۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

گوشت مرغ خوب است یا بد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، دکترها از بدی گوشت قرمز می‌گویند و  خوردن گوشت سفید را به جای آن ‌توصیه می‌کنند. مرغ یک منبع درست و حسابی از پروتئین است که ضررهای گوشت قرمز را ‌ندارد. به عبارت دیگر، برعکس گوشت قرمز که اگر سالم ...

گوشت مرغ خوب است یا بد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، دکترها از بدی گوشت قرمز می‌گویند و  خوردن گوشت سفید را به جای آن ‌توصیه می‌کنند. مرغ یک منبع درست و حسابی از پروتئین است که ضررهای گوشت قرمز را ‌ندارد.

به عبارت دیگر، برعکس گوشت قرمز که اگر سالم هستید هم بهتر است ۲ روز در هفته بیشتر آن را مصرف نکنید، تقریبا به هر مقدار که بخواهید، می‌توانید گوشت سفید یعنی مرغ و ماهی بخورید.

ماهی، گوشت مفیدتری دارد‌؛ اما مرغ پر مصرف‌تر است. خیلی‌ها ماهی را دوست ندارند، درست کردن آن هم خیلی راحت نیست؛ اما گوشت مرغ را دست هر آدم ناواردی هم که بدهید؛ چیز قابل‌خوردنی از آب درمی‌آورد.

مرغ، منبع قابل ملاحظه‌ای از پروتئین است. اگر روزی ۱۲۰ گرم یعنی یک تکه گوشت مرغ بخورید، مطمئن باشید که بیشتر از ۷۰ درصد پروتئین مورد نیاز آن روزتان را تامین کرده‌اید.

البته پروتئین گوشت مرغ، کمتر از گوشت قرمز است. به خاطر همین به کسانی که اسید‌اوریک آنها بالا است توصیه می‌شود از گوشت سفید به جای قرمز استفاده کنند.

گوشت مرغ علاوه‌بر این‌که کلسترول کمی دارد، چربی آن هم کم  است. در ضمن هضم آن  راحت‌تر از گوشت قرمز است. البته اینها همه در صورتی است که مرغ در شرایط طبیعی رشد کرده باشد.

اگر مرغ با موادی مثل هورمون و آنتی‌بیوتیک پرورش پیدا کرده باشد تا وزن بیشتری پیدا کند، مقدار زیادی کلسترول زیر‌پوست آن جمع می‌شود.

مقدار آهن گوشت قرمز، از گوشت سفید بیشتر است.  گوشت سفید ۵/۱۷ تا ۲۰ درصد پروتئین، ۵۶تا ۶۰آب، ۱تا ۲ درصد املاح و ۱۸ تا ۲۴ درصد چربى دارد.

البته درصد چربی ران مرغ حدود ۲ برابر سینه است. به خاطر همین اگر چربی برایتان ضرر دارد یا به هر دلیلی می‌خواهید وزن خود را کم کنید، بهتر است قید خوشمزگی ران مرغ را بزنید و سینه مرغ را انتخاب کنید. در‌ضمن پوست مرغ منبع چربی و در مواردی کلسترول است.

بهتر است قبل از پخت آن را دور بیندازید. در اصل غذاهایی مثل مرغ سوخاری، به خاطر همین چربی پوست مرغ است که برای سلامت افراد مضر هستند.

علاوه بر پروتئین، مرغ منبع خوبی برای ویتامین‌های گروهB  هم هست. ویتامین B3، یک ماده ضد‌سرطان است که به‌خاطر تاثیر مستقیمی که بر‌DNA دارد، برای جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی هم مفید است.

ویتامین B3 یا نیاسین، از آلزایمر و بیماری‌های دیگری که به خاطر افزایش سن به وجود می‌آیند، جلوگیری می‌کند. نیاسین به کنترل قند خون هم کمک کرده و هورمون انسولین را کنترل می‌کند.

مرغ، منبع خوبی از ویتامین B6 هم هست. ویتامین B6 به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. همچنین گوشت مرغ سلنیوم ‌دارد. سلنیوم هم، یک ماده ضد سرطان است. اگر همان مقدار، ۱۲۰ گرم در روز را گوشت مرغ بخورید، تقریبا نصف نیاز شما به این ماده رفع می‌شود.

نقرس به انواع بیماری هایی که در اثر تجمع اسید اوریک ایجاد می شود، اشاره دارد که به طور معمول روی پاها تاثیر می گذارد. در صورت ابتلا به نقرس به احتمال زیاد تورم و درد در مفاصل پا به ویژه انگشت بزرگ پا احساس می شود. درد ناگهانی و شدید یا حملات نقرس باعث ایجاد حس آتش گرفتن در پا می شود.

به گزارش هلث لاین، نقرس به عنوان نوعی آرتروز باعث درد مشابه آرتروز می شود اگرچه تفاوت های مشخصی بین این دو بیماری وجود دارد.

علائم بیماری نقرس

برخی از افراد بیش از حد اسید اوریک در خون دارند، اما هیچ علامتی ناشی از این عارضه مشاهده نمی کنند که به آن نقرس بدون علامت گفته می شود. برای نقرس حاد علائم به سرعت از تجمع کریستال های اسید اوریک در مفصل بروز می کنند که ۳ تا ۱۰ روز نیز ادامه دارند.

فرد درد و تورم شدیدی تجربه می کند و در مفصل احساس گرما ایجاد می شود و بین حملات نقرس علائمی نخواهید داشت. در صورت عدم درمان نقرس مزمن می شود توده های سخت موسوم به توفی در نهایت در مفاصل، پوست و بافت نرم اطراف آنها ایجاد می شوند.

این رسوبات به طور دائمی به مفاصل آسیب می رسانند. درمان سریع برای جلوگیری از مزمن شدن نقرس مهم است. دانستن چگونگی ردیابی علائم نیز به فرد برای مراجعه به موقع به پزشک کمک می کند.

گوشت مرغ برای کراتین بالا

هر آنچه باید درباره کراتین بدانید

کراتین شماره یک مکمل های ورزشی موجود است. با وجود این، برخی از افراد از مصرف کراتین اجتناب می کنند زیرا می ترسند برای سلامتی مضر باشد.

برخی ادعا می کنند باعث افزایش وزن، گرفتگی عضلات و مشکلات گوارشی، کبدی یا کلیوی می شود. به گزارش هلث لاین، این مقاله یک مرور مبتنی بر شواهد درباره ایمنی و عوارض جانبی کراتین ارائه می دهد.

علل بروز نقرس

تجمع اسید اوریک در خون ناشی از تجزیه پورین ها باعث نقرس می شود. برخی شرایط خاص مانند خون و اختلالات متابولیسم یا کم آبی بدن باعث تولید بیش از حد اسید اوریک در بدن می شود. مشکل کلیه، تیروئید و اختلال ارثی حذف اسید اوریک اضافی را برای بدن سخت می کند. در صورت قرارگیری در یکی از گروه های زیر احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است:

مردان میانسال یا زنان دچار یائسه

والدین، خواهر و برادرها یا سایر اعضای خانواده مبتلا به نقرس باشند

نوشیدن الکل

مصرف داروهایی مانند ادرارآور و سیکلوسپورین

ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بیماری کلیوی، بیماری تیروئید، دیابت یا آپنه خواب

در برخی از افراد مبتلا به نقرس رژیم غذایی دلیل این امر است، بنابراین با مواد غذایی که به ویژه از نظر پورین های تولید کننده نقرس زیاد هستند آشنا شوید.

کراتین چیست؟

بدن از کراتین به عنوان یک آمینو اسید طبیعی برای انقباض ماهیچه ها استفاده می کند. نخست کراتین به کراتین فسفات تبدیل و در ماهیچه ها ذخیره می شود.

بر اساس “تغذیه پیشرفته و متابولیسم انسانی”، در طول تمرینات شدید و کوتاه مدت کراتین فسفات به مولکول های ATP، منبع اصلی انرژی بدن تبدیل می شود و ماهیچه ها قادر به انجام سطوح بالاتر برای انفجارهای کوتاه هستند.

اگرچه بدن می تواند کراتین – به ویژه کبد، لوزالمعده و کلیه ها – تولید کند، اما منابع غذایی برای رشد و قدرت طبیعی ماهیچه ها مهم هستند.

مصرف مکمل کراتین در بین وزنه برداران و ورزشکاران رقابتی که معتقدند باعث افزایش توده عضلانی بدون چربی و بهبود عملکرد می شود بسیار محبوب است.

تشخیص بیماری نقرس

پزشک بر اساس بررسی سوابق پزشکی، معاینه فیزیکی و علائم نقرس را تشخیص می دهد. پزشک به احتمال زیاد مبنای تشخیص را بر اساس موارد زیر قرار می دهد:

شرح درد مفصل

تجریه چندین بار درد شدید در مفصل

ناحیه قرمز رنگ یا متورم

همچنین پزشک احتمال می رود آزمایش بررسی تجمع اسید اوریک در مفصل را تجویز کند. نمونه ای از مایعات گرفته شده از مفصل می تواند حاوی اسید اوریک باشد، همچنین ممکن است پزشک بخواهد از مفصل عکس رادیوگرافی بگیرد.

در صورت داشتن علائم نقرس می توانید با مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه خود را شروع کنید. در صورت شدت بالای بیماری باید به متخصص بیماری های مفصلی مراجعه کنید.

درمان نقرس

در صورت عدم درمان نقرس در نهایت منجر به آرتروز می شود. این وضعیت دردناک مفصل را برای همیشه آسیب دیده و متورم می کند. برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک به مرحله و شدت نقرس بستگی دارد. داروها برای درمان نقرس به یکی از ۲ روش عمل می کنند:

ضمن تسکین درد التهاب را کاهش می دهند یا با کاهش سطح اسید اوریک از حملات نقرس در آینده جلوگیری می کنند. داروهای تسکین دهنده درد نقرس عبارتند از:

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن

کلشیسین

کورتیکواستروئیدها

داروهایی که از حملات نقرس جلوگیری می کنند عبارتند از:

زانتین اکسیداز مانند آلوپورینول و فبوکسوستات

پروبنیسید

همراه با داروها پزشک تغییر سبک زندگی را برای کمک به مدیریت علائم و کاهش خطر حملات نقرس در آینده توصیه می کند، به عنوان مثال:

کاهش یا قطع مصرف الکل

لاغری یا کاهش وزن

ترک سیگار

داروها و تغییر سبک زندگی تنها راه کنترل نقرس نیست و چند روش درمانی جایگزین نیز نویدبخش درمان آن بوده است.

عوارض جانبی ادعایی کراتین چیست؟

عوارض جانبی احتمالی کراتین شامل موارد زیر است:

آسیب کلیه

آسیب کبدی

سنگ کلیه

افزایش وزن

نفخ شکم

کمبود آب بدن

گرفتگی عضلات

مشکلات گوارشی

سندرم محفظه ناشی از ورزش

رابدومیولیز

علاوه بر این، برخی از افراد به اشتباه ادعا می کنند کراتین یک استروئید آنابولیک است. کراتین برای زنان یا نوجوانان نامناسب است یا اینکه فقط باید توسط ورزشکاران حرفه ای یا بدنسازان استفاده شود.

علیرغم فشارها و هجمه ها علیه کراتین، انجمن بین المللی تغذیه ورزشی کراتین را بسیار بی خطر می داند و آن را یکی از مفیدترین مکمل های ورزشی موجود معرفی می کند.

محققان برجسته ای که چندین دهه کراتین را مورد مطالعه قرار دادند نیز نتیجه گرفتند کراتین یکی از بی خطرترین مکمل های موجود در بازار است.

علاوه بر این، کراتین برای درمان بیماری های مختلف و مشکلات پیرامون سلامتی از جمله اختلالات عصبی عضلانی، ضربه مغزی، دیابت و از دست دادن عضلات استفاده شده است.

مواد غذایی ممنوعه برای افراد مبتلا به نقرس

برخی از مواد غذایی به طور طبیعی سرشار از پورین هستند بدن آنها را به اسید اوریک تجزیه می کند. اکثر مردم با مصرف مواد غذایی غنی از پورین مشکلی ندارند، اما اگر بدن در آزادسازی اسید اوریک اضافی مشکل دارد باید از مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها اجتناب شود، مانند:

گوشت قرمز

گوشت اندام ها

غذاهای دریایی خاص

الکل

نوشیدنی های شیرین شده با شکر و غذاهای حاوی فروکتوز قند نیز مشکل ساز می شوند حتی اگر حاوی پورین نباشند. برخی مواد غذایی به کاهش میزان اسید اوریک در بدن کمک می کنند.

کراتین در بدن چه کاری انجام می دهد؟

کراتین در سراسر بدن یافت و حدود ۹۵ درصد در عضلات ذخیره می شود. این ماده از گوشت و ماهی بدست می آید، همچنین از طریق اسیدهای آمینه به طور طبیعی در بدن تولید می شود.

با این حال، رژیم و سطح کراتین طبیعی به طور معمول ذخیره ماهیچه های این ترکیب را به حداکثر نمی رساند.

ذخیره متوسط حدود ۱۲۰ میلی مول در کیلوگرم است، اما مکمل های کراتین این ذخایر را به حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلی مول در کیلوگرم برسانند.

در طول ورزش با شدت بالا کراتین ذخیره شده به ماهیچه ها برای تولید انرژی بیشتر کمک می کند برای همین کراتین باعث افزایش عملکرد ورزشی می شود.

هنگامی که ذخایر کراتین عضلانی خود را پر کردید بیش از حد به کراتینین تجزیه می شود که توسط کبد متابولیزه شده و از طریق ادرار دفع می شود.

محدوده طبیعی سطح کراتینین در بدن چقدر است؟

کلیه ها به حفظ و فیلتر کردن سطح کراتینین در بدن کمک می کنند. سطح کراتینین نیز بسته به عوامل زیادی مانند سن، جنسیت، اندازه بدن در افراد مختلف متفاوت است. به طور متوسط اینها سطح طبیعی کراتینین خون برای افراد در نظر گرفته می شود:

مردان: ۰.۶ تا ۱.۲ میلی گرم در دسی لیتر

زنان: ۰.۵ تا ۱.۱ میلی گرم در دسی لیتر

نوجوانان: ۰.۵ تا ۱.۰ میلی گرم در دسی لیتر

کودکان: ۳/۰ تا ۷/۰ میلی گرم در دسی لیتر

گوشت ها برای بیماری نقرس

گوشت های ارگانی شامل جگر، نان شیرین، کلیه، مغز و زبان دارای بالاترین سطح پورین هستند. از مصرف همه گوشت های اندام باید به طور کامل اجتناب شود. مصرف گوشت های دیگر نیز باید به ۴ اونس در روز محدود شود. این گوشت ها باید در حد اعتدال مصرف شوند:

  • گوشت خوک
  • مرغ
  • اردک
  • غاز
  • خرگوش
  • گوشت بره
  • بوقلمون
  • گوشت بره
  • گوشت گوساله
  • گوشت گاو

سایر مواد غذاهای حیوانی مانند آب گوشت، بویون و سوپ مرغ نیز سرشار از پورین هستند.

درمان های خانگی نقرس

برخی از روش های تسکین دهنده نقرس در داروخانه موجود نیست. شواهد حاصل از مطالعات نشان می دهد این داروهای طبیعی ضمن کمک به کاهش سطح اسید اوریک از حملات نقرس نیز جلوگیری می کنند:

  • گیلاس ترش
  • منیزیم
  • زنجبیل
  • سرکه سیب
  • کرفس
  • چای گزنه
  • قاصدک

چگونه می توان سطح کراتینین بالا را در بدن متعادل کرد یا کاهش داد؟

یکی از راه های اصلی برای حمایت از سلامتی و تحت کنترل نگه داشتن سطح کراتینین اطمینان از عملکرد درست کلیه ها است. اگر میزان کراتینین در بدن زیاد است باید به پزشک مراجعه کرد زیرا می تواند دلیل احتمالی بروز بیماری های کلیوی باشد، همچنین انجام غربالگری و آزمایش های مربوط به کراتینین برای افراد دارای شرایط سلامتی زیر توصیه می شود که می تواند عملکرد درست کلیه را مختل کند:

دیابت

فشار خون بالا

مصونیت جنسی

بیماری کلیه

اختلالات خود ایمنی

عفونت های باکتریایی

در حالی که به دلیل بسیاری از عوامل زمینه ای سطح کراتینین می تواند افزایش یابد هر فردی باید سعی کند تا از جریان خون تمیز و سالم به خوبی برخوردار شود. در برخی موارد به منظور کاهش کراتینین و بهبود عملکرد حیاتی مصرف دارو و شروع روند درمانی توصیه می شود.

بسیاری از درمان های خانگی و تغییرات عادات غذایی نیز وجود دارد که در درمان علل زمینه ای و کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی نقش دارند در اینجا تعدادی از آنها برای شما فهرست شده اند.

مصرف پروتئین را کاهش دهید

پروتئین ماده مغذی مهم که برای بدن نیاز است. با این حال، مصرف بیش از حد آن سطح کراتینین را در بدن افزایش می دهد و هضم نمی شود. در حقیقت، تعدادی از مطالعات نشان می دهند برخی از مواد غذایی سرشار از پروتئین بیش از بقیه مستعد افزایش کراتینین هستند.

برای کاهش مواد غذایی مانند گوشت قرمز و برخی از منابع لبنی کمک می کنند. پروتئین های گیاهی و سبزی ها بیشتر نیز می تواند کمک کننده باشد.

مصرف فیبر خود را افزایش دهید

فیبر ماده مغذی مهمی که به هضم غذا کمک می کند، همچنین در تعادل از بین بردن کراتینین در بدن نیز نقش دارد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند افزایش قابل توجهی در دریافت فیبر منجر به کاهش سطح کراتینین در بدن طی یک دوره خاص شده است. فیبر در بسیاری از غذاها از جمله میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات کامل یافت می شود.

هیدراته بمانید

دلیل دیگری نیز برای نوشیدن آب زیاد وجود دارد. کمبود آب بدن یا نوشیدن آب کمتر از مقدار مورد نیاز در روز سطح کراتینین بدن را افزایش می دهد که دفع آن را با مشکل روبرو می کند.

برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مصرف و احتباس مایعات نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. مشورت با یک متخصص تغذیه می تواند در این زمینه به فرد کمک کند، بنابراین حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید.

مصرف نمک را کاهش دهید

مصرف زیاد نمک یکی از دلایل اصلی فشارخون است که به نوبه خود منجر به بروز مشکلات کلیوی می شود. غذاهای فرآوری شده اغلب دارای مواد افزودنی، سدیم و مواد مضر هستند که منجر به بروز مشکلات کلیوی می شوند، بنابراین یکی از بهترین راه ها برای کاهش طبیعی سطح کراتینین کاهش مصرف نمک در روز است.

به جای نمک از ادویه جات طبیعی و گیاهان برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. دقت داشته باشید نمک مصرفی در یک روز نباید بیش از ۲ قاشق غذاخوری باشد.

سیگار کشیدن را محدود کنید

مصرف تنباکو با بیماری های کلیوی و عوارض آن از جمله سطح بالای کراتینین در ارتباط است، همچنین سیگار کشیدن احتمال بروز سایر عوارض سلامتی را که می تواند بر مرگ و میر تاثیر بگذارد را افزایش می دهد. بنابراین، ترک سیگار در مدیریت بهتر سلامتی کمک می کند.

مصرف الکل را کاهش دهید

الکل فقط برای کبد مضر نیست بلکه سلامت کلیه را نیز به خطر می اندازد. مصرف بیش از حد الکل باعث آسیب به کلیه ها، ایجاد مشکلات کلیوی و افزایش سطح فشار خون می شود همه این عوامل می توانند سطح کراتینین را در بدن مختل کنند. از این رو، کاهش یا قطع مصرف الکل اقدام خوبی برای داشتن زندگی سالم است.

کراتین اضافی مصرف نکنید

به بیان ساده هنگامی که بدن کراتین، نوعی اسید آمینه را پردازش می کند کراتینین مضر تولید می شود. در حالی که این ماده در منابع پروتئینی بیشتر یافت می شود مکمل های کراتین که اغلب توسط ورزشکاران، وزنه برداران و علاقه مندان به تناسب اندام مورد استفاده قرار می گیرند نیز منجر به افزایش سطح کراتینین می شوند، همچنین در طولانی مدت منجر به اختلال در عملکرد کلیه می شود.

مصرف بیش از حد مکمل ها یا مکمل های تعدیل نشده نیز می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند که باید نسبت به آنها آگاه بود. اگر باید کراتین مصرف کنید سابقه پزشکی و خانوادگی خود را در نظر بگیرید و دوز مناسب بر اساس عمکلرد کلیه های خود مصرف کنید.

داروهای طبیعی برای نقرس

آب آلبالو یا گیلاس

بر اساس یک نظرسنجی معتبر در سال ۲۰۱۶، گیلاس ها اعم از ترش، شیرین، قرمز، سیاه، به صورت عصاره، به صورت آب میوه یا خام برای بسیاری از افراد مبتلا به نقرس یک درمان خانگی بسیار محبوب و موفق محسوب می شوند، همچنین نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ و تحقیق دیگری در همان سال نیز نشان می دهند گیلاس برای جلوگیری از حملات نقرس موثر است.

این تحقیق خوردن ۳ وعده از هر نوع گیلاس را طی یک دوره ۲ روزه توصیه می کند که موثرترین ماده در نظر گرفته شده است.

منیزیم

برخی ادعا می کنند منیزیم به عنوان یک ماده معدنی برای نقرس مفید است زیرا کمبود منیزیم استرس التهابی مزمن را در بدن تشدید می کند هرچند هیچ مطالعه ای این را ثابت نمی کند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد منیزیم کافی با سطوح پایین و سالم اسید اوریک مرتبط است، بنابراین به طور بالقوه خطر نقرس را کاهش می دهد.

مکمل های منیزیم را طبق دستورالعمل روی محصول یا دستور پزشک مصرف کنید یا اینکه روزانه مواد غذایی غنی از منیزیم در برنامه غذایی خود بگنجانید. این راهکارها خطر و بروز نقرس را در طولانی مدت کاهش می دهد.

زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ماده غذایی پرکاربرد در آشپزی و حوزه دارویی و درمانی برای شرایط التهابی تجویز می شود که توانایی آن در کمک به درمان نقرس کاملا مستند است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد زنجبیل موضعی باعث کاهش درد مربوط به اسید اوریک در نقرس می شود.

مطالعه دیگری نیز نشان داد در افراد با سطح بالای اسید اوریک سطح اسید اوریک آنها با زنجبیل کاهش می یابد. کمپرس یا دمنوش زنجبیل را با جوشاندن یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده در آب تهیه کنید برای استفاده از آن به عنوان کمپرس پارچه را در مخلوط خیس کرده حداقل یکبار در روز به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پارچه را روی مفاصل قرار دهید.

تحریک پوست پیرو استفاده از این روش درمانی امکان پذیر است، بنابراین بهتر است نخست روی یک قسمت کوچک پوست خود آن را امتحان کنید و در صورت عدم بروز واکنش آلرژیک از آن استفاده کنید. علاوه بر این، با جوشاندن ۲ قاشق چایخوری زنجبیل به مدت ۱۰ دقیقه در آب دمنوش تهیه کنید و روزانه ۳ فنجان از آن را بنوشید.

تداخل دارویی با مصرف زنجبیل امکان پذیر است، بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

آب گرم با سرکه سیب، آب لیموترش و زردچوبه

سرکه سیب، آب لیموترش و زردچوبه مصرف هر کدام به طور مکرر برای نقرس توصیه می شوند ترکیب آنها باهم نیز یک نوشیدنی دلپذیر و درمان کننده است. هیچ تحقیق قوی از سرکه سیب برای درمان نقرس پشتیبانی نمی کند اگرچه مطالعات نشان می دهد در عملکرد کلیه ها تاثیرگذار است.

تحقیقات برای آب لیموترش و زردچوبه برای کاهش اسید اوریک امیدوارکننده است. آب نصف لیموترش را با آب گرم ترکیب کرده سپس ۲ قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چای خوری سرکه سیب به آن اضافه کنید و این نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

دانه های کرفس یا کرفس

برای نقرس عصاره و دانه های سبزیجات به درمان های خانگی محبوب تبدیل شده اند. اگرچه تحقیقات علمی در این زمینه اندک است، اما تصور می شود کرفس التهاب را کاهش می دهد.

مقادیر کافی کرفس برای درمان نقرس مستند نیست، بنابراین سعی کنید روزانه کرفس بخورید به ویژه ساقه کرفس، آب کرفس، عصاره یا دانه های کرفس را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در صورت خرید عصاره یا مکمل آنها دستورالعمل های روی محصول را با دقت بخوانید.

چای گزنه

گزنه به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان نقرس التهاب و درد را کاهش می دهد. هنوز هیچ پژوهشی برای اثبات عملکرد آن به صورت مستقیم وجود ندارد. برای امتحان این چای به ازای هر فنجان آب یک تا ۲ قاشق چای خوری گزنه خشک اضافه کرده و اجازه دهید تا دم بکشد روزی ۳ فنجان از آن را بنوشید.

قاصدک

از چای، عصاره ها و مکمل های قاصدک برای بهبود سلامت کبد و کلیه استفاده می شود. همانطور که در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ و مطالعه ای دیگری در سال ۲۰۱۶ مشخص شد سطح اسید اوریک را در افرادی که در معرض آسیب کلیه هستند کاهش می دهد، اما این آزمایش ها روی موش ها انجام شده است و اثربخشی قاصدک برای کمک به درمان نقرس هنوز اثبات نشده است. در صورت استفاده از چای قاصدک، عصاره یا مکمل آن دستورالعمل های روی محصول را با دقت بخوانید.

دانه های خار مریم

دانه های خار مریم برای سلامت کبد استفاده می شود. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد اسید اوریک را در میان شرایطی که می تواند به کلیه ها آسیب برساند کاهش می دهد و نتایج مطالعه دیگری از سال ۲۰۱۳ از آن پشتیبانی می کند.

با این حال، هر دو مطالعه روی موش ها انجام شده است نه فاز انسانی. دستورالعمل های دوز مصرف دانه های خار مریم را با دقت مطالعه کرده یا در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

گل ختمی

گل ختمی به عنوان یکی دیگر از داروهای سنتی برای درمان نقرس استفاده می شود. نتایج یک مطالعه نشان داد گل ختمی برای درمان نقرس استفاده می شود یعنی در واقع سطح اسید اوریک را کاهش می دهد اگرچه این مطالعه روی موش صحرایی انجام شده است. در صورت استفاده از مکمل، چای یا عصاره آن دستورالعمل های روی محصول را با دقت دنبال کنید.

آب سرد یا گرم

استفاده از آب سرد یا گرم روی مفاصل ملتهب نیز گزینه موثری هستند. مطالعات و نظرات در این مورد متفاوت است. غوطه ور شدن در آب سرد اغلب توصیه می شود و به عنوان موثرترین روش درمانی در نظر گرفته شده است البته کمپرس یخ نیز موثر است. استفاده از آب گرم به طور معمول در التهاب های  خفیف تر توصیه می شود.

سیب

سیب به عنوان بخشی از رژیم های غذایی کاهش دهنده نقرس توصیه می شود زیرا ادعا می شود مالیک اسید سیب اسید اوریک را کاهش می دهد. با این حال، هیچ مطالعه ای برای حمایت از نقرس وجود ندارد حتی احتمال می رود فروکتوز موجود در سیب باعث هایپراوریسمی و شعله ور شدن نقرس می شود.

خوردن یک عدد سیب در روز برای سلامت کلی مفید است. علاوه براین ممکن است برای نقرس خفیف نیز مفید باشد، اما فقط در صورتی که به مصرف بیش از حد قند روزانه منجر نشود.

موز

تصور می شود موز برای درمان نقرس مفید است. موز سرشار از پتاسیم به عملکرد صحیح بافت و اندام های بدن کمک می کند، همچنین قندهایی از جمله فروکتوز موجود در موز می تواند محرک نقرس باشد.

بسیاری از مواد غذایی دارای پتاسیم بیشتر و قند کمتری نسبت به موز هستند مانند سبزی های برگ تیره و آووکادو. برای بهره مندی از خواص موز برای درمان نقرس روزانه یک عدد از این میوه بخورید. البته در نظر داشته باشید هنوز هیچ مطالعه ای از فواید موز برای نقرس پشتیبانی نمی کند.

نمک های اپسوم

برخی افراد برای جلوگیری از حملات نقرس حمام نمک اپسوم را توصیه می کنند. نمک های اپسوم سرشار از منیزیم خطر نقرس را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات نشان می دهند منیزیم نمی تواند به اندازه کافی از طریق پوست جذب شود و هیچ مزیتی برای سلامتی به همراه ندارد.

برای امتحان نمک های اپسوم یک تا ۲ فنجان را هنگام حمام کردن استفاده کنید و برای تسکین علائم کل بدن یا فقط مفاصل خاص خود را در محلول ترکیبی آب و نمک اپسوم خیس کنید.

گزینه جراحی برای درمان نقرس

نقرس به طور معمول بدون جراحی قابل درمان است، اما بعد از سال ها این شرایط می تواند به مفاصل آسیب برساند، تاندون ها را پاره کرده و باعث ایجاد عفونت در پوست روی مفاصل شود.

رسوبات سخت که توفی نامیده می شوند روی مفاصل و جاهای دیگر مانند گوش جمع می شوند. این توده ها دردناک و متورم هستند و به طور دائمی به مفاصل آسیب می رسانند. سه روش جراحی برای درمان توفی:

جراحی برداشتن توفی

جراحی همجوشی مفصل

جراحی تعویض مفصل

تجویز پزشک برای انجام جراحی به میزان آسیب، محل قرارگیری توفی و ترجیحات شخصی فرد بستگی دارد.

محرک های نقرس

برخی مواد غذایی، داروها و شرایط خاص باعث بروز علائم نقرس می شوند، بنابراین شاید لازم باشد از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های سرشار از پورین اجتناب کرده یا آنها را محدود کنید:

گوشت قرمز مانند گوشت خوک و گوساله

گوشت اندام

غذاهای دریایی مانند گوش ماهی، صدف و آزاد

الکل

نوشابه های گازدار

آب میوه

برخی از داروهایی که برای مدیریت سایر شرایط مصرف می کنید نیز باعث افزایش سطح اسید اوریک در خون می شود. در صورت مصرف هر یک از این داروها با پزشک خود صحبت کنید:

داروهای ادرار آور

آسپرین

داروهای کاهش دهنده فشار خون مانند مسدود کننده های گیرنده بتا و مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین ۲

همچنین وضعیت سلامتی فرد نیز عاملی برای شعله ور شدن علائم محسوب می شود، همه این شرایط به نقرس مرتبط هستند:

چاقی

دیابت یا پیش دیابت

کمبود آب بدن

آسیب دیدگی مفصل

عفونت ها

نارسایی احتقانی قلب

فشار خون بالا

بیماری کلیوی

برخی اوقات فهمیدن عامل پشت حملات نقرس سخت است، بنابراین یادداشت برداری یک روش موثر برای پیگیری رژیم غذایی، داروها و سلامتی برای کمک به شناسایی علت بروز علائم محسوب می شود.

مکمل هایی مانند کیتوسان را امتحان کنید

افراد از کیتوسان به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی برخی اوقات از آن برای کاهش وزن و کنترل کلسترول استفاده می کنند، همچنین برخی از محققان تاثیر وجود کیتوسان را در کاهش سطح کراتینین در بدن مشاهده کرده اند.

مطالعه ای که از سال ۲۰۱۱ در مجله داروسازی و فارماکولوژی منتشر شده، نشان می دهد افرادی که کیتوسان مصرف می کنند از عملکرد بهتر کلیه و کنترل کراتینین کلیه بهره مند می شوند، اما مهم است جوانب مثبت و منفی افزودن آن به رژیم غذایی خود را بسنجید و نخست درباره آن با پزشک مشورت کنید.

چه چیزهای دیگری کمک کننده است؟

برخی از افراد ورزش های مختلفی را امتحان می کنند، ورزش های متوسط تا شدید مانند تمرین‌های بدنی تناوبی تنشی و وزنه برداری سطح کراتینین را در خون افزایش می دهد، بنابراین اگر می خواهید سطح کراتینین را کاهش دهید برای کنترل عملکرد کلیه ها ورزش هایی با شدت کمتری را انجام دهید.

آیا کراتین باعث کم آبی یا گرفتگی می شود؟

کراتین با محتوای آب ذخیره شده بدن آب اضافی را به سلول های عضلانی هدایت می کند. این واقعیت ممکن است پشت این نظریه باشد که کراتین باعث کم آبی بدن می شود. با این حال، این تغییر در محتوای آب سلولی جزئی است و هیچ تحقیقی ادعاهای مربوط به کم آبی را تایید نمی کند.

یک مطالعه ۳ ساله روی ورزشکاران نشان داد افرادی که کراتین مصرف می کنند کمتر از کسانی که آن را مصرف نمی کنند کم آبی، گرفتگی عضلات یا آسیب های عضلانی دارند. در یک مطالعه استفاده از کراتین حین ورزش در هوای گرم بررسی شده است که می تواند گرفتگی و کمبود آب را تسریع کند.

طی یک جلسه ۳۵ دقیقه ای دوچرخه سواری در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد کراتین هیچ اثر سو در مقایسه با دارونما نداشت. قطعی ترین تحقیق در افرادی که تحت همودیالیز قرار دارند انجام شده است یک درمان پزشکی که باعث گرفتگی عضلات می شود. محققان متذکر شدند کراتین ۶۰ درصد گرفتگی را کاهش می دهد. بر اساس شواهد موجود، کراتین باعث کمبود آب بدن یا گرفتگی عضلات نمی شود.

آیا کراتین باعث افزایش وزن می شود؟

تحقیقات نشان می دهد مکمل های کراتین باعث افزایش سریع وزن بدن می شوند. بعد از یک هفته بارگیری کراتین با دوز بالا (۲۰ گرم در روز) به دلیل افزایش آب در ماهیچه ها وزن حدود ۲ تا ۶ پوند معادل یک تا ۳ کیلوگرم افزایش می یابد.

در دراز مدت مطالعات نشان می دهد وزن بدن ممکن است در مصرف کراتین تا حد بیشتری نسبت به افراد غیرکراتین افزایش یابد. با این حال، افزایش وزن به دلیل افزایش رشد عضلات است نه افزایش چربی بدن. برای بیشتر ورزشکاران عضله اضافی سازگاری مثبتی است که عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد.

از آنجا که این نیز یکی از دلایل اصلی مصرف کراتین توسط افراد است نباید به عنوان یک عارضه جانبی در نظر گرفته شود. افزایش عضله برای بزرگسالان مسن، افراد چاق و کسانی که بیماری خاصی دارند نیز مزایایی دارد.

چگونه کراتین بر کلیه و کبد تاثیر می گذارد؟

کراتین سطح کراتینین را در خون کمی افزایش می دهد. کراتینین به طور معمول برای تشخیص مشکلات کلیوی یا کبدی اندازه گیری می شود. با این حال، این واقعیت که کراتین سطح کراتینین را افزایش می دهد به معنای آسیب رساندن به کبد یا کلیه ها نیست.

تا به امروز هیچ مطالعه ای در مورد استفاده از کراتین در افراد سالم شواهدی مبنی بر آسیب رساندن به این اندام ها ارائه نکرده است. یک مطالعه طولانی مدت روی ورزشکاران هیچ عارضه جانبی مرتبط با عملکرد کبد یا کلیه نشان نداد.

یکی از طولانی ترین مطالعات تاکنون که ۴ سال به طول انجامیده است نتیجه گرفت کراتین هیچ عارضه جانبی منفی ندارد. البته در نظر داشته باشید اگر سابقه مشکلات کبدی یا کلیوی دارید با احتیاط از مکمل های کراتین استفاده کنید.

چگونه کراتین با سایر داروها تداخل ایجاد می کند؟

مانند هر رژیم یا برنامه غذایی مکمل بهتر است قبل از شروع برنامه های کراتین خود را با یک پزشک یا سایر متخصصان پزشکی در میان بگذارید، همچنین در صورت استفاده از داروهای موثر بر عملکرد کبد یا کلیه بهتر است از مصرف مکمل کراتین خودداری کنید.

داروهایی که ممکن است با کراتین تداخل داشته باشند عبارتند از سیکلوسپورین، آمینوگلیکوزیدها، جنتامایسین، توبرامایسین، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و داروهای دیگر. اگر از دارویی معروف به تاثیر قند خون استفاده می کنید باید در مورد مصرف کراتین با پزشک مشورت کنید. در صورت بارداری، شیردهی یا بیماری جدی مانند بیماری قلبی یا سرطان درباره مصرف مکمل کراتین باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

سایر اثرات جانبی کراتین

برخی از افراد اظهار می دارند کراتین منجر به سندرم محفظه می شود شرایطی که هنگام ایجاد فشار بیش از حد در یک فضای بسته به طور معمول در عضلات بازو یا پا رخ می دهد. اگرچه در یک مطالعه افزایش فشار عضلانی طی دو ساعت تمرین گرمایی مشاهده شد، اما این نتیجه به طور عمده ناشی از گرما و کم آبی بدن ناشی از ورزش است نه از کراتین، همچنین محققان نتیجه گرفتند این فشار کوتاه مدت بوده و ناچیز است.

برخی ادعا می کنند مکمل های کراتین خطر ابتلا به رابدومیولیز را نیز افزایش می دهد وضعیتی که در آن عضله تجزیه می شود و پروتئین به جریان خون نشت می کند. با این حال، این ایده با هیچ مدرکی پشتیبانی نمی شود، همچنین برخی از افراد کراتین را با استروئیدهای آنابولیک اشتباه می گیرند، اما این یک افسانه دیگر است.

کراتین یک ماده کاملا طبیعی و قانونی است که در بدن و در مواد غذایی مانند گوشت وجود دارد و هیچ پیوندی با استروئیدها ندارد. یک باور غلط وجود دارد که کراتین فقط برای مردان ورزشکار مناسب است نه برای بزرگسالان دیگر، زنان یا کودکان.

با این حال، هیچ تحقیقی نشان نمی دهد در دوزهای توصیه شده برای زنان یا افراد مسن نامناسب باشد. برخلاف اکثر مکمل ها کراتین به عنوان مداخله پزشکی برای برخی شرایط مانند اختلالات عصبی عضلانی یا از دست دادن عضلات برای کودکان تجویز می شود. مطالعاتی که به مدت ۳ سال انجام شده هیچ اثری منفی از کراتین در کودکان پیدا نکرده است.

کراتین در مرغ

مرغ به عنوان یک منبع کامل پروتئین حاوی ۲۲ اسید آمینه مورد نیاز بدن برای ساخت ساختارهای مبتنی بر پروتئین مانند ماهیچه، مو، پوست و سایر بافت های پیوندی است. یک اسید آمینه غیرضروری به نام کراتین در ماهیچه ها برای تولید انرژی برای انقباضات قوی تر استفاده می شود. میزان کراتین موجود در مرغ مشابه سایر گوشت ها است.

منابع اصلی کراتین

همه منابع پروتئینی حیوانی حاوی مقداری کراتین هستند، اگرچه بهترین منابع بافت ماهیچه ای و گوشت اندام ها هستند که اکثریت کراتین در این قسمت ها ساکن هستند. به این ترتیب گوشت و اندام گاو، ماهی و طیور از جمله مرغ منابع غنی از کراتین طبیعی هستند.

با توجه به “فیزیولوژی ورزش: انرژی، تغذیه و عملکرد انسان”، ماهی وحشی بهترین منبع کراتین محسوب می شود، اما گوشت قرمز بدون چربی، سینه مرغ و ماهی به ویژه ماهی آزاد و ماهی تن منابع بسیار خوبی هستند. مواد غذایی گیاهی و سرشار از پروتئین مانند توفو، لوبیا و آجیل حاوی کراتین بسیار کمی هستند یا اصلا ندارند.

کراتین در مرغ

میزان کراتین در اکثر گوشت ها به نسبت ثابت است و بین ۴ تا ۵ گرم کراتین در هر کیلوگرم گوشت متغیر است. سینه مرغ حاوی مقدار مشابهی کراتین با برش گوشت گاو و خرگوش است. بافت ماهیچه ای حیوانات به طور معمول بیشتر از اندام های آنها حاوی کراتین است.

عوامل زیادی مانند نوع خوراک، رشد ماهیچه ای حیوانات و تکنیک های پخت بر سطح کراتین در مرغ و سایر گوشت ها تاثیر می گذارد. به طور کلی، جوجه های آزاد و فعال به احتمال زیاد حاوی کراتین بیشتری در ماهیچه های خود هستند تا آنهایی که در قفس پرورش داده شده و از غذای بی کیفیت تغذیه کرده اند اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست.

علاوه بر این، پخت مرغ و سایر گوشت ها محتوای کراتین موجود را کاهش می دهد زیرا پروتئین بد تغییر رنگ می یابد و قابل استفاده نیست.

آمینو اسیدهای محرک کراتین

علاوه بر محتوای کراتین، اسیدهای آمینه دیگری در مرغ و گوشت وجود دارد که بدن را برای تولید کراتین خود تحریک می کند. به عنوان مثال ، اسیدهای آمینه آرژنین و گلایسین در کبد برای تولید کراتین استفاده می شود که سپس به بافت ماهیچه منتقل می شود. در اصل آرژنین و گلیسین بازیافت شده و دوباره به عنوان اسید آمینه کراتین ترکیب می شوند.

پیشگیری از نقرس

در اینجا چند مرحله برای جلوگیری از نقرس وجود دارد:

میزان الکل مصرفی خود را محدود کنید.

میزان مواد غذایی غنی از پورین مانند صدف، گوشت بره، گوشت گاو و گوشت اندام را محدود کنید.

رژیم غذایی کم چرب، لبنی و سرشار از سبزیجات داشته باشید.

لاغر شوید.

سیگار نکشید.

ورزش کنید.

هیدراته بمانید.

در صورت داشتن شرایط خاص یا مصرف برخی داروها که خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد از پزشک خود درباره چگونگی کاهش خطر حملات نقرس بپرسید.

نقرس با توفوس

هنگام تجمع بلورهای اسید اوریک برای مدت طولانی در مفاصل رسوبات سختی به نام توفی زیر پوست ایجاد می شوند. بدون درمان این توفی به استخوان و غضروف آسیب می رساند و مفاصل را به طور دائمی تغییر شکل می دهد.

توفی توده های متورم در اطراف مفاصل است که مانند گره هایی روی تنه درخت به نظر می رسد. توفی ها در مفاصلی مانند انگشتان، پا، زانوها و گوش ها مشاهده می شوند. توفی خود آسیب زا نیست، اما التهابی دردناک ایجاد می کند. برخی اوقات توفی در بافت همبند خارج از مفاصل ایجاد می شود.

آیا نقرس دردناک است؟

بله، نقرس می تواند دردناک باشد. در واقع، درد در انگشت شست پا اغلب به عنوان نخستین علائم توسط افراد گزارش می شود. این درد با علائم معمولی آرتروز مانند تورم و گرما در مفاصل همراه است. شدت درد نقرس نیز متفاوت است.

درد در انگشت شست پا در ابتدا می تواند بسیار شدید باشد. پس از حمله حاد به یک درد کسل کننده تبدیل می شود، همچنین درد، تورم و سایر علائم در نتیجه دفاع بدن (از طریق سیستم ایمنی بدن) در برابر بلورهای اسید اوریک در مفاصل است. این حمله منجر به ترشح مواد شیمیایی به نام سیتوکین ها می شود که التهاب دردناک را تشدید می کنند.

روغن های اساسی برای درمان نقرس

روغن های اساسی به عنوان مواد گیاهی در رایحه درمانی استفاده می شوند. تصور می شود برخی روغن ها دارای اثرات ضدالتهابی، تسکین دهنده درد و ضدباکتری هستند. برخی از روغن های اساسی مورد استفاده در درمان نقرس عبارتند از:

روغن علف لیمو

روغن دانه کرفس

عصاره روغن بومادران

عصاره برگ زیتون

دارچین چینی

می توانید از این روغن ها به روش استنشاقی استفاده کنید، روغن رقیق شده را روی پوست خود بمالید یا از برگ های خشک گیاه چای درست کنید. فقط روغن ها را نخورید که گزینه ایمنی محسوب نمی شود. بهتر است قبل از استفاده از هر روش درمانی جایگزین با پزشک خود مشورت کنید.

آیا نقرس ارثی است؟

نقرس حداقل تا حدی به دلیل وراثت است. محققان ده ها ژن پیدا کرده اند که حساسیت افراد به نقرس را افزایش می دهد. ژن های مرتبط با نقرس میزان اسید اوریک بدن را در خود نگه داشته و آزاد می کنند. به دلیل عوامل ژنتیکی نقرس در خانواده ها ایجاد می شود.

افرادی که والدین، خواهر و برادر یا بستگان نزدیک دیگری دارند که به نقرس مبتلا هستند احتمال ابتلا به این بیماری در آنها نیز افزایش می یابد. به احتمال زیاد ژن ها فقط زمینه نقرس را فراهم می کنند. عوامل محیطی مانند رژیم غذایی در واقع باعث بیماری می شوند.

نقرس و الکل

الکل مانند گوشت قرمز و غذاهای دریایی سرشار از پورین است. هنگام تجزیه پورین ها در بدن این فرآیند اسید اوریک آزاد می کند. اسید اوریک بیشتر خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد، همچنین الکل میزان دفع اسید اوریک در بدن را کاهش می دهد.

همه افرادی هم که الکل می نوشند دچار نقرس نمی شوند، اما مصرف زیاد الکل خطر را به ویژه در مردان افزایش می دهد. در نظرسنجی ها افراد گزارش کرده اند نوشیدن الکل باعث شعله ور شدن نقرس می شود.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار