۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

کاخ سفید: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین داشته‌ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا که همراه جو بایدن رئیس جمهوری کشورش در سفر به اروپا به سر می برد، روز جمعه به وقت محلی در مصاحبه با خبرنگاران در هواپیمای “ایرفورس وان” در مسیر ...

کاخ سفید: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین داشته‌ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا که همراه جو بایدن رئیس جمهوری کشورش در سفر به اروپا به سر می برد، روز جمعه به وقت محلی در مصاحبه با خبرنگاران در هواپیمای “ایرفورس وان” در مسیر سفر به لهستان افزود: در مورد چندین مساله ضروری برای واشنگتن که جهت بازگشت به توافق به صورت پایبندی در مقابل پایبندی ضروری است، پیشرفت قابل ملاحظه ای بدست آمده است.

مشاور امنیت ملی بایدن در عین حال اضافه کرد: هنوز مسائلی باقی مانده اند و کارهایی باید انجام شوند. ما به دنبال یک نتیجه دیپلماتیک هستیم که برنامه هسته ای ایران را بار دیگر محدود می کند.

این مقام آمریکایی بار دیگر با بکارگیری تاکتیک های همیشگی واشنگتن برای فشار بر ایران در میز مذاکره و نیز به رغم اذعان به شکست سیاست های فشار حداکثری مدعی شد: البته اگر دیپلماسی موفق نشود ما از نزدیک با شرکای بین المللی خود کار خواهیم کرد تا فشار را بر ایران افزایش دهیم.

سالیوان پیش از این گفته بود: معلوم نیست که این مسائل باقی مانده حل خواهند شد یا نه، اما متحدان تلاش می کنند برای وضع دوباره محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران از دیپلماسی استفاده کنند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود در روزهای اخیر نیز اعلام کردیم دستیابی به یک توافق نه قریب الوقوع است و نه قطعی.

وی مدعی شد درحال آمادگی برای هر دو سناریوی بازگشت یا عدم بازگشت به برجام هستیم.

توافق نهایی وین در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در دمشق گفت: اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، آماده‌ایم توافق را با حضور وزرای خارجه در وین نهایی کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بیش از هر زمان دیگری به توافق در وین نزدیک شده‌ایم، اضافه کرد: آخرین پیشنهادات خود را برای رسیدن به توافق از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به آمریکایی‌ها ارائه کرده‌ایم و به طرف آمریکایی به صراحت گفته‌ایم که از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در مورد مذاکرات وین، با بیان لزوم توجه به منافع ملت ایران و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تحقق یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی کامل دارد.

وزیر امور خارجه قطر نیز با قدردانی از نقش سازنده ایران در مذاکرات وین، بر لزوم تلاش همه طرفها برای رسیدن به توافق تاکید کرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط