۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲

چه کسانی مانع ارث بردن مادر می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،برای اینکه فردی از فرد دیگر پس از فوتش ارث ببرد نیازمند دو عامل هستیم: عامل اول باید موجبی برای ارث بردن از متوفی وجود داشته باشد و عامل دوم مانعی برای ارث‌ بردن وجود نداشته باشد. شروط ارث بردن چیس...

چه کسانی مانع ارث بردن مادر می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،برای اینکه فردی از فرد دیگر پس از فوتش ارث ببرد نیازمند دو عامل هستیم: عامل اول باید موجبی برای ارث بردن از متوفی وجود داشته باشد و عامل دوم مانعی برای ارث‌ بردن وجود نداشته باشد.

شروط ارث بردن چیست؟

مرگ مورث (کسی که وارث از او ارث می‌برد)

زنده بودن وارث (فردی که ارث می‌برد)

اسباب و موجبات ارث، مانند نسب و سبب

وجود ترکه (مال و سرمایه برجای مانده)

حق و دینی به ترکه تعلق نگرفته باشد

موانع ارث وجود نداشته باشد

یکی از موانع در ارث بردن، حجب است. که موجب می‌شود فردی به‌طور کلی از شخص متوفی ارث نبرد یا چنانچه ارثی برد، آن ارث به‌صورت جزئی باشد.

معنی حجب در حقوق

در ماده ۸۸۶ قانون مدنی حجب به‌این‌صورت تعریف شده است: « حجب حالت وارثی است که به واسطه بودن وارث دیگر از بردن ارث کلا یا جزئا محروم می‌شود.»

دسته اول از محجوبین

در این دسته افرادی هستند که امکان دارد به دلایلی هم‌چون بودن در طبقه‌های فرعی، نسبت دور با فرد داشتن و غیره از ارث به‌طور کامل محروم شوند.

دسته دوم از محجوبین

دسته دوم شامل افرادی است که به‌صورت جزئی ارث می‌برند و به‌طور کلی از ارث محروم نمی‌شوند بلکه تنها درصد بسیار کمی نسبت به سایرین سهم دارند. این دسته شامل پدر و مادر، فرزند، زوج و زوجه می‌شود.

حاجب مادر در ارث چیست؟

درصورتی‌که یکی از فرزندان مادر فوت کند و متوفی یک برادر، دو برادر و دو خواهر یا ۴ خواهر داشته باشد، سهم‌الارث مادر که در طبقه نخست است برابر با یک ششم می‌شود و اگر شرایط به این‌گونه نباشد، سهم‌الارث او یک سوم می‌شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط