۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

گردشگری با قایق‌های رباتیک خودران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست آماده است تا قایق مسافربری خودرانی را که طی ۶ سال گذشته در حال توسعه آن بوده است، عملیاتی کند. این قایق رباتیک خودران که “روبوتR...

گردشگری با قایق‌های رباتیک خودران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست آماده است تا قایق مسافربری خودرانی را که طی ۶ سال گذشته در حال توسعه آن بوده است، عملیاتی کند.

این قایق رباتیک خودران که “روبوت”(Roboat) نام دارد، چندین بار بازطراحی شده است. به عنوان مثال سال گذشته نسخه‌ای از آن آزمایش شد که می‌توانست دو مسافر را حمل کند. اما سازندگان “روبوت” امسال نسخه کامل آن را که می‌تواند حداکثر پنج مسافر یا ۱۵۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند، زباله‌ها را جمع‌آوری کند و کالاها را تحویل دهد، در آمستردام عرضه می‌کنند.

جدیدترین نسخه از “روبوت” با طراحی مشکی و خاکستری و دو نیمکت که روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند، ظاهری آینده نگرانه دارد. این دستگاه کاملاً برقی است و با یک بار شارژ ۱۰ ساعت کار می‌کند و همچنین دارای قابلیت شارژ بی‌سیم است.

“دانیلا روس”، مدیر آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: این نسخه دقیق‌تر است و سیستم‌های ادراک، ناوبری و کنترل قوی‌تری نسبت به نسخه‌های پیشین دارد. همچنین دارای ویژگی‌های جدیدی از جمله حالت نزدیکی است که نزدیک شدن به یک بندر یا اتصال به قایق دیگر را آسان‌تر می‌کند و همچنین موقعیت‌یابی پویای بهتری دارد که به آن کمک می‌کند در آب‌ بهتر حرکت کند.

به گفته آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست، فناوری خودران این قایق رباتیک شبیه به همان فناوری است که در خودروهای خودران استفاده می‌شود و با استفاده از جی‌پی‌اس برای تصمیم گیری در مورد یک مسیر ایمن از نقطه A تا نقطه B عمل می‌کند.

“روبوت” همچنین از فناوری “لیدار”(LIDAR) و چندین دوربین برای میدان دید ۳۶۰ درجه استفاده می‌کند که به آن راهی برای تعیین مسیر و جلوگیری از برخورد با موانع می‌دهد. این قایق می‌تواند به صورت شبانه‌روزی کار کند، اما یک اپراتور در خشکی از یک مرکز کنترل آن را از راه دور نظارت می‌کند. ضمن اینکه یک اپراتور به تنهایی می‌تواند تا ۵۰ “روبوت” را نظارت کند.

روبوت‌های جدید همین امروز در آب‌های آمستردام به نمایش درخواهند آمد. “استفان فن دایک”، مدیر نوآوری در مؤسسه آمستردام گفت: مرکز تاریخی آمستردام با یک شبکه مویرگی از راه‌آب‌ها مکان مناسبی برای شروع این اتفاق است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار