک منبع تصاویر مربوط به این پروژه را که از طریق نرم‌افزار گوگل ارث گرفته شده‌اند، در اختیار این پایگاه قرار داده اما مختصات دقیق آنها را با استناد به نگرانی‌های مربوط ...

یک پایگاه دفاع هوایی جدید ساخته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پایگاه دیفنس نیوز گزارش داد، یک منبع تصاویر مربوط به این پروژه را که از طریق نرم‌افزار گوگل ارث گرفته شده‌اند، در اختیار این پایگاه قرار داده اما مختصات دقیق آنها را با استناد به نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی به اشتراک نخواهد گذاشت. با این حال دیفنس نیوز طبق پژوهشی مستقل مختصات حدودی این پایگاه را ذکر کرده است.

به نوشته این پایگاه، جفری لوئیس، مدیر پروژه عدم اشاعه شرق آسیا در انستیتوی مطالعات بین‌الملل میدلبری در اظهار نظر درباره تصاویر و مختصات این پایگاه گفت: قطعا این تاسیسات مربوط به یک پایگاه دفاع هوایی هستند.

در دسامبر ۲۰۱۷ شرکت چینی نورینکو (NORINCO) ۲۴ موشک زمین به هوای میان‌برد از مدل اسکای دراگون ۵۰ را به مراکش تحویل داد. این کشور آفریقایی همچنین سامانه دفاع موشکی کوتاه‌برد فرانسوی VL Mika را هم خریداری کرده است. قرارداد ۲۰۰ میلیون یورویی (۲۲۶ میلیون دلار آمریکا) برای این سیستم پرتاب عمودی بین شرکت سازنده موشک MBDA اروپا و مراکش در سال ۲۰۱۹ امضا شد.

اما خرید مربوط به سال ۲۰۱۷ است که توجه لوئیس را به خود جلب کرد. وی گفت: ساخت این پایگاه در سال ۲۰۱۷ نیز آغاز شد و حاکی از آن است که در ضمن در نظر گرفتن این خرید بزرگ انجام شده است. علاوه بر این، مراکشی‌ها تصویری از اسکای دراگون ۵۰ منتشر کردند که من توانستم تشخیص دهم که در این مکان گرفته شده است.

او افزود که به نظر می‌رسد ساخت و ساز این پایگاه در اوت ۲۰۲۰ تکمیل شده باشد.

عبدالحمید حرفی، محققی که در برنامه‌های تلویزیونی منطقه‌ای به عنوان کارشناس حضور می‌یابد، اظهار کرد که منطقه پایگاه سیدی یحیی الغرب به مساحت تقریباً ۴۰ هکتار در وسط کلان شهرهای بزرگ مراکش که شامل چندین منطقه حساس و استراتژیک می‌شوند، قرار دارد.

وی افزود، احتمالا این پایگاه میزبان واحدهای دفاع هوایی،‌ یک مرکز نگهداری، مسکن‌های نظامی و دیگر ساختمان‌های اداری است. محمد شکیر، یک کارشناس امور امنیتی و نظامی مراکشی گفت طبق انتظارش این پایگاه سامانه‌های دفاع هوایی مربوط به چند کشور را عملیاتی خواهد کرد.

این کارشناس تصریح کرد، این پایگاه در پی سفر اخیر وزیر جنگ اسرائیل به مراکش و امضای توافق‌هایی در این زمینه، به عملیاتی ساختن سامانه‌های دفاع هوایی تهیه شده از چین، همینطور سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا و سامانه‌هایی اسرائیلی خواهد پرداخت.

گزارش منتشر شده در تاریخ ۱۹ دسامبر در سایت Defensa.com ادعا کرد که این پایگاه قبلاً دارای سیستم موشکی سطح به هوای چینی FD-۲۰۰۰ بوده، اما عبدالحمید حرفی گفت که شاهد هیچ قرارداد خریدی بین مراکش و چین نبوده است.

با این حال لوئیس گفت، سوله‌های خودرو در این مکان اندازه‌های متفاوتی دارند و سوله‌های بزرگ‌تر می‌توانند اشاره به میزبانی از سیستم‌های موشکی زمین به هوای بزرگی مانند FD-۲۰۰۰ داشته باشند. وی افزود: اگر طبق گزارش دیفنسا.کام مراکش اکنون سامانه دفاعی FD-۲۰۰۰B را از چین خریده، تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که قصد دارد آن را در اینجا مستقر سازد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط