۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰

کاهش تصادفات جاده‌ای با اصلاح ایمنی راه ‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،حوادث رانندگی یکی از جدی‌ترین عوامل مرگ ایرانیان در چند دهه اخیر بوده است به‌گونه‌ای که در زمان حاضر سالیانه بیش از ۱۶ هزار ایرانی جان خود را در تصادفات جاده‌ای و شهری از دست می‌دهند و هرساله حدود...

کاهش تصادفات جاده‌ای با اصلاح ایمنی راه ‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،حوادث رانندگی یکی از جدی‌ترین عوامل مرگ ایرانیان در چند دهه اخیر بوده است به‌گونه‌ای که در زمان حاضر سالیانه بیش از ۱۶ هزار ایرانی جان خود را در تصادفات جاده‌ای و شهری از دست می‌دهند و هرساله حدود ۲۰ برابر تعداد کشته‌شدگان نیز مجروح به‌جای می‌گذارد.

وقوع تصادفات و شمار جانباختگان نسبت مستقیمی با میزان سفرها دارد و ازاین‌رو در ایامی مانند نوروز که تعداد سفرها افزایش محسوسی می‌یابد، شاهد افزایش شدید تصادفات جاده‌ای و فوتی‌ها بر اثر این تصادفات نیز هستیم.

خسارت‌های ناشی از تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و تا امروز هیچ دولتی نتوانسته است این رقم را کاهش دهد، این درحالی است که در بهترین شرایط رشد سالانه تولید ناخالص داخلی حدود ۴ درصد است که ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به خسارت شخص ثالث پرداخت می‌شود. برای برخی از مجروحین ناشی از تصادفات، معادل ۳ دیه کامل از سوی بیمه پرداخت می‌شود اما باز هم سلامتی فرد را بازنمی‌گرداند.

​فرهاد مهریاری  مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: بر اساس مطالعات جهانی هر جا که هندسه راه تغییر جدی یابد ،​ مانند مسیر دشت به کوهستان ​، مسیر مستقیم به مسیر پیچ و خم یا نزدیکی محدوده شهری یا مسکونی ، بیشترین تصادفات در آن نقاط ، رخ می دهد.

سال گذشته، در حالی که انتقاد از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل که “مرگ” سرنشینان خود را حتی در حوادث رانندگی سطحی رقم می‌زد، ادامه داشت، احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران و در قامت مدافع وضعیت ایمنی خودروهای تولید داخل درباره حادثه بهبهان و در توجیه چرایی عمل نکردن ایربگ خودروهای داخلی در این سانحه مرگبار مدعی شد:

“اکثر خودروهای حادثه‌دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده‌اند. در مجموع عدم آسیب‌دیدگی خودروهای ال۹۰ از روبه‌رو باعث شد ایربگ‌های آنها عمل نکند! از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به‌دلیل سال ساخت تولید، فاقد ایربگ بودند! در این حادثه از محصولات سایپا ۸  خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته، ایربگ آنها هم عمل نکرده‌اند! البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد، ایربگ آنها باز نمی‌شود.”

بر اساس این گزارش، احسان مومنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ضمن اشاره به میزان ۶۵ درصد از تصادفات سال گذشته پایتخت به بزرگراه ها افزود: در ایام نوروز ۱۴۰۱ بزرگراه های آزادگان، شهید خرازی و شهید فهمیده در نوروز ۱۴۰۱ بیشترین سهم تصادفات پایتخت را به خود اختصاص دادند به همین دلیل پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ویژه نوروز ۱۴۰۲ با استقرار ۵۰ تیم ثابت در ۵۰ نقطه از بزرگراههای تهران به کنترل سرعت توسط دوربین‌های هوشمند و ثابت به دنبال کاهش تصادفات، تخلفات و تلفات پایتخت به ویژه در بزرگراهها هستند.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذر ماه تعداد ۱۱۵ نقطه پرتصادف با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال رفع و اصلاح شده است.

همچنین، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: وضعیت ایمنی جاده‌ها، رعایت اصول و قوانین رانندگی ایمن توسط رانندگان و کیفیت وسایل نقلیه در کاهش شدت تصادفات موثر است.

افندی‌زاده پس از استماع آمارها و گزارش‌هایی از میزان تصادفات رخ داده در سفرهای نوروزی به تفکیک استان‌ها، بر ضرورت بررسی و تجزیه و تحلیل علل و عوامل تصادفات و تصمیم‌گیری و اقدام بر اساس آن‌ها برای کاهش این آمار تاکید کرد.

عوامل بی‌شماری وجود دارد که خطر مسافرت در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این شامل نوع مسافرت، میزان ترافیک، انواع وسایل نقلیه، وضعیت سطح خیابان و رفتار هر راننده در جاده است. توسعه دهندگان راه‌سازی از استراتژی‌های مؤثر برنامه‌ریزی ترافیک استفاده می‌کنند که بر روی هر خطری که راننده با آن روبرو است تمرکز کنند. این شامل رانندگی حواس‌پرت، رانندگی در حالت مستی، جاده‌های نامناسب طراحی شده، وسایل نقلیه ناامن، شرایط نامساعد جوی و تغییر شرایط ترافیک در ساعت‌های پرتردد است.

سجاد احمدی رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، در رابطه با این موضوع توضیح داد: ایمن سازی محورهای استان با اجرای شیار لرزاننده و خط کشی راه‌های مواصلاتی از جمله اقداماتی است که در دستور کار وزارت راه باید قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اجرای رامبل استریپ عرضی در محل تقاطع‌ها، پیچ های تند و محورهایی از استان که سابقه واژگونی خودرو دارند و همچنین اجرای رامبل طولی در راه‌های دوخطه‌ای که سابقه تصادف به دلیل سبقت‌های غیرمجاز دارند، باید اجرا بشود.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط