۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹

یارانه دوبرابر می شود/ زمان دقیق افزایش مبلغ یارانه + مبلغ جدید چقدر است؟

طبق گفته های معاون اقتصادی رئیس جمهور مبلغ یارانه از دی ماه افزایش میابد.

یارانه دوبرابر می شود/ زمان دقیق افزایش مبلغ یارانه + مبلغ جدید چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از وعده های دولت سیزدهم افزایش مبلغ یارانه ها بود که بنا بر برنامه ریزی های انجام شده قرار بود در آذرماه اجرایی شود. امروز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ محسن رضایی از افزایش دوبرابری مبلغ یارانه ها خبر داد. معاون اقتصادی رئیس جمهور در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که قرار بود در سال آینده مبلغ  یارانه را بیشتر کنیم اما جناب آقای رئیسی تاکید داشتند در سه ماه آخر سال این کار اجرایی شود. محسن رضایی در ادامه گفت: اگر کارها خوب اجرایی شود فکر میکنم به هر خانوده ی ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان پول و کالا تعلق می گیرد.

وی افزود: قرار بود این کار از آذر ماه اجرایی شود اما به دلیل اینکه  بخشی از یارانه به صورت بن کارت کالا به مردم داده می شود و این کار در آذرماه انجام نشد و به دی ماه موکول شد.

در ادامه  آقای رضایی اعلام کرد:  خبر خوش دوم این است که یکی از شیر‌های خلق پول بدون پشتوانه در بودجه را که آذر تحویل مجلس دادیم بستیم یعنی یکی از عواملی که پول‌های بدون پشتوانه منتشر می‌کرد فروش ارز‌های نفتی دولت به بانک مرکزی بود.  این ارز‌ها به بانک مرکزی می‌رفت و تبدیل به پایه پولی می‌شد و این پایه پولی در استخر نقدینگی کشور هفت‌برابر می‌شد به همین علت نقدینگی افزایش می‌یافت بدون آن که تأثیر قابل‌توجهی در تولید صنعت ملی داشته باشد.

جزئیات افزایش مبلغ یارانه

جزئیات افزایش مبلغ یارانه

در سال آینده دولت قرار است سه یارانه نقدی که شامل: یارانه معیشتی ، یارانه نقدی و یارانه جدید ۹۰ هزارتومانی به مردم پرداخت کند. بر این اساس ماهیانه هر خانوده ی چهار نفره بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از طرف دولت یارانه دریافت می کنند. چندی پیش جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه از پرداخت یارانه ی  ۹۰ تا ۱۲۰ هزارتومانی دولت به هفت دهک اول جامعه خبر داد.

جعفر قادری اعلام کرد: مبلغ یارانه دهک اول تا چهارم ماهانه ۱۲۰ هزار تومان است و مبلغ یارانه دهک‌های پنجم، ششم و هفتم ۹۰ هزار تومان. بر این اساس یک خانوار چهار نفره که جزو هفت دهک اول درآمدی جامعه باشد، یارانه جدیدی دریافت می‎‌کند که مبلغ آن بین ۴۸۰ تا ۳۶۰ هزار تومان است.

هفت دهک اول درآمدی جامعه چه کسانی هستند؟

یارانه دوبرابر می شود/ زمان دقیق افزایش یارانه + مبلغ جدید چقدر است؟

اگرچه دولت نتوانسته هنوز دهک‌ها را به درستی تفکیک کند، اما بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده، درآمد دهک‌های مختلف اعلام شده است. افرادی که درآمد ماهانه آنها کمتر از ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد، جزو چهار دهک اول درآمدی هستند و احتمالا باید مشمول یارانه ۱۲۰ هزار تومانی شوند.

اما افرادی که درآمد آنها بین ۳ میلیون و ۶۰۰ تا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد جزو دهک پنجم تا هفتم هستند و مشمول یارانه ۹۰ هزار تومانی می‌شوند.

اگر گفته قادری درست باشد، افرادی که درآمد ماهانه آنها زیر ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، منتظر یارانه جدید دولت باشند.

منبع تامین بودجه یارانه کجاست؟

منبع پرداخت یارانه جدید باید از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت بگیرد اما از آنجا که هنوز این اتفاق نیوفتاده است دولت و مجلس از محل تامین این طرح جدید به توافقاتی رسیده اند.

چه کسانی مشمول افزایش مبلغ یارانه می شوند؟

بر اساس خبر های منتشر شده در رابطه با افزایش دوبرابری مبلغ یارانه ها، اما هنوز توضیح شفاف و روشنی ارائه نشده است اما با پیگیری های خبرنگاران اینگونه به نظر می رسد که همان افرادی که یارانه ی معیشتی را دریافت میکنند مشمول این طرح هستند. یعنی  ۳۰ میلیون نفر یارانه ۹۰ هزار تومانی و ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزار تومانی دریافت می کنند.

توزیع یارانه به این شکل است که دهک‌های یک تا چهار مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و پنج تا هفت مبلغ ۹۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این ۶۰ میلیون نفر که از بین جمعیت ۷۸ میلیونی یارانه بگیران در سال ۱۳۹۸ گزینش شده بودند، دریافت کننده کمک‌های معیشتی یعنی منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین هستند که در دهم هر ماه برای آن‌ها پرداخت صورت می‌گیرد، حال اینکه یارانه جدید هم دهم ماه همراه با کمک معیشتی پرداخت شود یا اینکه در روز جداگانه‌ای انجام شود، به طور کامل مشخص نیست.

بر این اساس با پرداخت یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی به خانوار‌های دریافت کننده کمک معیشتی که مقادیر متفاوتی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به همراه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر دریافتی دارند، جمع یارانه در ماه به ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

یارانه جدید به صورت بن کارت است یا نقدی؟

پیش‌تر قرار بود که پرداخت این یارانه جدید در قالب کارت‌های اعتباری باشد، اما ظاهرا به نتیجه مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و احتمالا به صورت کاملا نقدی پرداخت انجام می‌شود.

سرنوشت  نهایی یارانه جدید

طبق آنچه به ایسنا اعلام شده قرار است امشب طی جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید انجام و به زودی در این رابطه اطلاع رسانی رسمی شود.

تاریخچه پرداخت یارانه:

اولین یارانه در آذرماه سال ۱۳۸۹ در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پرداخت شد.

هر خانوار چقدر یارانه میگرد؟

یارانه دوبرابر می شود/ زمان دقیق افزایش یارانه + مبلغ جدید چقدر است؟

ارزش یارانه سال ۸۹ تا سال ۱۴۰۰

 

گردآورنده: زهرا قربانی

مطالب مرتبط

آخرین اخبار