۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹

گربه های اهلی مغز کوچک تری نسبت به گربه های وحشی دارند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به نقل از ایندیپندنت، براساس یک مطالعه جدید که تاثیرات اهلی کردن را بر پستانداران نشان می‌دهد، مغز گربه‌ها از ۱۰ هزار سال قبل و از زمانی که انسانها شروع به مراقبت از آنها به عنوان حیوان خانگی کردن...

گربه های اهلی مغز کوچک تری نسبت به گربه های وحشی دارند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به نقل از ایندیپندنت، براساس یک مطالعه جدید که تاثیرات اهلی کردن را بر پستانداران نشان می‌دهد، مغز گربه‌ها از ۱۰ هزار سال قبل و از زمانی که انسانها شروع به مراقبت از آنها به عنوان حیوان خانگی کردند، به طور قابل توجهی کوچکتر شده‌ است.

در حالی که تصور می‌شود کاهش اندازه مغز یکی از ویژگی‌های کلیدی گونه‌های اهلی در مقایسه با پستانداران وحشی باشد، محققان از جمله “رافائلا لش”(Raffaela Lesch) از دانشگاه وین می‌گویند که چنین مقایسه‌هایی اغلب بر اساس نوشته‌های قدیمی و غیرقابل دسترس است.

آنها می‌گویند در برخی موارد مطالعاتی که به مقایسه حیوانات اهلی و وحشی پرداخته‌اند دیگر نشان دهنده اجداد واقعی گونه‌های اهلی در حال بررسی نیستند.

در این مطالعه جدید که روز چهارشنبه در مجله‌ی “Royal Society Open Science” به چاپ رسیده است، دانشمندان مطالعاتی که بر روی حجم جمجمه‌ی گربه‌های اهلی انجام و در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ منتشر شده بود را بار دیگر تکرار کردند. در این مطالعات گربه‌های اهلی، وحشی و ترکیبی از این دو مورد مقایسه قرار گرفته بودند.

آنها اندازه جمجمه گربه‌های اهلی(Felis catus) را ارزیابی و آن را با گربه‌های وحشی اروپایی(Felis silvestris) و آفریقایی(Felis lybica) مقایسه کردند.

این مطالعه نشان داد که گربه‌های خانگی در مقایسه با گربه‌های وحشی اروپایی و آفریقایی جمجمه کوچکتری دارند و این نشان دهنده کوچک‌تر بودن مغز آنها نیز هست. همچنین مشخص شد که اندازه جمجمه ترکیب گربه‌های وحشی و اهلی چیزی مابین دو گونه والد است.

محققان می‌گویند که انتخاب طبیعی برای رام شدن در فرآیند اهلی سازی باعث شده سلول‌های “ستیغ عصبی” کمتری تولید شود. این سلول‌ها با تحریک‌پذیری و ترس ارتباط دارند و کاهش آنها باعث کوچک‌تر شدن اندازه جمجمه و مغز شده است.

ستیغ عصبی(neural crest) نواری است تیغه‌ مانند از یاخته‌های بنیادی در ناحیهٔ پشتی ـ کناری لولهٔ عصبی که گره‌های نخاعی و مغزی و برخی ساختارهای دیگر را به وجود می‌آورد.

دانشمندان باور دارند که انجام مطالعات بیشتر بر گونه‌های دیگر می‌تواند به درک بهتر اثرات اهلی‌سازی بر گربه‌ها کمک کند. آن‌ها افزودند که محدودیت‌های زیادی برای دسترسی به اطلاعات از مقالات قدیمی وجود دارد و دسترسی به آنها آسان نیست.

دانشمندان قصد دارند تا در تحقیقات بعدی مطالعات قدیمی بیشتری را نه تنها در گربه‌ها بلکه در سایر گونه‌های اهلی بازسازی کنند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط