۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴

گلایه دانشجویان از مسئولان خراسان شمالی/ مدیران پاسخگو باشند

گلایه دانشجویان از مسئولان خراسان شمالی/ مدیران پاسخگو باشند بجنورد – دانشجویان در دیدار امام جمعه بجنورد به بیان نکاتی پیرامون پاسخگو نبودن مسئولان، وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها، آمایش دانشگاه کوثر و عدم ساخت المان شهدای دانشگاه بجنورد ...

گلایه دانشجویان از مسئولان خراسان شمالی/ مدیران پاسخگو باشند

گلایه دانشجویان از مسئولان خراسان شمالی/ مدیران پاسخگو باشند

گلایه دانشجویان از مسئولان خراسان شمالی/ مدیران پاسخگو باشند

بجنورد – دانشجویان در دیدار امام جمعه بجنورد به بیان نکاتی پیرامون پاسخگو نبودن مسئولان، وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها، آمایش دانشگاه کوثر و عدم ساخت المان شهدای دانشگاه بجنورد پرداختند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: دانشجویان برای نخستین بار با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی طی ماه مبارک رمضان دیدار داشتند. دیداری سراسر صمیمت و شور اما با شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی. به همین منظور جلسه در مصلی بزرگ بجنورد برگزار شد. محلی وسیع و با تعداد پایین دانشجو تا فواصل اجتماعی به صورت کامل رعایت شده باشد.

این نخستین بار بود که در خراسان شمالی نماینده ولی فقیه رو به روی دانشجویان می‌نشست و دانشجویان می‌توانستند نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود به مسئولان را ارائه دهند.

جلسه حدود ساعت ۱۸ عصر دیروز و با کمی تأخیر شروع شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها می‌بایست ۱۰ نفر صحبت می‌کردند اما زمان اجازه نمی‌داد از همین رو مجری از ابتدا تاکید ویژه به رعایت وقت داشت؛ اما مگر می‌شد دانشجویی که تریبونی برای بیان درد و دل‌هایش پیدا کرده را با این نصیحت‌ها از حرف زدن منصرف کرد؟

حاج محمدرضا ایزی، مداح هیئت دانشجویی دانشگاه پیام نور بجنورد ابتدا به پشت تریبون آمد و دقایقی را به ذکر مصیبت گفت؛ همزمانی دیدار دانشجویی حجت الاسلام نوری و دانشجویان با رحلت حضرت خدیجه این برنامه را ترتیب داده بود.

ساخت المان شهدای گمنام؛ وعده‌ای که خاک می‌خورد

آرام آرام نوبت به دانشجویان رسید. مجری نام سجاد اسدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد را خواند و او پشت تریبون آمد.

اسدی در ابتدا از مشکلات فرهنگی دانشگاه بجنورد سخن به میان آورد و با ذکر مصادیقی همچون شیوع شرکت‌های هرمی در دانشگاه، اظهار کرد: بودجه فرهنگی دانشگاه پایین است و این مسئله بر فعالیت‌ها تأثیر داشته.

توهین به منتقدان از سوی مسئولان باب نشود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد در ادامه به خلف وعده استاندار اشاره داشت و بیان کرد: استاندار خراسان شمالی و سایر مسئولان قول‌هایی در خصوص ساخت المان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد داده‌اند اما پس از گذشت نزدیک به ۲ سال هنوز این اتفاق رقم نخورده است.

وی همچنین به موضوع داغ این روزهای فضای دانشجویی خراسان شمالی یعنی ادغام دانشگاه کوثر اشاره کرد و این اقدام را بدون تدبیر دانست و افزود: با وجود مشکلات فراوانی که دانشگاه بجنورد در سرویس ایاب و ذهاب، ساختمان تحصیلی و خوابگاهی دارد نباید چنین اتفاقی بیفتد؛ ضمن آنکه دانشگاه کوثر ذاتاً تک جنسیتی است.

اسدی در انتها از مسئولان استان در نزد نماینده ولی فقیه گلایه کرد و گفت: به تازگی مطالبه گران توسط مسئولان تخریب شده و برچسب زده می‌شوند؛ از مواضع امام جمعه بجنورد در این خصوص تشکر می‌کنیم اما نباید این مسئله باب شود.

به جای آمایش کوثر، ساختمان را تکمیل کنید

فاطمه براتی زاده دومین نفری بود که پشت تریبون آمد. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه کوثر بجنورد در ابتدا خلاصه‌ای از جایگاه و رشد علمی دانشگاه کوثر بجنورد شرح داد و اظهار کرد: مسئولان به جای آمایش بودجه‌ای اختصاص دهند تا ساختمان این دانشگاه که حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته تکمیل شود.

وی افزود: حدود ۶۲ درصد جمعیت این دانشگاه غیر بومی هستند و این یعنی خانواده‌هایی از سراسر کشور خواهان تحصیل دخترانشان در دانشگاه تک جنسیتی می‌باشند؛ نباید این ظرفیت را از بین برد.

ستاد احیا امر به معروف نیاز به احیا دارد

حسین حمیدی به نمایندگی از دانشگاه آزاد بجنورد نیز به انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه اکنون یک خلاء بزرگ بین نخبگان و دانشجویان استان با اقشار مختلف مردم وجود دارد و این شکاف روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن است.

وی در ادامه به مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها و شهرستان بجنورد اشاره کرد و ادامه داد: ترک فعل در برخی نهادهای فرهنگی مشهود است؛ همچنین خود ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیاز به احیای دوباره دارد.

این فعال دانشجویی در انتها از فرهنگ غلط توهین به منتقدان از سوی مسئولان گلایه کرد و گفت: از امام جمعه محترم می‌خواهیم با بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا در استان تریبون‌های نماز جمعه را به دانشجویان اختصاص دهند؛ همچنین اجازه برقراری غرفه‌هایی در حاشیه نماز جمعه داشته باشیم.

استاندار حتی مشکلات دانشگاه فرهنگیان را نشنیده است

نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در این جلسه از شرایط گزینش دانشجو معلمان در خراسان شمالی به شدت گلایه کرد و اظهار داشت: حتی مصاحبه کنندگان نیز بر اساس روابط انتخاب می‌شوند و در نهایت جذب دانشجو معلمان به صورت ناصحیح اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه معلمان نقشی اساسی در شکل‌گیری تصورات دانش‌آموزان دارند، افزود: در مصاحبه‌ها به مسائلی بسیار سطحی توجه می‌شود لذا باید این نقطه به عنوان یک گلوگاه شناخته شده و آن را اصلاح کنیم.

این فعال دانشجویی در انتها تصریح کرد: بخش خواهران دانشگاه فرهنگیان در یک دبیرستان قدیمی ساکن هستند و مشکلات زیادی دارند؛ اما استاندار خراسان شمالی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه حتی یک بار در دانشگاه فرهنگیان حضور نیافته تا مشکلات را بشنود چه برسد برای حل آن اقدام کند.

اساتید مسئله محور شوند

در ادامه نوبت به محمد شیخ زاده، مسئول بسیج اساتید خراسان شمالی رسید تا پشت تریبون رود. وی امر به معروف و نهی از منکر را امری مهم دانست و اظهار کرد: بخش اصلی امر به معروف به نهادها و مسئولان بر می‌گردد زیرا این افراد باید پاسخگو باشند در حالی که اکنون مسئولان استان گاهی سعه‌صدر کافی ندارند.

وی در ادامه با اشاره به مسائل مختلف استان که نیاز به ورود اساتید و دانشجویان دارد، گفت: به عنوان نمونه ۸۰ درصد شهرک صنعتی تعطیل است و میلیاردها تومان در این محل‌ها خوابیده لذا باید دانشجویان و اساتید این ظرفیت‌ها را احیا کنند.

شیخ زاده در ادامه از سیاست‌های وزارت علوم انتقاد کرد و بیان داشت: وزارت علوم سعی دارد اساتید را با طرح‌هایی مانند ارائه مقاله در اتاق‌های خود محبوس کند در حالی که اساتید باید به جامعه رفته و مسائل جامعه را حل کنند.

از برخوردهای قهری با دانشجویان تا انتقاد از نهادهای رهبری

سید محمد جعفری که به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی در جمع سخنرانی کرد، ابتدا از دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی انتقاد داشت و اضافه کرد: پیش از کرونا جریان‌های دانشجویی استان فعالیتی داشتند اما پس از کرونا به کل این فعالیت‌ها از بین رفته به طوری که اکنون دانشگاه‌علوم‌پزشکی شورای صنفی و انجمن اسلامی ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد ادامه داد: مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها که باید جریان دانشجویی را هدایت کنند تمام فعالیت خود را محدود به جلسات کرده‌اند.

وی با اشاره به برخوردهای قهری با دانشجویان منتقد افزود: شورای فرهنگی ذره‌ای به فکر مسئله محوری نیست در حالی که باید سیاست‌های فرهنگی دانشگاه را تنظیم کند.

جعفری در انتها با اشاره به نامه‌ای که سال گذشته توسط این دانشجویان به ستاد کرونا ارسال شده خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ پاسخی از سوی ستاد کرونا به نامه پیشنهادی ما ارائه نشد و متأسفانه اکنون شاهد وضعیت بسیار نامطلوب شیوع کرونا در استان هستیم؛ لذا به نظر می‌رسد ستادهای استانی کرونا بیشتر ظاهری هستند و اختیار عملی ندارند.

ستاد کرونا پروتکل‌های ایام قدر را سریع‌تر اعلام کند

در حالی که پیوسته به اذان مغرب نزدیک‌تر می‌شدیم احمد الله وردی زاده، به نمایندگی از هیأت دانشجویی استان به پشت تریبون رفت و اظهار داشت: برگزاری مراسم شب‌های قدر از دغدغه‌های اصلی هیئت‌ها است که می‌طلبد مسئولان هر چه سریع‌تر پروتکل‌ها را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آنها شرایط را فراهم کنیم.

وی افزود: متأسفانه رزمایش مواسات از حالت مردمی خارج شده و بیشتر در اختیار مراکز دولتی است که عموماً در توزیع نیز مشکل دارند.

وی در انتها با تاکید بر اینکه دانشگاه پیام نور بجنورد مسجدی ندارد، گفت: اگر مسئولان همت کنند یقیناً دانشجویان به همراه خیرین به کمک آنها خواهند آمد؛ همچنین لازم به ذکر است که منطقه الغدیر بجنورد هیچ مسجدی ندارد که مسجد دانشگاه پیام نور می‌تواند این مشکل را نیز رفع کند.

رشد علمی، تهذیب نفس و مطالبه ۳ وظیفه دانشجویان

فرصت اندکی باقی مانده بود و دانشجویان نمی‌توانستند به صورت مفصل از نکات نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی استفاده کنند از همین رو حجت الاسلام نوری نیز به سرعت به بیان نکات خود پرداخت.

امام جمعه بجنورد ابتدا از دانشجویان خواست تا طرح‌هایی مانند ساخت المان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد را پیگیری کنند و اظهار کرد: ما نیز هر کاری از دستمان بر بیاید برای این امر انجام خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به الزام ادامه فعالیت دانشگاه کوثر، افزود: تمام مسئولان استان در این مسئله هم نظر هستند.

حجت الاسلام نوری ذات دانشجو را مطالبه‌گر دانست و گفت: این دانشجو وظایفی دارد که نخستین آن توجه ویژه به درس است زیرا ما افرادی مانند شهید احمدی روشن و شهید چمران می‌خواهیم تا در آینده کشور نقش ایفا کنند.

امام جمعه بجنورد تهذیب نفس را دومین وظیفه دانشجو به شمار آورد و بیان داشت: رشد علمی بدون تهذیب نفس باعث ایجاد فساد خواهد شد لذا از اکنون که مسئولیتی ندارید نفس خود را پرورش دهید.

وی نقد کردن را یکی از ویژگی‌های دانشجویان دانست و عنوان کرد: انتقاد باید جنبه اصلاحی داشته باشد و از تخریب پرهیز کنیم.

حجت الاسلام نوری ادامه داد: باید دانشجویان سعی کنند تا گفتمان‌ها و فعالیت مسئولان را نقد کنند و توجهی به شخصیت آنها نداشته باشند.

وی در انتها با اشاره به لزوم شکل‌گیری کار تشکیلاتی بیشتر در استان گفت: نباید به صورت جزیره‌ای عمل کرد زیرا باعث کاهش توان می‌شود.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار