۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

کم توجهی به جنبه تربیتی آثار سعدی در

[ad_1] به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با محوریت روز سعدی، در گفتگو با رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد. صحرایی در ابتدای این‌برنامه گفت: هویت و بخش قابل توجهی از آنچه که ما را به عنوان ای...

کم توجهی به جنبه تربیتی آثار سعدی در

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با محوریت روز سعدی، در گفتگو با رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

صحرایی در ابتدای این‌برنامه گفت: هویت و بخش قابل توجهی از آنچه که ما را به عنوان ایران برجسته کرده به بزرگان ادب و نام آورانی چون سعدی برمی گردد که در دنیا شناخته شده هستند و اگر نگوییم بی نظیر، قطعاً کم نظیرند. بزرگداشت سعدی در حقیقت بزرگداشت تفکر و آئینی است که او سعی کرده با نوشته‌های خود ترویج دهد کمااینکه آثار او از جمله کتاب «گلستان» از غرب تا شرق عالم و مدارس بسیاری از کشورها ترجمه و تدریس می‌شود.

وی افزود: بزرگداشت مقام سعدی یک امر طبیعی است و بزرگداشت نگرفتن و فراموش کردن چنین شخصیتی غیرطبیعی به نظر می‌رسد. بنده بارها دیدم که برخی ملت‌ها و کشورها که الگو ندارند و یا فقیر هستند بزرگترین چالش خود را نداشتن الگوهایشان می‌دانند. آن‌چه که از طرف ایران برای آمریکا تهدید حساب می‌شود تمدن و بزرگان داخلی این‌هویت و تمدن هستند بنابراین کاملاً طبیعی است که ما سعدی را گرامی بداریم اما آنچه که این روزها می‌بینیم متاسفانه درخور نام سعدی و بزرگانی چون سعدی نیست درصورتی‌که بزرگداشت این‌بزرگان همچون آب دادن به ریشه است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان اینکه اکثر اندیشمندان دنیا حرف‌های سعدی را با جان و دل می‌پذیرند، گفت: حرف‌های سعدی درمورد پادشاهان و حاکمان و ارتباط آن‌ها با مردم و تشبیه این دو به درخت و ریشه درخت از جمله حرفهایی است که خیلی از بزرگان به آن احترام می‌کنند و می‌پذیرند.

وی هدف از تأسیس بنیاد سعدی را بزرگداشت نام و یاد و آثار و تفکر سعدی عنوان کرد و گفت: کتاب‌های سعدی در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های معروف جهان تدریس می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در کشور هندوستان کتاب‌های سعدی را می‌خوانند و در کشور تاجیکستان نیز حتی کتابی با عنوان سعدی در مدارس تدریس می‌شود و «گلستان» در کتب درسی آن‌ها گنجانده شده است.

صحرایی در پایان، آثار سعدی را از دو جنبه تربیتی و واژگان سازی حائز اهمیت دانست و گفت: حرف‌های سعدی به ویژه از جنبه تربیتی باید وارد کتب درسی دانش آموزان ایرانی شود اما در مدارس ابتدایی ما خیلی کم به بعد تربیتی کتاب‌های سعدی پرداخته شده است.

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط