۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

کشفیات جالب از مومیایی فرعون مشهور مصر به کمک سی‌تی اسکن!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تیمی از محققان به تازگی موفق شدند با استفاده از فناوری توموگرافی کامپیوتری یا همان سی‌تی اسکن، جسد آمنهوتپ اول، یکی از فراعنه مصر باستان را به صورت دیجیتالی و مجازی از حالت مومیایی خارج کنند. این د...

کشفیات جالب از مومیایی فرعون مشهور مصر به کمک سی‌تی اسکن!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تیمی از محققان به تازگی موفق شدند با استفاده از فناوری توموگرافی کامپیوتری یا همان سی‌تی اسکن، جسد آمنهوتپ اول، یکی از فراعنه مصر باستان را به صورت دیجیتالی و مجازی از حالت مومیایی خارج کنند. این دستاورد جدید باعث شده تا نکات جالبی در مورد این فرمانروای مشهور دوران باستان و آداب و رسوم آن زمان مصر کشف شود. با دیجی رو همراه باشید.

سی‌تی اسکن به کمک باستان شناسان می‌آید

دکتر سحر سلیم که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته، اخیراً یافته‌های خود را در ژورنال فرانتیرز شرح داده است. جسد مومیایی شده آمنهوتپ اول برای اولین بار در سال ۱۸۸۱ و در دیرالبهاری، روستایی کوچک خارج از دره پادشاهان، کشف شد. با این حال، در ۱۴۰ سال گذشته دانشمندان و محققان در مورد باز کردن این مومیایی تردید داشته‌اند و بیم آن را دارند که این کار به ماسک ظریف روی صورت و بانداژهای روی بدن آسیب برساند.

اما به لطف پیشرفت‌هایی که در فناوری سی‌تی اسکن حاصل شده، دکتر سلیم توانست مومیایی آمنهوتپ اول را به صورت دیجیتالی باز کرده و حقایق ناشناخته مختلفی را درباره آن کشف کند. نتایج سی‌تی اسکن نشان می‌دهند که این فرعون در دوره پادشاهی جدید مصر (بین ۱۵۲۵ تا ۱۵۰۴ قبل از میلاد) حکومت می‌کرده و یکی از اولین فراعنه سلسله هجدهم این کشور بوده است که شامل فرمانروایان دیگری مانند آخناتون و توت عنخ آمون یا شاه توت نیز می‌شود. آمنهوتپ اول در سن ۳۵ سالگی از دنیا رفته و همچنین مشخص شده که قد این پادشاه مصری حدود ۱۶۷ سانتی‌متر (۵ فوت و ۶ اینچ) بوده است.

سی‌تی اسکن مومیایی

سلیم در بیانیه خود این طور ادامه داده که:

به نظر می‌رسد آمنهوتپ اول از نظر فیزیکی شبیه پدرش بوده است. او چانه‌ای باریک، بینی باریک کوچک و موهایی مجعد داشته و دندان‌های بالایی‌اش کمی بیرون‌زده بودند.

همچنین مشخص شده که در جسد هیچ نشانه‌ای از جراحت یا آسیب خارجی که ممکن است منجر به مرگ وی شده باشد، دیده نمی‌شود. اگر چه محققان جراحات متعدد پس از مرگ را پیدا کردند، اما گمان می‌رود که این جراحات توسط سارقان قبر ایجاد شده باشد. سارقان قبر کسانی بودند که اقلام با ارزش را از اجساد مومیایی شده پادشاهان مصر می‌ربودند.

با این حال، ۴۰۰ سال پس از مرگ او، کاهنان مرده‌خانه سلسله ۲۱ با استفاده از کتانی رزین‌شده، آسیب‌ها را به دقت ترمیم کردند تا دوباره گردن و بدن مومیایی را به هم بچسبانند. محققان معتقدند که جسد آمنهوتپ اول پس از مرگش دو بار تدفین مجدد شده است. به علاوه، سی‌تی اسکن توانست ۳۰ سنگ طلسم مخفی و یک کمربند طلایی بی‌نظیر با مهره‌های طلا را در داخل بانداژ مومیایی کشف کند. این یافته جدید، نظریه پیشین را که می‌گفت کاهنان سلسله‌های بعدی از زیور آلات اجساد پادشاهان قبلی در مراسم تشییع جنازه فراعنه دیگر استفاده می‌کردند، رد می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که این اولین باری نیست که یک مومیایی از طریق فناوری سی‌تی اسکن باز می‌شود و پیش از این در سال ۱۹۷۷ نیز این اتفاق رخ داده بود. با این حال، پیشرفت‌هایی که در سالیان اخیر در این فناوری به وجود آمده، به محققان اجازه داده است تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد مومیایی‌ها به دست آورند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط