۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷

کشته شدن دو تن در ناآرامی‌ها

رسانه ها از کشته شدن دست دوتن تظاهرکننده سودانی بر اثر تیراندازی نیروهای پلیس در نزدیکی خارطوم پایتخت خبر دادند.

کشته شدن دو تن در ناآرامی‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، از کمیته پزشکان سودان گزارش داد: دوتن بر اثر تیراندازی  در تظاهراتی که در “ام درمان ” برگزار شد به قتل رسیدند.

هزاران سودانی روز پنجشنبه در اعتراض به حکومت نظامی در خارطوم پایتخت و چندین شهر دیگر به خیابان ها آمدند و خواستار استقرار حکومت غیر نظامی شدند.

چند روز پس از استعفای نخست وزیر سودان با وجود استقرار گسترده نیروهای امنیتی و پلیس در خیابان ها، امروز هزاران سودانی به حکومت نظامی که از زمان کودتا در این کشور مستقر شده است، اعتراض کردند.

به گفته شاهدان عینی، خیابان های منتهی به کاخ ریاست جمهوری و مقر ارتش بسته است و تظاهرکنندگان در خارطوم در  حالی که تصاویر افراد کشته شده در کودتا را در دست داشتند به خیابان ها آمدند.

عبدالله حمدوک» با اعلام استعفای خود، گفت که  من تا آنجا که می‌توانستم تلاش کردم تا کشور را از خطر سقوط به سمت فاجعه دور نگه دارم.

نخست وزیر مستعفی سودان همچنین راه حل معضل ۶ دهه بحران در سودان را گفت وگو و مذاکره خواند و افزود: حل بحران سیاسی تنها از طریق گفت و گو بر سر یک میز که همه طرف‌ها در کنار آن حضور داشته باشند امکان پذیر خواهد بود.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراض‌ها در رد تدابیر استثنایی «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای حاکمیت و فرمانده ارتش این کشور است که اعلام وضعیت فوق العاده، انحلال شوراهای حاکمیت و انتقالی را شامل می‌شود. احزاب سیاسی سودان برکناری حمدوک نخست وزیر و دستگیری رهبران و مقامات سودانی توسط نظامیان را «کودتای نظامی» خوانده‌اند.

در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت نخست وزیر به سمت خود، تشکیل دولت تکنوکرات و آزادی بازداشت شدگان سیاسی است. دو طرف در این توافق متعهد شده بودند که برای تکمیل مسیر دموکراتیک با یکدیگر همکاری کنند. این در حالی است که احزاب سیاسی و مدنی مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند و آن را «تلاش برای مشروعیت بخشیدن به کودتا» دانستند و متعهد شدند که اعتراضات را تا حصول حاکمیت کامل غیرنظامی ادامه دهند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط