۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

سیاسی

گنبد آهنی اسرائیل چیست؟| ایران چند موشک به اسرائیل فرستاد؟+ فیلم

اطلاعات دقیق در ارتباط پاسخ دیشب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در پاسخ زدن سفارت ایران توسط اسرائیل، پاسخ خیلی خوبی به این افراد داد و توانست به یک جهان بفهماند ملت ایران در هیچ شرایطی عقب نشینی نمیکند اگر به ذره ای از خاک ایران با چشم طمع نگاه کنند. برای با  خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را دنبال کنید .

گنبد آهنین دریایی چیست؟

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، «گنبد محافظ» یا «گنبد دریایی» یا با نام بین‌المللی «C-Dome» یک سامانه پدافند هوایی است که بر روی کشتی‌های جنگی در دریا نصب می‌شود تا امکان جابجایی آن‌ نیز برای رهگیری موشک‌ها، راکت‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین را فراهم کند و از کشتی‌ها، زیرساخت‌های دریایی، سکوهای گازی و سایر تاسیسات استراتژیک دریایی در برابر حملات محافظت نماید.

سامانه دفاع موشکی «C-Dome» که روی ناوهای «ساعر ۶» نصب می‌شود، مشابه سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» است. ناو جنگی «ساعر ۶» ساخت آلمان است.

از زمانی که حماس در سال ۲۰۰۷میلادی در نوار غزه به قدرت رسید و اسرائیل در معرض تهدید موشک‌های مقاومت قرار گرفت لذا صنایع پدافندی اسرائیل برای یافتن راه حلی برای این مشکل تلاش کردند.

در اواخر مارس ۲۰۱۱ میلادی سیستم گنبد آهنین از سوی شرکت رافائل توسعه یافت. در طول این سال‌ها، اسرائیل نیاز به توسعه نسخه دیگری از Iین سامانه برای استفاده در شرایط دریایی احساس می‌کرد.

ایران و اسراییل

ایران و اسراییل

در سال ۲۰۱۶ میلادی شرکت رافائل یک نسخه دریایی از گنبد آهنین به نام «C-Dome» را توسعه داد و در ۱۸ مه اولین آزمایش عملیاتی موفقیت‌آمیز خود را انجام داد. این سامانه بر روی یک کشتی موشکی نیروی دریایی نصب شد و موفق به رهگیری موشک‌هایی شد که به حین آزمایش به طرف ناو شلیک شدند.

در طول عملیات شمشیر قدس، در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی و جنگ اسرائیل علیه غزه که آن را «نگهبان دیوارها» نامید، این سامانه روی یک کشتی نیروی دریایی در نزدیکی سکوی گازی مقابل عسقلان مستقر شد.

آزمایش روی این سامانه در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یافت و منجر به ثبت اولین رهگیری عملیاتی آن در ۹ آوریل ۲۰۲۴ شد، زمانی که یک هدف هوایی در نزدیکی ایلات را رهگیری کرد، هزینه شلیک هر موشک از این سامانه به گفته برخی منابع، حدود ۵۰ هزار دلار برآورد شده است.

مقامات اسرائیلی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز مدعی شدند که ایران در حملات امروز خود ۳۳۱ پهپاد، موشک کروز و موشک زمین به زمین استفاده کرده است.ایران ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سمت اسرائیل شلیک کرده است

مقامات اسرائیلی همچنین مدعی شدند که عمده پهپاد‌ها و موشک‌ها از خاک ایران و تعداد معدودی نیز از خاک عراق و یمن شلیک شده‌اند.

در این میان نشریه اکونومیست در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به رژیم اسرائیل، نوشت که مقامات امنیتی این رژیم انتظار این پاسخ را نداشتند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط