۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

کارگران بخوانند| میزان افزایش حقوق کارگران کمتر از ۱۸ درصد شد؟ + حداقل و حداکثر حقوق کارگران در آذر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، میزان افزایش حقوق کارگران کمتر از ۱۸ درصد شد؟ بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت قرار بود میزان افزایش حقوق کارگران را به اندازه حقوق کارمندان در سال آینده افزایش دهد اما این موضوع صدای نمایندگان کارگر...

کارگران بخوانند| میزان افزایش حقوق کارگران کمتر از ۱۸ درصد شد؟ + حداقل و حداکثر حقوق کارگران در آذر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، میزان افزایش حقوق کارگران کمتر از ۱۸ درصد شد؟ بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت قرار بود میزان افزایش حقوق کارگران را به اندازه حقوق کارمندان در سال آینده افزایش دهد اما این موضوع صدای نمایندگان کارگران را در آورده است؛ از این رو در اندیشه معاصر این موضوع مهم را پوشش داده ایم که در ادامه می خوانیم.

هر ساله هنگام تعیین دستمزد کارگران میزان افزایش حقوق کارمندان ملاک کار قرار می گیرد که این مساله سال‌ها مورد انتقاد جامعه کارگری بوده است‌، چرا‌که کارگران معتقدند میزان مزایایی که کارمندان دریافت می‌کنند قابل مقایسه با کارگران نیست.

حداقل دستمزد امسال کارمندان به هفت میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید,

حقوق کارمندان دولت سال اینده مطابق بودجه ۱۸درصد افزایش می یابد.

یعنی حداقل حقوق آنها به ۹میلیون و ۳۲۲ هزار تومان می رسد.

این اعداد برای حقوق کارمندان دولت در شرایطی است که جامعه کارگری نیز نگران دریافتی‌های خود در سال آینده شده‌اند؛ چراکه بخش وسیعی از کارگران در شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مشغول هستند و این موضوع به طور معمول حقوق کارگران را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما در حالی دولت عدد ۱۸درصد را برای افزایش حقوق کارمندان انتخاب کرده که آخرین گزارش رسمی دولت، تورم ۴۴.۹ درصدی را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد؛ این یعنی عدد انتخابی برای افزایش حقوق، شکاف حدود ۲۷ درصدی با تورم دارد.

به گزارش تسنیم؛ بسیاری از فعالان کارگری اعتقاد دارند که مقایسه دستمزد کارگران با کارمندان موضوعیت ندارد, چرا که حقوق کارگران باید به استناد ماده ۴۱قانون کار با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود. مسئله مهمی که وجود دارد, بهانه دولت ها برای افزایش حقوق و افزایش نرخ تورم است. در حالی که دستمزد سال گذشته کارگران ثابت کرد که افزایش حقوق ربطی به افزایش نرخ تورم ندارد.

دولت سال گذشته با استدلال اینکه تورم را کنترل کند, با وجود میزان تورم بالای ۴۰درصد, حقوق کارمندان را تنها ۲۰درصد افزایش داد. با وجود اینکه مقایسه دستمزد کارگران و کارمندان اشتباه است اما دولتی ها با بیان اینکه باید عدالت مزدی اجرا شود, حقوق کارگران را با فاصله بسیار سبد معیشت خانوار کارگر تنها ۲۷ درصد افزایش دادند و این مسئله باعث کوچک تر شدن سبد معیشت کارگران شد.

چند روز گذشته نیز لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از سوی دولت به مجلس داده شد. به گفته ی کارشناسان امسال نیز دولت با بستن بودجه ی انقباضی و تأکید بر پایین نگه داشتن دستمزدها به دنبال کاهش و کنترل تورم است.

فریز مزدی سال گذشته به صورت آشکار تأثیرات منفی خود را بر زندگی کارگران گذاشته است. در شرایطی که ثابت شده است که فریز مزدی نمی تواند به کاهش تورم کمک کند, اما جای سوال دارد که چرا اصرار برفریز مزدی دارند.

امسال نیز دولت به روال سال گذشته، دستمزد کارمندان را در بودجه‌ی سال ۱۴۰۳پایین‌تر از نرخ تورم تعیین کرده است. افزایش ۱۸درصدی دستمزد کارمندان نشان می‌دهد که این رقم حتی از ۲۰درصد سال گذشته هم پایین‌تر است. از طرفی امسال سقف معافیت مالیاتی تغییر نکرده و همچون سال قبل، درآمد ماهانه ۱۰میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰درصدی دانسته شده که با این اوصاف احتمالاً امسال حداقل‌بگیران هم از پرداخت مالیات معاف نخواهند شد.

محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۲کارمندان دولت، بدون تغییر عینا در لایحه بودجه سال آینده تکرار شده تا سقف معافیت مالیاتی همان ۱۰میلیون تومان باقی بماند. این مساله موجب بروز انتقاداتی شده است؛ هر سال سقف معافیت مالیاتی با توجه به نرخ تورم و افزایش دستمزدها افزایش می‌یافت اما این سقف برای سال آینده بلاتغییر مانده است.

حقوق اداره کار ۱۴۰۲ چقدر است؟

به گزارش اندیشه معاصر، موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین اخباری که در مورد افزایش حداقل حقوق اعلام شده است، این است که به نتایج خیلی خوبی در یک جلسه چالش‌برانگیز و طولانی دست پیدا کرده‌اند. در این زمینه علیرضا سلیمی (عضو هیات رئیسه مجلس) گفت: در جلسه غیر علنی مجلس و دولت آقای میرکاظمی اعلام کرد:

” سال آینده ۲۰ درصد به حقوق ها اضافه خواهد شد همچنین در این جلسه اعلام شد که ۸۰ درصد از درآمدهای دولت در امسال تحقق پیدا کرده است .” وی افزود: رئیس جمهور در این جلسه بر عدالت و پرداخت در حقوق و دستمزد تاکید داشت و دولت به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است و به زودی لایحه ای در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

بخشنامه افزایش حقوق کارگران

در همین خصوص احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: به‌طور کلی سه مدل مختلف برای افزایش حقوق‌ها برای سال آینده در دولت مطرح شده است که یکی از پیشنهادات این بود که به‌جای افزایش ۲۰درصدی حقوق همه کارکنان، میزان افزایش دستمزد و حقوق برای دهک‌های کم‌درآمد (کارکنان دولت ) بیشتر باشد.

جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ + جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲)

برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال ۱۴۰۲ به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال ۱۴۰۲ را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ مشخص کرده‌ایم.

اقلام حقوق سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰۲ (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه ۸۸۵,۱۶۵ ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۷۶۹,۴۲۸
حداقل دستمزد ماهانه ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزد هر ساعت کاری ۱۲۰,۷۵۹ ۱۹۰,۰۷۴ ۲۴۱,۲۸۶
مزد هر ساعت اضافه کاری ۱۶۹,۰۶۳ ۲۶۶,۱۰۳ ۳۳۷,۸۰۰
حق مسکن ۴,۵۰۰,۰۰۰ ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
بن خواربار ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
پایه سنوات( افراد با حداقل ۱ سال سابقه کار) ۱,۳۹۹,۹۸۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
حق اولاد (یک فرزند) ۲,۶۵۵,۴۹۵ ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۳۰۸,۲۸۴
حق اولاد (دو فرزند) ۵,۳۱۰,۹۹۰ ۸,۳۵۹,۵۰۰ ۱۰,۶۱۶,۵۶۸
حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار) ۳۸,۴۵۴,۹۵۰ ۵۸,۸۹۷,۵۰۰ ۷۵,۱۸۲,۸۴۰
حداقل حقوق با یک فرزند ۳۹,۷۱۰,۴۱۵ ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ۸۰,۴۹۱,۱۲۴
حداقل حقوق با دو فرزند ۴۲,۳۶۵,۹۱۰ ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ۸۵,۷۹۹,۴۰۸

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران سال ۱۴۰۲

ردیف شرح روزانه (ریال) ماهیانه (ریال)
۱ حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
۲ کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۶۶,۶۶۷ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۳ حق مسکن ۳۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
۴ حق اولاد (برای هر فرزند) ۱۷۶,۹۴۳ ۵,۳۰۸,۲۸۴
۵ پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) ۷۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
۶ مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار    ۲,۴۳۶,۰۹۵ ۷۳,۰۸۲,۸۴۰

جدول ریز حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ قانون کار

ردیف عنوان مبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۰ روز مبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۱ روز
۱ مزد ۱۴۰۲ قانون کار (روزانه) ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۱,۷۶۹,۴۲۸
۲ حقوق ۱۴۰۲ قانون کار (ماهانه) ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ۵۴,۸۵۲,۲۶۸
۳ بن کارگری۱۴۰۲قانون کار ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۴ حق مسکن ۱۴۰۲قانون کار ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
۵ حق اولاد یا عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۱۴۰۲) ۵,۳۰۸,۲۸۴ ۵,۳۰۸,۲۸۴
۶ حق اولاد یا عائله مندی برای ۲ فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد ۱۴۰۲) ۱۰,۶۱۶,۵۶۸ ۱۰,۶۱۶,۵۶۸
۷ حق اولاد یا عائله مندی برای ۳ فرزند (معادل ۹ روز حداقل مزد ۱۴۰۲) ۱۵,۹۲۴,۸۵۲ ۱۵,۹۲۴,۸۵۲
۸ مزد هر ساعت کار عادی ۲۴۱,۳۹۲ ۲۴۱,۳۹۲
۹ پایه سنوات ۱۴۰۲ برای هر روز (به شرط داشتن یکسال سابقه کار)            ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۱۷۰,۰۰۰
۱۰ عیدی سال ۱۴۰۲ (حداقل)   ۳,۷۶۶,۲۲۷,۴۹۸ ۳,۸۹۱,۷۶۸,۴۱۵
۱۱ سنوات سال۱۴۰۲ (به شرط داشتن یکسال سابقه کار)   ۴,۵۳۵,۵۷۵.۸۹  ۴,۶۸۶,۷۶۱.۷۵
۱۲ فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲ ۳۳۷,۹۵۰ ۳۳۷,۹۵۰
۱۳ فوق العاده هر ساعت شب کاری۱۴۰۲ مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
۱۴ فوق العاده هر ساعت جمعه کاری ۱۴۰۲ مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
۱۵ فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر-شب ۱۴۰۲ معادل ۱۵ درصد حقوق ۱۴۰۲ ۷,۹۶۲,۴۲۶ ۸,۲۲۷,۸۴۰
۱۶ فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر۱۴۰۲ معادل ۱۰ درصد حقوق۱۴۰۲ ۵,۳۰۸,۲۸۴ ۵,۴۸۵,۲۲۶
۱۷ فوق العاده نوبت کاری صبح-شب و یا عصر – شب۱۴۰۲ معادل ۲۲.۵ درصد حقوق ۱۴۰۲ ۱۱,۹۴۳,۶۳۹ ۱۲,۳۴۱,۷۶۰

 

جدول حق بیمه کارگری سال ۱۴۰۲

عنوان شش ماه اول (بر مبنای ریال) شش ماه دوم (بر مبنای ریال)
دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۱,۷۶۹,۴۲۸
تعداد روزهای ماه ۳۱ ۳۰
جمع دستمزد ماهانه ۵۴,۸۵۲,۲۶۸ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزایای ماهانه بن کارگری ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
حق مسکن ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
جمع دستمزد و مزایای مشمول ۷۴.۸۵۲.۲۶۸ ۷۳.۰۸۲.۸۴۰
سهم کارفرما (۲۳ درصد) ۱۷.۲۱۶.۰۲۲ ۱۶.۸۰۹.۰۵۳
سهم کارگر (۷ درصد) ۵.۲۳۹.۶۵۹ ۵.۱۱۵.۷۹۹
مجموع حق بیمه ۲۲.۴۵۵.۶۸۰ ۲۱.۹۲۴.۸۵۲

حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ برای افراد دارای مدرک دیپلم چقدر است؟

تاثیر مدرک تحصیلی در میزان حقوق دریافتی، یکی از مهمترین سوالات کاربران است. به نظر می‌رسد که مدرک تحصیلی نباید تاثیری در میزان حقوق دریافتی داشته باشد و تمام کارگران باید حداقل حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ را دریافت کنند. با این حال در برخی از شرکت‌ها با توجه به قوانین شرکت و طبقه بندی مشاغل، حقوق کارگران بر اساس مدرک تحصیلی تعیین می شود و ساختار و مقدار مشخصی ندارد.

افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

کمیسیون تلفیق در جریان بررسی تبصره ۱۲ بودجه سال ۱۴۰۲ که به مبحث حقوق و دستمزد در سال آتی اشاره دارد، درباره حقوق سربازان وظیفه، در سال آتی موضوع را تعیین تکلیف کرد که بر این بر اساس، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی ۶۰ درصد حداقل دریافتی پایور، ۴۸ میلیون ریال، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل ۷۵ درصد حداقل دریافتی پایور، ۶۰ میلیون ریال و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متاهل بدون فرزند معادل ۹۰ درصد حداقل دریافتی پایور، ۷۲ میلیون ریال تعیین شد. کمیسیون همچنین تاکید کرد که دستورالعمل این بند با توجه به تحصیلات، درجات و تعداد فرزندان آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، میزان افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. به نحوی که پس از اعمال این افزایش حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از شصت و سه میلیون ریال کمتر نباشد.

حقوق کارگران 1402

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ چقدر است؟

نرخ مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، افرادی که درآمد ماهانه آنها کمتر از ۱۰ میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب افرادی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، مبلغی به عنوان مالیات حقوق پرداخت نخواهند کرد. بنابراین نرخ مالیات بر حقوق ۱۴۰۲ به صورت پلکانی محاسبه و کسر خواهد شد:

بین ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۱۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال %۱۰
بین ۱۴۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال %۱۵
بین ۲۳۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال %۲۰
۳۴۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال به بالا %۳۰

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

افراد زیادی به دلیل از دست دادن شغل خود مجبور به تامین معیشت از طریق بیمه بیکاری هستند. با منتشر شدن خبر افزایش حقوق ۲۷ درصدی در انتهای سال گذشته برای کارگرانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، این سوال برای کسانی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند به وجود آمده که بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ چقدر افزایش می‌یابد؟ بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری برابر با ۵۵ درصد حقوق پایه است. در صورتی که افزایش سالانه حقوق از ۵۵ درصد بیشتر باشد آن‌وقت افزایش سالانه حقوق به بیمه بیکاری نیز تعلق می‌گیرد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط