۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

کدو سبز را خام مصرف کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از الو دکتر، کدو سبز جز مواد غذایی است که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد حاوی میزان زیادی آب است. کدو را می توان هم به صورت خام یا آب پز خورد یا به صورت پخته شده مثل بورانی اما بهترین نوع...

کدو سبز را خام مصرف کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از الو دکتر، کدو سبز جز مواد غذایی است که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد حاوی میزان زیادی آب است. کدو را می توان هم به صورت خام یا آب پز خورد یا به صورت پخته شده مثل بورانی اما بهترین نوع مصرف ان خام است. در این مقاله بیشتر در مورد خواص کدو بخوانید.

طبع کدو سبز سرد و تر است. کدو سبز حاوی مقادیر بالایی انواع ویتامین C، ویتامین های B از جمله فولات و ویتامین A و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و کربوهیدرات، پروتئین و فیبر می باشد.

کدو سبز خام را می توان در انواع سالاد استفاده کرد، کدو سبز پخته را می توان برای تهیه انواع سوپ، خورش و کوکو و کتلت استفاده کرد.

بهتر است بدانید که مصرف کدو سبز خام و پخته با پوست بهتر است چون پوست آن سرشار از آنتی اکسیدان بتا کاروتن است و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

پیشگیری از بیماری ها

کدو سبز به عنوان یک ماده غذایی مفید در پیشگیری از بیماری اسکوربوت و کبودی ناشی از کمبود ویتامین C نقش بسزایی ایفا می کند، همچنین خطر ابتلا به ‌ام اس و سرطان کولون (روده بزرگ) را نیز کاهش می دهد.

کدو سبز به عنوان یک سبزی ضدسرطان شناخته می شود و آب این سبزی توانایی مقابله با جهش های سلولی را دارد. مواد مغذی موجود در کدو سبز به پیشگیری از آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری ‌های قلبی در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

خطر حمله قلبی و سکته مغزی با کاهش فشار خون بالا پیرو مصرف کدو سبز کاهش می یابد. کدو سبز از اکسیداسیون کلسترول یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره رگ‌ های خونی جلوگیری می ‌کند، بنابراین ترکیبات آنتی اکسیدان و ضدالتهابی کدو سبز آن را به عنوان یک ماده غذایی برای مقابله با بیماری ها تبدیل می کند.

کاهش علائم بیماری با کدو سبز

برخی بر این باورند ویتامین C موجود در کدو سبز در درمان آسم نقش دارد. مصرف منظم کدو سبز در کاهش سطوح بالای هموسیستئین از عوامل دخیل در حمله قلبی و سکته مغزی نقش دارد.

مقادیر زیاد ویتامین C و لوتئین موجود در کدو سبز به چشم‌ ها در حفظ سلامت و تقویت بینایی کمک می کنند.

فولات، پتاسیم و ویتامین A موجود در کدو سبز نیز در حفظ و بهبود سلامت عموی تاثیرگذار هستند. برخی از تحقیقات نشان می دهند عصاره کدو سبز به کاهش علائم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می‌کند.

بزرگی خوش خیم پروستات منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می‌شود که فیتونوترینت ‌های موجود در کدو سبز به عنوان تسکین دهنده عمل می کنند. مس موجود در آن نیز در کاهش علائم دردناک آرتریت روماتوئید نیز موثر است.

علاوه بر این، مصرف کدو احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

بتاکاروتن کدو سرشار از ویتامین A است، بنابراین مصرف آن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، عفونت مثانه، یبوست، چاقی، دیابت و چربی خون را کاهش می دهد.

ضمن اینکه مصرف ویتامین A و E موجود در کدو سبز در کاهش ابتلا به سرطان پروستات نقش دارند، مصرف روغن تخم کدو نیز از انسداد عروق خونی جلوگیری می کند.

کدو سبز؛ ضد سرطان

کدو حاوی مقدار زیادی مواد ضد سرطان و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان و پیری زودرس سلول ها جلوگیری می کند.

خوردن سبزیجاتی با فیبر بالا از جمله کدو سبز باعث می شود سموم سرطان زا از سلول های کولون دفع شده و فولات و بتاکاروتن و ویتامین C موجود در آن از این سلولها در برابر موادشیمیایی که باعث سرطان کولون می شوند محافظت می کند.

کدو سبز به دلیل دارا بودن  آلفا و بتا کاروتن در کاهش خطر سرطان پروستات مردان بالای ۶۰ سال موثر است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره ی کدو سبز به تخفیف علایم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می کند؛ همان طور که می دانید بزرگی خوش خیم پروستات منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می شود؛ فیتونوترینت های موجود در کدو سبز عامل این تسکین هستند.

کدو سبز حاوی عناصر ضد سرطانی است و از سرطان کولون (روده بزرگ) پیشگیری می کند.

آب کدو سبز از نظر توانایی مقابله با جهش های سلولی همانند تره فرنگی، تربچه و کدوتنبل است.

کدو سبز؛ ضد پیری و تقویت کننده حافظه

این اعتقاد وجود دارد که کدو سبز حاوی ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان ۴۰ درصد می شود.

بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو، ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا ۳ جذب آنتی اکسیدن های محلول در چربی را تقویت می کند و به بازسازی مؤثر سلول های مغزی کمک می کند.

خواص ضدپیری کدو سبز

کدو سبز حاوی ترکیبا ضدپیری موثری است. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن ضمن تقویت حافظه باعث کاهش مشکلات ناشی از افزایش سن به میزان ۴۰ درصد می شود.

نتایج تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو نشان می دهد ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا ۳ ضمن تقویت جذب آنتی اکسیدان های محلول در چربی به بازسازی موثر سلول ‌های مغزی نیز کمک می ‌کند

کدو سبز سرشار از مواد مغذی

کدو سبز به عنوان منبع خوب ویتامین C، A، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته می ‌شود، همچنین منبع غذایی مفید منگنز شناخته می شود و ویتامین ها B1 و B6 مورد نیاز بدن را تامین می کند.

دیگر فواید کدو سبز برای سلامتی

در ادامه به برخی دیگر از فواید کدو سبز برای سلامتی اشاره می شود:

فواید مصرف کدو سبز در کاهش وزن

کدو سبز حاوی بیش از ۹۵ درصد آب می باشد که آن را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می کند.

کدو سبز همچنین حاوی کالری کمی است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن فقط حدود ۲۵ کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

کبد و کبد چرب

کدو سبز یکی از سبزیجاتی است که مقادیر بالایی سدیم دارد. سدیم بدن را قلیایی کرده و به سم زدایی کبد و درمان کبد چرب کمک می کند.

بهتر است کدو سبز خام را با پوست (در صورت ارگانیک بودن) در سالاد استفاده کنید تا بهتر کبد را سم زدایی کند.

سرماخوردگی

کدو سبز یک منبع عالی ویتامین C و ویتامین A است. این دو ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا پیشگیری می کند.

فشار خون

در کدو سبز مقادیر بالایی پتاسیم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون بالا می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

زخم معده و دستگاه گوارش

همانطور که گفته شد کدو سبز حاوی مقادیر بالایی آب است. که آب به صورت کلی باعث بهبود هضم غذا شده، به درمان زخم معده کمک می کند، خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

سرعت هضم کدو سبز بالاست و چون فیبر موجود در آن زیاد است می تواند به بهبود حرکات روده و درمان یبوست و اسهال کمک کند.

چشم

در کدو سبز مقادیر بالایی ویتامین C، منگنز، بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین وجود دارد که برای سلامت چشم ها و پیشگیری از ژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم مفید است.

کنترل اشتها با کدو سبز

یک فنجان کدو سبز حاوی ۲۰ کالری است. حدود ۲۸ میکرومیلی گرم فولات ۷ درصد نیاز روزانه بدن افراد بزرگسال را تامین می کند، همچنین این مقدار کدو سبز  حاوی ۱۲ میلی گرم ویتامین C و ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم نیز است. فیبر و آب زیاد موجود در کدو سبز آن را به یک گزینه عالی برای جلوگیری از اشتها تبدیل می کند.

تاثیر کدو سبز بر دیابت بارداری

کدو سبز دارای خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضد دیابتی است که حتی می تواند انسولین خون را در دوران بارداری کنترل کند.

علاوه بر این، ویتامین c، پتاسیم، فیبر، منگنز، فولات، اسیدی‌های چرب امگا ۳ و برخی ویتامین های گروه  موجود در کدو سبز آن را به گزینه ضروری در برنامه غذایی زنان باردار تبدیل می کند.

مس موجود در کدو سبز برای افرادی که از کمبود این ماده معدنی رنج می برند موثر است.

ارتباط ام اس با کدو سبز

بر اساس تعدای از تحقیقات مصرف کدو سبز یکی از راه های پیشگیری ابتلا به بیماری ام اس است، بنابراین این سبزی را به عنوان یک ماده غذایی پیشگیری کننده از ام اس معرفی می کنند. طبع کدو سبز همانطور که در بالا گفته شد سرد و خنک کننده است و از لحاظ شیمیایی بدن را قلیایی می کند.

در طب سنتی از پوست خشک شده کدو سبز برای درمان بواسیر، خونریزی معده و روده استفاده می شود. تخم کدو سبز خام ضمن دفع کرم روده به رفع یبوست، درمان اختلالات گوارشی و پیشگیری از سرطان ریه کمک می‌کند. از خواص دیگر کدو سبز می توان به بهبود زخم روده و مثانه، درمان سوزش ادرار، درمان سرفه و بهبود دل پیچه اشاره کرد.

خاصیت ضددیابتی کدو سبز

کارشناسان تغذیه در آمریکا در یک آزمایش جدید خاطرنشان کردند کدو هر چند حاوی کربوهیدرات‌ است، اما خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضددیابتی دارد.

حجم بیشتر کربوهیدرات ‌ها در کدو از انواع پلی ساکارید‌ها است. این پلی ساکاریدها شامل پکتین ‌ها که به طور عمده در کدو سبز یافت می ‌شوند، خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضددیابتی دارند و حتی انسولین خون را تنظیم می کنند.

ارزش غذایی کدو سبز

ارزش غذایی ۱۳۵ گرم کدو سبز خام عبارت است از:

  • کالری: ۱۷
  • پروتئین: ۱.۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۳.۶ گرم
  • چربی کل: ۰.۱۷ گرم
  • فیبر: ۱.۵ گرم
  • ویتامین C: 11 میلی‌گرم

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار