۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱

«گیلدخت» روایتی از زمان قاجار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،این روزها که سه سریال به طور همزمان در پلتفرم ها درباره زندگی ناصرالدین شاه ساخته و یکی از آنها در حین پخش، متوقف شده است، مدیران ‌تلویزیون هم تصمیم گرفتند تا در خلوتی آنتن این روزهای رسانه ملی، سر...

«گیلدخت» روایتی از زمان قاجار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،این روزها که سه سریال به طور همزمان در پلتفرم ها درباره زندگی ناصرالدین شاه ساخته و یکی از آنها در حین پخش، متوقف شده است، مدیران ‌تلویزیون هم تصمیم گرفتند تا در خلوتی آنتن این روزهای رسانه ملی، سریالی تاریخی را به پخش برسانند. آنهم سریالی که پرونده زمان قاجار را بررسی می کند.

تجربه نشان داده است مخاطبین تلویزیونی علاقه بسیاری به تماشای سریال های تاریخی دارند خصوصا برهه ای از تاریخ که اتفاق های مهمی را در خود جای داده است و در سرنوشت کشور تاثیر به سزایی داشته است. همچنین استفاده از درون مایه های عاشقانه برای یک سریال جذابیت های بسیاری را برای مردم به همراه خواهد داشت و بر همین اساس اغلب سازندگان در سریال های تاریخی خود روایتی عاشقانه هم قرار می دهند تا بتوانند دو دسته از مخاطب را با خود همراه کنند.

پخش سریال ۵۰ قسمتی «گیلدخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی بزودی از شبکه سه آغاز خواهد شد،‌ در این گزارش مروری کلی بر داستان و اتفاق های این سریال خواهیم داشت.

** داستان هایی در درباره مظفرالدین شاه قاجار

سریال «گیلدخت» روایتی از زمان قاجار است و اتفاق‌‌هایی را در زمان قاجار ورق می‌زند. این سریال داستان آدم هایی است که در دربار مظفرالدین شاه حضور دارند و قصد دارند مظفرالدین شاه را ترور کنند و جایش را بگیرند. علاوه بر این داستانی عاشقانه را در بستر تاریخ روایت خواهد کرد.

** «گیلدخت»؛ داستانی میان عشق و تاریخ

در خلاصه داستان گیلدخت چنین آمده است: حکایت گلنار و اسماعیل که در میان هیاهو و مهلکه قجری تارو پود دلشون با مهر و محبت هم بافته می شود قصه و غصه عاشق و معشوقیه که اگه صد دلیل برای رفتن داشته باشند یه بهونه برای موندن پیدا می کنن و …

همانطور که از نام سریال پیدا است یکی از شخصیت های اصلی را دختری به نام گلنار بازی می کند که در ادامه دلباخته اسماعیل می شود. حال باید دید وجه عاشقانه سریال پررنگ است یا وجه تاریخی آن؟

** آیا «گیلدخت» به زندگی مظفرالدین شاه ورود می کند؟

پسر ناصرالدین شاه در زمان فعالیت خود در راس امور کشور کارهای مهمی انجام داد. امضای فرمان مشروطه و قانون اساسی و ۴۰ سال ولایت عهدی پدرش از جمله فعالیت های مهم مظفرالدین شاه در زمان پادشاهی اش بر ایران بود که حالا مشخص نیست در سریال گیلدخت به کدام یک از این اتفاق ها پرداخته می شود؟

** کدام بازیگران «مظفرالدین شاه» شدند؟

تا به حال بازیگرهایی در لباس مظفرالدین شاه قرار گرفتند. علی نصیریان در فیلم کمال الملک و اکبر عبدی در دو اثر سال های مشروطه و فیلم مظفرنامه که هر دو به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی بروی آنتن رفته است نقش شاه قاجار را بازی کرده اند.

** چه بازیگرانی در این سریال بازی می کنند؟

به طور قطع این سریال بازیگران بسیاری دارد اما آنچه تا کنون از اسامی بازیگران در اختیار رسانه ها قرار گرفته است، حاکی از این است که محمود پاک نیت، فخرالدین صدیق‌شریف، رامتین خداپناهی، محمود پاک‌نیت، جعفر دهقان، سعید چنگیزیان، شقایق فراهانی، پریوش نظریه از بازیگران این سریال هستند.

** پاک نیت و ایفای نقش های مهم تاریخی

محمود پاک نیت در این سالها نقش های بسیاری را بازی کرده است که از میان آنها یعقوب نبی در سریال «یوسف پیامبر»، ارباب عزت سالاری در سریال «پس از باران»، شاه عباس یکم در «روشن تر از خاموشی»، حسام بیک «روزی روزگاری»، جزو نقش های شاخص او به شمار می روند.

**دهقان نسب و قرار گرفتن در قامت روحانی

یکی دیگر از بازیگران اصلی این سریال حبیب دهقان نسب است. بازیگری که در مختارنامه، بانوی سردار، امام علی (ع) و بسیاری سریال دیگر بازی کرده است. دهقان نسب در این سریال نقش متفاوتی را بازی می کند و برای اولین بار است که در قامت یک روحانی مقابل دوربین رفته است.

* «اکبر عبدی»؛ بازیگری که دو بار «مظفرالدین شاه» شد!

اکبر عبدی با اینکه بازیگر فیلم و سریال های کمدی است اما آثار قابل قبولی هم در سریال های تاریخی دارد. از جمله این کارها می توان به مظفرنامه و سال های مشروطه اشاره کرد که او در هر دوی این آثار یک نقش واحد را بازی می کند.

** «مجید اسماعیلی» و چالش ساخت اولین سریال

مجید اسماعیلی کارگردانی گیلدخت را به عهده دارد که پیش از این فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو را کارگردانی کرده بود.

وی علاوه بر کارگردانی، در شاخه نویسندگی نیز فعالیت می کند و نویسندگی سریال‌های محکومین و سرگذشت در همکاری مشترک با امیرمحمد عبدی و ساخت فیلم‌های بلند نزدیکتر بیا، کمی دورتر، خشت بهشت، خدا جیرجیرک‌ها را دوست دارد، رقص روی یخ، جاده و گمیجی و فیلم‌های کوتاه قرار ملاقات، زندگی زیباست، تلخ و… را در کارنامه کاری اش دارد.

** سریالی از رشت تا گرمدره

تصویربرداری این سریال حدود دو سال به طول انجامید و در برخی شهرها مثل رشت و گرمدره مقابل دوربین رفت.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار