۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

یوم الله ۲۲ بهمن حماسی برگزار شود/ بعثت پیامبر اسلام سبب تحول بنیادی در دنیا شد

این مرجع تقلید بر اهمیت و حضور حماسی در یوم الله 22 بهمن تاکید و گفتند: اهمیت این روز از این جهت است که انقلاب شکوهمند در ایران اسلامی سبب سربلندی این کشور و نظام شده است.

یوم الله ۲۲ بهمن حماسی برگزار شود/ بعثت پیامبر اسلام سبب تحول بنیادی در دنیا شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص) که با حضور طلاب، روحانیون و اقشار مختلف مردم در قم برگزار شد، ضمن تبریک روز مبعث پیامبر(ص)، بر اهمیت و حضور حماسی در یوم الله ۲۲ بهمن تاکید و گفتند: اهمیت این روز از این جهت است که انقلاب شکوهمند در ایران اسلامی سبب سربلندی این کشور و نظام شده است.

این مرجع تقلید در چرایی این سربلندی به وسیله انقلاب اسلامی بیان داشت: در زمان رژیم سابق، نیروی نظامی کشو با ۳۰ هزار افسر و سرباز آمریکایی اداره می شد. اما انقلاب موجب شد بیگانگان از کشور خارج شوند و همه امور بدست انقلابیون بیافتد. به همین دلیل لازم است روحانیون و طلاب سعی کنند هم خودشان در این روز حضر شوند و از دیگر سو مردم را به حضور در روز ۲۲ بهمن تشویق کنند. حضور در این روز برای این است بدانیم در گذشته کجا بودیم و الان در کجا قرار داریم.

ایشان با بیان این که روز بعثت، موجب تحول بنیادی در دنیا شد، ادامه داد: قبل از طلوع اسلام، مردم شبه جزیره عربستان، هیچ چیزی نداشتند و از همه چیز محروم بودند، اما در لوای پیامبر(ص) صاحب همه چیز شدند. در همین رابطه حضرت علی علیه السلام فرمودند، مردم عرب قبل از آمدن رسول خدا بت پرست بودند. از نظر زندگی مادی هم وضعیت مناسبی نداشتند. از آب انسانی و غذای مناسب هم برخوردار نبودند.

همه گناهان آنها را احاطه کرده و بدیها در جامعه خودنمایی می کرد. این وضع جامعه آن زمان بود. اما رسول خدا آمد و تحولی در جامعه آن روز ایجاد کرد و در سایه اسلام قسمت عمده زندگی مردم رونق گرفت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند:اگر کسی بخواهد عظمت اسلام را بداند، باید اتفاقات قبل و بعد از طلوع اسلام را به درستی ببیند و و آنها را با هم مقایسه کند تا بداند مردم عرب قبل از اسلام چه بودند و الان در کجا قرار دارند. تا انسان این دو عرصه را مقایسه نکند، نمی داند رسول خدا چه خدمتی به دنیا کرد. ایشان وضعیت شبه جزیره عربستان و دنیا را عوض کرده است.

اینی مرجع تقلید در توصیه به ملبسین به لباس روحانیون افزودند: شما مبلغین و طلابی که امروز می خواهید ملبس به لباس روحانیون شوید، باید بدانید، شما هم باید مانند پیامبر (ص) عمل کنید و همانند ایشان موجب تحول در جامعه و زندگی خود و اطرافیان شوید. برای ایجاد تحول و شناخت عظمت و جایگاه اسلام، ابتدا باید وضعیت دو زمان یعنی قبل و بعد از طلوع اسلام را شرح بدهید و مقایسه کنید تا فرقها مشخص شود. در این مورد هم تنها نباید امتیاز های اسلام را گفت، باید مردم ابتدا اتفاقات قبل از اسلام را بدانند و بدانند که آن مردم چه بودند و الان در کجا قرار دارند و در سایه اسلام چه شدند.

ایشان افزودند: آنها قبل از اسلام حتی کتابخانه ای نداشتند، افراد قلیلی سواد خواندن و نوشتن داشتند، ولی با آمدن اسلام همه چیز عوض شد، اینها چیزهایی که باید مردم برای عظمت و شناخت اسلام باید بدانند. شما امروز لباس رسول خدا را پوشیدید و جزء سربازان ایشان شدید. باید احساس کنید انسان تازه ای شدید، اخلاق و شخصیت شما تغییر کرده است. این تغییر و تحول را باید مردم و خانواده شما هم احساس کنند. با تحول شما مردم هم تعجب کنند. آنچه باعث تعجب می شود، تحول و پوشیدن لباس شما است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امیدوارم از اینجا که می روید، در زندگی خود مطالعه کنید و به خود تلقین کنید که می توانید در خود تحول و تغییر ایجاد کنید، تا مشخص شود لباس چه خدمتی می تواند به جامعه کند. دعا می کنم تا به این تحول و تغییر برسید و از خدا و امام عصر(عج) هم بخواهید، کمک تان کند، تا کمک آنها نباشد، کار به جای نمی رسید. بدانید والدین شما وقتی فهمیدند شما شخصیت تازه ای پیدا کرده اید. خوشحال می شوند.

ایشان به ذکر نمونه ای از برکت لباس روحانیون از زندگی خود اشاره کردند و بیان داشتند: از برکت این لباس حتی در عالم برزخ هم قابل استفاده است، طوری که والدم از برکت این لباس بهره می برد. فعالیت هایی که در دوران تلبس خودم انجام دادم، این فعالیت ها برکاتی داشته که الان والدم در عالم برزخ از آن استفاده می کند و بهره مند می شود.

ایشان با اشاره به ذکر دیگری از زندگی طلبگی خود اشاره کردند و افزودند: ما در شیراز ۵ برادر و خواهر بودیم، تازه با مدارس دینی آشنا شدم، استادم به درب مغازه والدم آمد و گفت از میان ۵ تا برادر، ناصر را به من بسپارید تا من پرورش دهم و این شد که الان می بینید.

این مرجع تقلید با بیان این که حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه در دنیای اسلام است و الان ۸۰ هزار نفر در آن مشغول تحصیل می باشند، بر توسعه حوزه علمیه قم و قناعت نکردن به این تعداد تاکید کردند و بیان داشتند: در زمان مرحوم حضرت آیت الله بروجردی، ۳۰ هزار نفر طلبه در حوزه مشغول تحصیل و انجام رسالت خود در ارتباط با مردم و جامعه و اسلام بودند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط