۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

کارشناسی داوری دیدار استقلال – شمس آذر قزوین : کاظمی یک پنالتیِ درست گرفت و یک پنالتیِ دیگر نگرفت!؟

بازی حساس استقلال - شمس آذر قزوین در شرایطی که روز گذشته پرسپولیس توانسته بود با برتری مقابل نفت آبادان صدر جدول را از آن خود کند، در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

کارشناسی داوری دیدار استقلال – شمس آذر قزوین : کاظمی یک پنالتیِ درست گرفت و یک پنالتیِ دیگر نگرفت!؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازی حساس استقلال – شمس آذر قزوین در شرایطی که روز گذشته پرسپولیس توانسته بود با برتری مقابل نفت آبادان صدر جدول را از آن خود کند، در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

قضاوت این دیدار تعیین کننده در مسیر قهرمانی لیگ برتر فوتبال بر عهده وحید کاظمی بود. در این گزارش نواندیش، کارشناسی داوری دیدار استقلال – شمس آذر قزوین انجام و صحنه های حساس این دیدار بررسی می شود.

دقیقه ۴۰: اعلام خطای هند پشت محوطه جریمه شمس آذر و لغو خطای اعلام شده

محمدی: توپ با دست مدافع شمس آذر برخوردی نداشت و کمک داور به خوبی وحید کاظمی را متوجه تصمیم اشتباهش کرد و این خطا لغو شد.

 

دقیقه ۴۹: اعلام خظای پنالتی روی مهرداد محمدی

**محمدی: باوجود فاصله وحید کاظمی، تصمیم او در اعلام پنالتی صحیح بود.

**نوذر رودنیل: داور از صحنه دور بود و تصور کرد پنالتی شده است. این بازیکن استقلال بود که دستش با مدافع شمس آذر قلاب شد و در ادامه وقتی دید نمی تواند ضربه را بزند، با زیرکی خود را به زمین انداخت تا سید وحید کاظمی به اشتباه نقطه پنالتی را نشان دهد.

**جواد فهیمی راد: تصمیم داور سختگیرانه ولی درست بود. بازیکن شمس آذر دست به قلاب کردن مهاجم استقلال را کرد و متعاقباً مهرداد محمدی هم فشار آورد. البته بازیکن استقلال توانست حرفه‌ای‌تر عمل کند و در نهایت بازیکن شمس آذر روی مهاجم حریف خراب شد و داور نقطه پنالتی را سخت، اما درست نشان داد.

**حیدر سلیمانی: خطا درست بود. شروع آن از بیرون محوطه بود. کاظمی چون دور از صحنه بود، انتهای خطا را اعلام کرد و پنالتی درست بود.

**تورج حق وردی: تصمیم داور درست بود. بازیکن شمس آذر هم باید اخراج می شد.

 

دقیقه ۵۳: سرنگونی صالح حردانی در محوطه جریمه

حیدر سلیمانی: خطای پنالتی رخ داد و نمی دانم چرا کاظمی آن را نگرفت؟

 

خبرمرتبط: حاشیه های استقلال – شمس آذر: مشت های گره کرده نکونام ، اعتراض کادر فنی حریف و در زمین ماندن قزوینی ها!

 

دقیقه ۹۳: از دست دادن تعادل بازیکن شمس آذر در محوطه جریمه استقلال

محمدی: هیچ خطایی رخ نداد.

 

نظرات حیدر سلیمانی

حیدر سلیمانی درباره قضاوت وحید کاظمی در دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و شمس آذر قزوین که به برتری ۳ بر ۲ استقلال انجامید، به تسنیم گفت: وقتی داور اشتباهی می‌کند که هر دو تیم متوجه می‌شوند، صلاحیت خودش را بین بازیکنان و مربیان از دست می‌دهد. صلاحیت کاظمی در هیچ صحنه‌ای برای بازیکنان دو تیم تأیید نشد.

 

وی با اشاره به وتوی تصمیم داور با نظر کمک داور اول مسابقه خاطرنشان کرد: داور در دقیقه ۴۱ خطای هَندی پشت محوطه جریمه استقلال اعلام کرد و به همه بازیکنان گفت خودم خطا را دیدم. این خطا اشتباه بود و این کمک داور بود که نظر داور را عوض کرد. کاظمی صحنه را به‌صورت مستقیم می‌دید و تشخیص صحنه برای کمک داور سخت‌تر بود.

 

کارشناس داوری در مورد اعلام پنالتی به سود استقلال در آغاز نیمه دوم گفت: در نیمه دوم یک پنالتی برای استقلال اعلام شد که سخت‌گیرانه اما درست بود. مدافع شمس آذر دستانش را روی گردن و شانه‌های مهرداد محمدی گذاشت. این خطا از خارج از محوطه جریمه آغاز شد و کاظمی از صحنه دور بود، اما اعلام پنالتی کاملاً درست بود.

 

خبرمرتبط: کارشناسی داوری پرسپولیس – صنعت نفت : بررسی عملکرد مومنی روی دو گل و یک پنالتی مشکوک / نظر کارشناسان + تصاویر

 

سلیمانی درباره سرنگونی صالح حردانی در محوطه جریمه شمس آذر قزوین عنوان کرد: نمی‌دانم داور در دقیقه ۵۳ چه چیزی را آوانتاژ داد. صالح حردانی پایش را جلوی توپ گذاشت تا آن را برباید، اما مدافع حریف با تمام فشار به پای حردانی ضربه زد و داور باید یک پنالتی به سود استقلال اعلام می‌کرد. چون داور از صحنه خیلی دور بود، از این خطا گذشت.

 

وی در مورد اتفاق دقیقه ۵۶ که به اخطار دروازه‌بان شمس آذر منجر شد، اظهار داشت: وقتی دروازه‌بان می‌خواهد ضربه دروازه بزند، همه بازیکنان تیم حریف باید خارج از محوطه جریمه باشند. داور در دقیقه ۵۶ باید خطای بازیکن مهاجم را اعلام می‌کرد و اگر توپ در یک رفت و برگشت تبدیل به گل می‌شد، فاجعه‌ای برای کاظمی و کمک‌هایش رخ می‌داد.

 

نظرات محمد فنایی

فنایی با اشاره به قضاوت پر انتقاد و حرف و حدیث کاظمی در بازی استقلال برابر شمس آذر قزوین تاکید کرد: داور در صحنه پنالتی اشتباهی به نفع استقلال پنالتی گرفت و برعکس باید خطای مهاجم استقلال را می گرفت نه اینکه بخواهد برای استقلال پنالتی بگیرد. در کل داور بازی (کاظمی) عقلانی قضاوت نمی کند. نمی دانم علتش چیست؟ در یک صحنه هم خطایی هند اعلام می کند که اصلا صحیح نیست و کمک داور آن را اصلاح می کند.

 

به نقل از همشهری وی افزود: در یک صحنه هم دیدم دوباره اشتباهاتی صورت گرفت. دیدم گزارشگر هم به شکلی خاص به آن اشاره داشت. واقعا داور خیلی ضعیف دارد کار می کند (این مصاحبه بعد از اعلام پنالتی به سود استقلال در دقیقه ۵۰ بازی گرفته شد) به نظر کاظمی در باد قضاوت دربی قرار گرفته است. کنترلش در اداره بازی خوب نیست. خیلی مغرورانه قضاوت می کند. با این روند در ادامه قضاوت هایش دچار مشکل می شود. شاید ظرفیت قضاوت های بزرگ را ندارد.

 

او اضافه کرد: واقعا دیگر کمتر داوران شش دانگ را در لیگ برترمان می بینیم. واقعا کمک های کاظمی باید جرات داشته باشند و از طریق هدست او را کمک کنند. واقعا صحنه پنالتی که برای استقلال گرفت خیلی مشکوک بود.

 

این کارشناس داوری کشورمان با اشاره به قضاوت پر انتقاد کاظمی تاکید کرد: کاظمی بعد از اعلام خطا به نزدیکی بازیکنان می رود و با آنها دهن به دهن می شود در حالی که بعد از خطا باید از بازیکنان فاصله بگیرد.

 

خبرمرتبط: سعید دقیقی خطاب به وحید کاظمی: اگر برای استقلال پنالتی گرفتی، باید بازیکن را هم اخراج می کردی!

 

نظرات تورج حق وردی

کارشناس داوری با بیان اینکه پنالتی اعلام شده برای تیم فوتبال استقلال تهران در دیدار برابر شمس آذر درست بود، گفت: مدافع تیم شمس باید کارت قرمز دریافت می کرد.

 

به گزارش مهر، تیم‌های فوتبال استقلال تهران و شمس آذر در هفته بیست و چهارم لیگ برتر و با قضاوت وحید کاظمی امروز جمعه ۳۱ فروردین در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این بازی در پایان با نتیجه ۳ بر ۲ به سود استقلال به پایان رسید تا این تیم کماکان به یکه تازی خود در صدر جدول ادامه دهد.

 

تورج حق وردی کارشناس داوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با قضاوت داور در این بازی اظهار داشت: کاظمی در چند صحنه دچار اشتباهاتی شد اما اشتباهات او تأثیری بر نتیجه بازی نداشت و به طور کل قضاوت قابل قبولی داشت.

 

او در رابطه با صحنه‌ای که مهرداد محمدی در محوطه جریمه شمس آذر نقش بر زمین شد و داور پنالتی اعلام کرد، گفت: پنالتی کاملاً درست بود و مدافع شمس آذر مانع از حرکت مهاجم استقلال شد و داور باید بازیکن شمس آذر را اخراج می‌کرد.

 

کارشناس داوری در خصوص اتفاقی که در نیمه اول بازی رخ داد و داور پس از مشورت با کمک خود تصمیم خود را عوض کرد، گفت: در آن صحنه بازیکن شمس آذر مرتکب خطای هند نشده بود و به نظرم داور تمرکز کافی را نداشت و کمک کاظمی توانست اشتباه او را به وی اعلام کند. همچنین در نیمه اول گلر شمس آذر در یک صحنه قصد زود آغاز کردن بازی را داشت که بازیکن استقلال مانع او شد و داور باید به او تذکر می‌داد و اعتراض بازیکنان شمس آذر به داور در این صحنه درست بود.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط