۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲

گفت‌وگوی مثبت امیرعبداللهیان با السیسی/ دریافت ۲ یادداشت از طریق اوکراین به نمایندگی از ۴ کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی یاد و خاطره این قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم را گرامی داشت. کنعا...

گفت‌وگوی مثبت امیرعبداللهیان با السیسی/ دریافت ۲ یادداشت از طریق اوکراین به نمایندگی از ۴ کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی یاد و خاطره این قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم را گرامی داشت.

کنعانی همچنین در ادامه متن بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی را قرائت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در ارتباط با روابط ایران و مصر تصریح کرد: همانطور که می‌دانید در حاشیه اجلاس اخیر بغداد ۲ در کشور اردن و در چارچوب گفت‌وگوهایی که در حاشیه این اجلاس بین مقامات شرکت کننده انجام شد آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگوی کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر انجام دادند. گفت‌وگوی صورت گرفته گفت‌وگوی مثبتی بود.

وی همچنین ادامه داد: اخیرا نیز گفت‌وگوهایی در سطوح دو جانبه در مورد موضوعات کنسولی مورد توجه دو کشور صورت گرفته و در این گفت‌وگوها این توافق صورت گرفت که این گفت‌وگوها در مورد موضوعات کنسولی مشترک و مورد توجه دو کشور ادامه پیدا کند.

کنعانی با بیان اینکه دفاتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و دو طرف مشکلی برای گفت‌وگو و دیدار ندارند، تصریح کرد: دولت عراق و مشخصا آقای السودانی نخست وزیر این کشور اخیرا اعلام کرده است که بغداد جهت کمک به شکل‌گیری گفت‌وگو بین مقامات ایران و قاهره آمادگی دارد که مساعدت کند. ما از چنین ابتکارات مثبتی که به تقریب دیدگاه‌های مشترک میان ایران و کشورهای دیگر از جمله مصر می‌انجامد استقبال می‌کنیم. ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که به شکل گیری فضای مثبت در روابط ایران و مصر منجر شود استقبال می‌کند و به ابتکارات سازنده در این زمینه واکنش مثبت نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی نشست وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شده بود و اکنون سوال این است که چرا ایران در این اجلاس حضور نداشته است، تاکید کرد: ایران همواره در خصوص تحولات سوریه راه حل مسئله را سیاسی دانسته و نه نظامی و بر این موضوع تاکید دارد.

کنعانی تصریح کرد: کشورهای سوریه، روسیه و ترکیه به نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در کشور سوریه، حمایت از دولت و ملت سوریه، حمایت از تمامیت ارضی این کشور و همچنین تکمیل روند حل و فصل بحران سوریه اذعان کرده‌اند و این کشورها نسبت به این نقش در تکمیل فرآیند سوریه مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی آقای کدخدایی مسئول کمیته ویژه پیگیری پرونده سردار سلیمانی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که اتباع حدود چهار کشور در ترور سردار سلیمانی دخیل بوده‌اند و آیا امکان دارد که شما نام این کشورها را بگویید؟ گفت: آقای کدخدایی به عنوان رئیس کمیته پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در این روزها توضیحات مفید و مبسوطی ارائه دادند و ایشان در ارتباط با آنچه که شما اشاره کردید توضیح داده‌اند و ان‌شاءالله توضیحات تکمیلی را خود ایشان یا ما در مقطع مناسب دیگری بیان خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اخبار منتشر شده مبنی براین که  وزرای  خارجه کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا  در مورد موضوع هواپیمای اوکراینی از دولت ایران خواسته‌اند تا به یک روند قانونی حل اختلاف با ماهیت الزام‌آور از طریق داوری بین‌المللی تن دهد و در این فرایند مشارکت کند گفت : در ابتدا لازم می دانم یک بار دیگر به بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت بگویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنیم .

وی ادامه داد : وزارت امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران دو یادداشت از طریق وزارت امور خارجه اوکراین به نمایندگی  از ۴ کشور « اوکراین ، انگلستان ، کانادا و سوئد» دریافت کرده است .
کنعانی در این ارتباط افزود : همچنین بیانیه مشترک مورد اشاره ، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است  و در حال بررسی کارشناسی این موضوع هستیم و ان‌شاءالله پس از دریافت دیدگاه ها و هماهنگی با سایر دستگاه ها ذی ربط ، پاسخ دقیق را ارائه می‌شود .

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار