۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

یارانه معیشتی| ثبت نام یارانه معیشتی + جداکردن یارانه (نحوه جداسازی یارانه)

جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار، در موقعیت بعد از طلاق، بعد از ازدواج، پس از فوت سرپرست یا به علت وجود مواردی چون، داشتن سرپرست بد، معتاد یا مفقودالاثر، با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 و ارائه مدارک لازم، مانند مدارک هویتی، عقد نامه، طلاق نامه یا نامه فرمانداری (در خصوص افراد بد سرپرست)، صورت می گیرد که در اندیشه معاصر علاوه بر ثبت نام یارانه م...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یارانه معیشتی، از جمله کمک های معیشتی می باشد که از سوی دولت، در کشور ما، به مردم پرداخت می شود. از زمانی که اولین یارانه، به اقشار مختلف جامعه، پرداخت شد، سال های بسیار زیادی می گذرد و تاکنون، در طی سال های مختلف، میزان یارانه، به تناسب تورم، افزایش پیدا کرده است. متقاضیان ثبت‌نام برای یارانه جدید، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند و با مراجعه به سایت my.gov.ir می توانند ثبت نام خود را انجام دهند. جزئیات ثبت نام یارانه افراد جدید در سایت my.gov.ir را  در اندیشه معاصر با هم می خوانیم.

یارانه معیشتی

نحوه ثبت نام یارانه افراد جدید در سایت my.gov.ir

سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه می‌باشند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری نمایند و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

نحوه استعلام ثبت نام جاماندگان یارانه ۱۴۰۱

جاماندگان ثبت نام یارانه، به منظور ثبت نام برای یارانه ۱۴۰۱، لازم است تا مراحل تعیین شده از سوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ ها، را جهت استعلام وضعیت خود و سپس، ثبت نام یارانه جدید، انجام دهند. مراحل و نحوه ثبت نام یارانه جدید ۱۴۰۱، برای جاماندگان، طبق توضیحات زیر می باشد:

جاماندگان ثبت نام یارانه، به منظور استعلام وضعیت ثبت نام یارانه جدید خود در سال ۱۴۰۱، ابتدا، کد دستوری #کد ملی۴۳۸۵۷*۴ را شماره گیری نمایند.

لینک ثبت نام یارانه افراد جدید

این گروه از متقاضیان یارانه ۱۴۰۱، در مرحله بعد، می توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به آدرس my.gov.ir ، برای ثبت نام یارانه جدید اقدام نمایند.

 

یارانه

یارانه

لینک ثبت نام یارانه افراد جدید

my.gov.ir

زمان بندی ثبت نام جاماندگان یارانه

لازم به ذکر است که مهلت یارانه جدید جاماندگان ۱۴۰۱، بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی، برای اعداد زوج، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، مورخ ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ ماه و برای اعداد فرد، در روز های پنجشنبه و جمعه، مورخ ۲۹ و ۳۰اردیبهشت ماه سال جاری، می باشد.

همچنین، اشخاصی که در تاریخ های مذکور، به هر علت، قادر به ثبت نام یارانه جدیدی نبوده،، این امکان را داشته تا در روزهای شنبه، مورخ ۳۱ اردیبهشت‌ ماه و یکشنبه، مورخ ۱ خرداد ماه، با ورود به سامانه، برای ثبت نام یارانه ۱۴۰۱، اقدام نمایند.

 

مدارک و اطلاعات ضروری جهت ثبت نام یارانه جدید

مدارک و اطلاعات ضروری، جهت ثبت نام یارانه جدید، برای جاماندگان، شامل شماره همراه که به نام سرپرست خانوار بوده، کد ملی، تاریخ تولد، کد پستی و شماره شبا بانکی که سرپرست خانوار، در آن حساب داشته، می باشد.

پس از پایان مهلت ثبت‌ نام، اطلاعات ارسالی از سوی ثبت نام کنندگان، به منظور تعیین دهک خانوار، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارسال شده و در صورتی که ثبت نام کننده، واجد شرایط، شناخته شود، یارانه معوقه، متناسب با دهک خانوار ثبت نام شده، از اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۱ به خانواده ثبت نام شده، تعلق گرفته و به حساب سرپرست خانوار، واریز می شود.

*لازم به ذکر است که کلیه مراحل و نحوه ثبت نام یارانه جدید، به صورت غیر حضوری و اینترنتی، انجام گرفته و بنابراین، نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان، به هیچ سازمان و نهاد دولتی، در هیچ یک از شهرهای کشور نمی باشد.

نتیجه ثبت نام یارانه‌های جدید چه زمانی اعلام می‌شود؟

به گزارش اندیشه معاصر، زمانی که ثبت نام کامل شود، کد ملی سرپرست خانوار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود و در آنجا براساس شاخص‌هایی که دارند، کد ملی‌ها بررسی، دهک‌ها مشخص و به ما ابلاغ می‌شود. سپس یارانه افراد از ابتدای طرح محاسبه و معوقات هم پرداخت می‌شود.

جداکردن یارانه (نحوه جداسازی یارانه)

در توضیح اینکه جدا کردن یارانه به چه معناست باید گفت، یارانه، یکی از قدیمی ترین تسهیلات حمایتی دولت از دهک های پایین جامعه و افراد دارای وضعیت معیشتی نامناسب است که به طور معمول، در مواعد مقرر، به حساب سرپرست خانوار که حسب مورد و بسته به شرایط، می تواند، پدر، مادر، همسر و… باشد، واریز می گردد. بحث جدا کردن یارانه، زمانی مصداق یافته و مطرح می شود که یکی از موقعیت های زیر، تحقق یابد:

فرد، ازدواج نماید یا پس از ۱۸ سالگی، مستقل از خانواده، زندگی کند؛

فرد، سرپرست خانوار خود را به واسطه فوت، از دست بدهد؛

فرد، از والدین بدسرپرست، برخوردار باشد؛

موارد حضانت، کفالت، قیمومیت و فرزند خواندگی، تحقق یابد؛

زوجین، به واسطه طلاق، از یکدیگر، جدا گردند.

 

در هر یک از موقعیت های فوق الذکر، افراد می توانند با طی مراحل قانونی و پس از ارائه مدارک لازم، نسبت به جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار، اقدام نمایند. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نحوه ثبت نام یارانه می توانند، مطلب زیر را مورد مطالعه، قرار دهند.

 

جدا کردن یارانه افراد مجرد بالای ۱۸ سال

جدا کردن یارانه افراد مجرد بالای ۱۸ سال از سرپرست خانوار، اغلب زمانی مطرح می گردد که فردی، علی رغم مجرد بودن، زندگی مستقل خود را تشکیل داده و در شهر یا مسکنی جداگانه از والدین یا سرپرست خانوار خود، زندگی می کند یا از از والدین معتاد، بدسرپرست و مفقود الاثر، برخوردار است. در این شرایط، اغلب این پرسش مطرح می گردد که قواعد و شرایط جدا کردن یارانه افراد مجرد بالای ۱۸ سال چیست؟

 

در توضیح جدا کردن یارانه افراد مجرد بالای ۱۸ سال از سرپرست خانوار، باید گفت، افراد مجرد بد سرپرست یا دارای والدین مفقود یا معتاد، می توانند پس از طی مراحل قانونی لازم، ارائه دادخواست جداسازی یارانه به فرمانداری شهرستان محل سکونت و دریافت نامه های اداری مورد نیاز، اقدام به جداسازی یارانه خود از سرپرست خانوار نمایند؛

 

در خصوص جداسازی یارانه افراد مجرد بالای ۱۸ سالی که جدا از سرپرست خانوار خود، زندگی می کنند و مشکل بدسرپرست بودن ندارند نیز افراد باید، با در دست داشتن مدارک مثبت داشتن زندگی مستقل از خانواده، به فرمانداری محل سکونت خود، مراجعه کرده و نامه های مورد نیاز را اخذ کنند، سپس، به مراکز پلیس +۱۰، مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایند. (به نقل از مسئولین دفاتر پلیس +۱۰)

 

شایان ذکر است، افراد مجردی که تا کنون، یارانه ای دریافت نکرده اند نیز می توانند، از طریق ثبت نام در سایت راه اندازی شده برای این امر، نسبت به ثبت نام و ثبت درخواست برقراری یارانه، اقدام کنند تا پس از بررسی مدارک و نتیجه آزمون وسع این افراد، در صورت واجد شرایط شناخته شدن، یارانه آن ها، برقرار و به حساب بانکی شان، واریز گردد.

جدا کردن یارانه زوج های جوان بعد از ازدواج

یکی از مورادی که می تواند، علتی قابل قبول، برای جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار باشد، ازدواج است. زوج های جوان می توانند، بعد از ازدواج، برای جدا کردن یارانه خود از سرپرست خانوار، اقدام کنند. جدا کردن یارانه زوج های جوان بعد از ازدواج، مستلزم وجود شرایط زیر است:

 

برخورداری از مدارک لازم که شامل اصل و کپی عقد نامه، مدارک هویتی زوجین و مدارک شناسایی پدر هر دو طرف می باشد.

افتتاح حساب بانکی مخصوص یارانه و ثبت شماره حساب آن در سامانه refahi.ir. شایان ذکر است، به نقل از اخبار منتشره، برای این امر، هر دوی زوجین باید، یارانه فعال داشته باشند.

جدا کردن یارانه افراد متاهل از سرپرست خانوار بعد از طلاق

جدا کردن یارانه افراد متاهل از سرپرست خانوار بعد از طلاق، امکان پذیر است و چنانچه زن و مردی، به واسطه یکی از انواع طلاق، اعم از طلاق خلع یا بائن، از یکدیگر، جدا گردند، زن می تواند اقدامات اداری لازم برای جدا کردن یارانه خود از شوهر که پیش از این، سرپرست خانوار وی محسوب می گردید را انجام دهد. برای این امر، زن باید، دارای مدارک زیر باشد و اقدامات ذیل را انجام دهد؛

جداسازی یارانه

مدارک هویتی، اعم از شناسنامه و کارت ملی هوشمند یا رسید ثبت نام آن؛

اصل و کپی طلاق نامه؛

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و ارائه درخواست جدا کردن یارانه به علت طلاق؛ مراجعه به بانک و افتتاح حساب مخصوص یارانه و درج شماره حساب بانکی باز شده در سامانه رفاهی refahi.ir. در ادامه، در خصوص سایت جداسازی یارانه، توضیح داده خواهد شد.

سایت جداسازی یارانه

یکی از پرسش هایی که اغلب افراد، در موقعیت هایی نظیر بعد از ازدواج، بعد از طلاق و…، در خصوص جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار مطرح می نمایند، مبنی بر این است که آیا سایتی برای جداسازی یارانه، طراحی شده است یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، آدرس آن چیست؟

دولت، برای ثبت نام یارانه و اعلام نیاز یارانه نقدی، همچنین، برای ثبت شکایت یارانه و اعتراض و استعلام دهک بندی یارانه، سامانه های رفاهی refahi.ir و سامانه حمایت hemayat.mcls.gov.ir را راه اندازی کرده است.

کد دستوری جداسازی یارانه

تنها، کد دستوری ستاره ۴، ستاره ۴۳۸۵۷، ستاره کدملی، مربع (#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*)، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معرفی گردیده تا شهروندان، از طریق آن، از وضعیت برقراری یا عدم برقراری یارانه خود مطلع گردند و در صورت ثبت نام نبودن، نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه، اقدام کنند.

در شرایطی که فرد، بعد از طلاق، ازدواج یا تحقق مواردی چون فوت و مفقود الاثر شدن سرپرست، قصد جدا کردن یارانه خود از سرپرست خانوار را داشته باشد، تنها در صورتی موفق به این کار خواهد شد که مدارک لازم این امر را تهیه و روند اداری آن را به درستی، طی نماید.

لذا دراندیشه معاصر، درباره مفهوم جدا کردن یارانه، قواعد و شرایط این امر درخصوص افراد مجرد بالای ۱۸ سال، افراد تازه ازدواج کرده و زوجین متارکه نموده، توضیح داده شده و مواردی چون، سایت جداسازی یارانه از سرپرست خانوار، مدارک لازم این امر، نحوه و مراحل این کار و وجود یا عدم وجود کد دستوری مخصوص برای جداسازی یارانه، بررسی گردیده است.

مدارک لازم برای جداکردن یارانه از سرپرست خانوار

داشتن مدارک لازم برای جداکردن یارانه از سرپرست خانوار، یکی از مهم ترین شرایط جدا کردن یارانه، بعد از ازدواج، بعد از طلاق، بعد از فوت سرپرست خانوار یا در شرایطی که فرد، از سرپرست بد، معتاد، مفقود الاثر و…، برخوردار است، می باشد. این مدارک، بر حسب موقعیتی که فرد، قصد جدا کردن یارانه از سرپرست خود را دارد، عبارتند از:

 

مدارک هویتی متقاضی که تمامی افراد خواستار جداسازی یارانه از سرپرست، باید از آن ها، برخوردار باشند؛

عقد نامه و مدارک هویتی سرپرست خانوار هر یک از زوجین (در خصوص جدا کردن یارانه، بعد از ازدواج)؛

برگه طلاق نامه و گواهی عدم امکان سازش (در خصوص جدا کردن یارانه، بعد از طلاق)؛

گواهی فوت (در خصوص جدا کردن یارانه، بعد از فوت سرپرست خانوار)؛

نامه فرمانداری محل سکونت فرد و حکم دادگاه (در صورت داشتن والد بدسرپرست و تحقق موارد حضانت، کفالت، قیمومیت و فرزند خواندگی)

 

مدارک مثبت زندگی مستقل از سرپرست خانوار و نامه فرمانداری (در خصوص افراد مجرد بالای ۱۸ سالی که به علت جدا زندگی کردن از سرپرست خانوار، قصد جدا کردن یارانه خود را دارند.) شایان ذکر است، در این خصوص، اختلاف نظر وجود دارد و در اغلب موارد، قبل از تاهل و ازدواج، با درخواست فرد، برای جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار، موافقت، نمی گردد؛ با این حال، ثبت این درخواست، بلامانع است.

نحوه جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار

نحوه و مراحل جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار، به شرح زیر می باشد:

 

تهیه مدارک مورد نیاز که در خصوص آن، در تیتر های پیشین، توضیح داده شد؛

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰، جهت ثبت درخواست جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار به علت ازدواج، طلاق و…؛

معرفی کردن سرپرست جدید، برای واریز یارانه به حساب وی؛

افتتاح حساب بانکی مخصوص یارانه و درج شماره حساب، در سامانه رفاهی refahi.ir.

با طی مراحل فوق، در شرایطی نظیر بعد از طلاق، بعد از ازدواج و…، یارانه فرد، از سرپرست خانوار، جدا شده و حسب مورد، به حساب خود او یا سرپرس ت جدید معرفی شده، واریز خواهد گردید.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط