۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹

کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه هیئت دولت، درباره انتخاب رئیس بانک مرکزی، اظهار کرد: در جلسه امروز هیئت دولت کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد؛ یک ماه از دولت مانده است می‌توا...

کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه هیئت دولت، درباره انتخاب رئیس بانک مرکزی، اظهار کرد: در جلسه امروز هیئت دولت کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد؛ یک ماه از دولت مانده است می‌توانستیم سرپرست بگذاریم، اما ما براساس اساس نامه بانک مرکزی عمل کردیم.

وی افزود: طبق اساس نامه اگر رئیس کل بانک مرکزی نتواند به فعالیت خود ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام می‌تواند اداره کند، اما بعد از یک ماه باید رئیس بانک مرکزی تعیین شود و هیچ جایی برای سرپرستی وجود ندارد.

واعظی بیان کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت که براساس قانون خاص بانک مرکزی باید عمل کنیم و وقتی جایی برای سرپرستی مشخص نشده است، باید براساس همان عمل شود؛ دولت سیزدهم، رئیس بانک مرکزی خود را معرفی خواهد، اما آقای کمیجانی که سال‌ها در بانک مرکزی قائم مقام بودند امروز به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شدند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مذاکرات وین، گفت: در این دوره از مذاکرات دریافت تضمین از طرف مقابل برای ما مهم است، ما تضمین می‌خواهیم اگر آمریکا دولت فعلی‌اش تمام شد و دولت جدیداش آمد، هزینه‌ای درخصوص تغییر دولت آمریکا برای ما ایجاد نشود، مانند وقتی که ترامپ آمد دوباره مجبور نشویم هزینه پرداخت کنیم و باید این اطمینان را کسب کنیم که دوباره آن مشکل ایجاد نشود.

وی ادامه داد: بحث راستی آزمایی موضوع مهمی است؛ اگر ما به تعهداتمان عمل کنیم، طرف مقابل هم باید به تعهدات خود عمل کند، بعد از آن ما راستی آزمایی می‌کنیم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم، این دو موضوع حق کشور ماست.

واعظی اضافه کرد: چه در دولت آقای روحانی و چه در دولت آقای رئیسی باید تلاش شود که حقوق ملت ایران در مذاکرات حفظ و برجامی امضا شود که طرفین باید به تعهدات خود عمل کنند.

هفته گذشته دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مشکلات ایجاد شده درخصوص واکسیناسیون، گفت: خواهش می‌کنم زحمات کادر درمان و وزارت بهداشت را با یک اتفاق کوچک زیر سوال نبریم، برنامه جدی به خوبی انجام شد و پیشرفت خوبی داشت، اما متاسفانه اتفاقی افتاد که از دست مدیریت کشور خارج شد؛ کشوری که قرارداد بسته بودیم تا واکسن بخریم از ما خواستند که صادراتشان را حدود دو هفته متوقف کنند و ما هم مجبور بودیم که بپذیریم؛ به هرحال هفته گذشته دو میلیون دوز واکسن وارد کشور شد و واکسن برکت و پاستور مجوز واکسیناسیون را گرفت.

وی گفت: وقتی خبر رسید مشکلی برای تزریق دوز دوم واکسن نداریم، وزارت بهداشت به ترتیب به افراد پیامک را ارسال کرد؛ افراد زیادی وارد مراکز واکسیناسیون شدند و افرادی هم که پیامک دریافت نکرده بودند متاسفانه مراجعه کردند و باعث شلوغی مراکز واکسیناسیون شد؛ وظیفه دولت است که به صورت رایگان واکسیناسیون را انجام دهد؛ برنامه ریزی کرده بودیم تا پایان افراد بالای ۶۵ سال و بیماران خاص را واکسینه کنیم.

واعظی افزود: از هفته آینده ۱ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن را به صورت هفتگی دریافت می‌کنیم و ممکن است به دو میلیون دوز هم برسد و با قوت واکسیناسیون را انجام می‌دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مبلغ افزایش اجاره‌بها، گفت: ستاد ملی کرونا هفته پیش مصوبه‌ای داشته که برای شهر تهران مستاجران و مالکان باهم به توافق برسند و حداکثری مبلغی که می‌توانند اضافه کنند تا ۲۵ درصد است؛ در شهر‌های بزرگ مبلغ اضافه شده به اجاره‌بها تا ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها زیر ۲۰ درصد است؛ این مصوبه به استانداری‌ها ابلاغ شده است.

واعظی ادامه داد: وزارت مسکن سامانه‌ای را اعلام کردند تا رقم اجاره بها مسکن در شهر‌های مختلف مشخص شود.

وی درباره فوت دو خبرنگار محیط زیست در حادثه هفته قبل، تصریح کرد: بعد از اینکه این حادثه رخ داد با بخش‌های مختلف تماس گرفتم و تمام وظایفمان به عنوان دولت در حوزه‌های مختلف انجام دادیم، آنچه که باید انجام می‌دادیم برای این ۲۱ نفر انجام دادیم؛ هیچکس دلش نمی‌خواست این اتفاق بیفتد و از شخص رئیس جمهور تا افراد دیگر تسلیت گفتند و در مراسم‌ها شرکت کردیم، نباید اینطور برداشت کنیم که کسی مطلبی را گفته، اظهار همدردی کرده و کسی مطلبی را نگفته‌، پس اظهار همدردی نکرده است، آقای کلانتری مانند بقیه افراد دولت ناراحت بودند و نمی‌توان گفت وی نسبت به این موضوع بی تفاوت بود.

واعظی در خصوص ترخیص کالا‌های اساسی از گمرک گفت: در جلسات مختلف ستاد اقتصادی، آن کالا‌هایی که کار‌های اداری شان تمام شده بود، ترخیص شد و بقیه را هم راه حل‌های میانبر پیدا کردیم و در حال ترخیص است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کشاورزی در کشور گفت: امروز دو اتفاق در دنیا افتاده و ربطی به ایران ندارد؛ یکی خشکسالی که باعث کاهش تولیدات کشاورزی در دنیا شده که امروز در دولت تصویب کردیم که ما به التفاوت نیاز و تولید کلزا و گندم را از خارج وارد کنیم. حدود ۳۰-۳۵ درصد افزایش قیمت به دلیل کمبود در کشور داریم که باید با مجلس هماهنگ باشیم تا بتوانیم آن‌ها را تامین کنیم.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار