۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰

گزارش گروسی منعکس کننده همکاری های گسترده ایران با آژانس نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین و آژانس در پی انتشار دو گزارش جدید دوشنبه شب رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی...

گزارش گروسی منعکس کننده همکاری های گسترده ایران با آژانس نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین و آژانس در پی انتشار دو گزارش جدید دوشنبه شب رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام و اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین گزارش مربوط به اجرای موافقتنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران است که به روند انجام مذاکرات مربوط به موضوعات باقیمانده پادمانی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بر اساس نقشه راه مورد توافق در بیانیه مشترک توافق شده بین رافائل گروسی مدیرکل آژانس و محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در  پنجم مارس ۲۰۲۲ می پردازد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز دوشنبه خود اعلام کرد که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.آژانس همچنین در گزارش خود اعلام کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.

گفتنی است، در سفری که گروسی اواسط اسفندماه به تهران داشت و در پی گفت‌وگوهای انجام شده، بیانیه مشترکی از سوی ایران و آژانس صادر شد. براساس توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ توضیحات کتبی مرتبط با سؤالات مطرح شده توسط آژانس درباره موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته را به همراه اسناد پشتیبان مربوط، به این نهاد ارائه دهد.

محمداسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ۱۷ فروردین ماه سالجاری خاطرنشان کرد: اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم، در اختیار آژانس قرار گرفته است و احتمالا  نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها باید به ایران بیایند و بعد گزارش نهایی را تهیه کنند و امیدوارم بدون نفوذپذیری از دشمنان ما کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی کرده و جمع بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.

* شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسؤولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته

غائبی در همین خصوص افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه آن بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسؤولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی  لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.

* گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری های گسترده ایران با آژانس نیست 

غائبی ادامه داد: گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد.

به گفته نماینده ایران، این گزارش متاسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع بندی یک طرفه خود را ارائه می دهد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیرسازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاری های جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس بایستی متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش های یک سویه ای که می تواند بهانه لازم را در دست مخالفان روابط ایران و آژانس و مخالفان قسم خورده احیای برجام  قرار بدهد، باشد.

* گزارش دوم آژانس 

وی در توضیح گزارش دوم بیان کرد: گزارش دوم یک گزارش بروزرسانی فنی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که حاوی آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت های هسته‌ای ایران است.

سرپرست نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: تمامی فعالیتهای هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در چارچوب معاهده ان.پی.تی و براساس اقدامات جبرانی قانونی پیش بینی شده در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی متعاقب توقف اجرای تعهدات هسته ای ایران ناشی از عدم اجرای تعهدات طرفهای دیگر برجام، انجام شده و براین اساس آژانس تا زمانی که توافق احیای برجام صورت نپذیرد، دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین های مستقر خود و سایر اطلاعات دیگر در این زمینه  نخواهد داشت.

غائبی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به ضرورت پرهیز آژانس از درج اطلاعات جزیی فعالیتهای هسته ای خود بر اساس اهمیت رعایت اصل محرمانگی بر اساس مقررات آژانس، به مسؤولان این سازمان هشدار داده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده، مسئله ای که متاسفانه مورد توجه جدی آژانس قرار نگرفته است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار