۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴

چه زمانی تخمک گذاری پس از سقط شروع می شود؟

سقط جنین باعث تنظیم دوباره چرخه قاعدگی می شود، برای افرادی که تمایل دارند دوباره باردار شوند پیگیری علائم تخمک گذاری به آنها به برنامه ریزی زمان شروع بارداری مجدد کمک می کند. تجربه افراد در سقط جنین متفاوت است، بنابراین قبل از اینکه دوبار...

چه زمانی تخمک گذاری پس از سقط شروع می شود؟

سقط جنین باعث تنظیم دوباره چرخه قاعدگی می شود، برای افرادی که تمایل دارند دوباره باردار شوند پیگیری علائم تخمک گذاری به آنها به برنامه ریزی زمان شروع بارداری مجدد کمک می کند. تجربه افراد در سقط جنین متفاوت است، بنابراین قبل از اینکه دوباره باردار شوند بسیاری از آنها برای بهبودی به زمان و پشتیبانی نیاز دارند و برخی دیگر ترجیح می دهند در اسرع وقت بعد از سقط جنین باردار شوند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله در مورد چگونگی تاثیر سقط جنین بر چرخه قاعدگی و علائم تخمک گذاری توضیح داده می شود.

چگونه سقط جنین بر تخمک گذاری تاثیر می گذارد؟

پس از سقط جنین چرخه قاعدگی مجددا تنظیم می شود و بسیاری از خانم ها ۴ تا ۶  هفته بعد نخستین قاعدگی را تجربه می کنند. با این حال، احتمال می رود چندین ماه طول بکشد تا چرخه قاعدگی به حالت قبل از بارداری برگردد. طبیعی است که بعد از سقط جنین خونریزی داشته باشید. نخستین روز خونریزی روز اول چرخه قاعدگی جدید است. خونریزی یا لکه بینی حدود یک هفته بعد از سقط ادامه می یابد. تخمک گذاری حدود ۲ هفته پس از این چرخه جدید رخ می دهد. روز ۱۴ سیکل قاعدگی زمانی است که تخمک گذاری به طور معمول برای خانم هایی که به طور منظم پریود می شوند رخ می دهد. زنان ۳ تا ۵ روز قبل از تخمک گذاری تا حدود یک تا ۲ روز پس از تخمک گذاری بارورتر هستند. بر اساس اعلام کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، اگر در ۱۳ هفته نخست بارداری رخ دهد زنان به محض ۲ هفته پس از سقط تخمک گذاری می کنند. اگر در مراحل بعدی بارداری سقط رخ دهد تنظیم چرخه آنها بیشتر طول می کشد. با این حال، دقیقا زمانی که تخمک گذاری انجام می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است به عنوان مثال، زنانی که قبل از بارداری قاعدگی نامنظم داشتند ممکن است متوجه شوند قاعدگی آنها همچنان نامنظم است.

علائم تخمک گذاری

نشانه های زیادی از تخمک گذاری وجود دارد. جستجوی برخی از آن نشانه ها آسان است، اما قابلیت اطمینان آنها متفاوت است. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

ترشحات واژن که بیش از حد معمول روشن، کدر و مرطوب به نظر می رسند

حساسیت در پستان ها

نفخ و گرفتگی شکم

سایر علائم تخمک گذاری برای کنترل کمی بیشتر تلاش می کند. این موارد شامل اندازه گیری و ثبت دمای پایه بدن و سطح هورمون لوتئینی یا LH است. در ادامه هر ۲ مورد مورد بحث قرار گرفته است:

پیگیری دمای پایه بدن

افرادی که می خواهند هر ماه تخمک گذاری کنند با پیگیری دمای پایه بدن به صورت روزانه می توانند تقریبا این کار را تمرین کنند. برای بیشتر افراد هنگام تخمک گذاری خواندن دما ۰٫۵ تا ۱٫۰ درجه فارنهایت بیشتر خواهد بود سپس ۱ تا ۲ روز قبل از شروع قاعدگی به حالت طبیعی برمی گردد. برای استفاده از این روش فرد باید هر روز دمای خود را با استفاده از یک دماسنج اندازه گیری و ثبت کند. بهتر است هر روز صبح سر ساعت مشخص قبل از خروج از تختخواب دمای بدن خود را ثبت کنید. دماسنج های رکتال به طور معمول از دماسنج های دهانی قابل اطمینان ترند. از آنجا که تغییر دما معمولا بسیار ناچیز است استفاده از دماسنج با مقیاس دقیق و آسان خواندن بسیار مهم است، همچنین برنامه های بسیاری برای گوشی های هوشمند وجود دارد که به افراد امکان می دهد به راحتی دمای پایه بدن خود را ثبت کرده و چرخه های باروری خود را ردیابی کنند. برخی از دماسنج ها حتی با برنامه های خاص خود همراه هستند. پیگیری درجه حرارت پایه بدن در چندین دوره به فرد در پیش بینی اینکه چه موقع تخمک گذاری رخ می دهد کمک می کند.

آزمایش لوتئینی

روش دیگر برای پیش بینی تخمک گذاری آزمایش سطح لوتئین در ادرار است. هنگامی که سطح لوتئین افزایش می یابد باعث آزادسازی تخمک از تخمدان می شود و سطح لوتئین به طور معمول حدود ۳۶ ساعت قبل از تخمک گذاری شروع به افزایش می کند. فرد می تواند کیت های پیش بینی تخمک گذاری را از داروخانه ها تهیه کند. این کیت ها به طور معمول شامل تعدادی میله تست و یک ظرف استریل است. برای استفاده روی یکی از نوارهای آزمایش ادرار کنید سپس آن را در ظرف قرار دهید. تغییر در رنگ یا شکل نماد بعلاوه نشان دهنده نتیجه مثبت است. قبل از اینکه فرد متوجه افزایش موج شود ممکن است لازم باشد چندین روز سطح لوتئین را آزمایش کند.

چه موقع باردار شدن دوباره ایمن است؟

اقدام زنی برای بارداری مجدد یک تصمیم شخصی است برخی از افراد بلافاصله دوباره تلاش می کنند، اما برخی دیگر صبر کردن را ترجیح می دهند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند حداقل ۶ ماه صبر کنید تا خطر کم وزنی، کم خونی مادر و زایمان زودرس کاهش یابد. با این حال، یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۷ نشان داد باردار شدن مجدد طی ۶ ماه بعد از سقط در واقع خطر ابتلا به این موارد را کاهش می دهد:

سقط جنین

تولد زودرس

همچنین، کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا اظهار داشت هیچ دلیل پزشکی برای انتظار قبل از اقدام به بارداری مجدد وجود ندارد. با این حال، آنها توضیح می دهند انتظار تا بعد از نخستین قاعدگی توسط یک زن محاسبه تاریخ موعد را آسان تر می کند.

آیا افراد بعد از سقط جنین بارورتر هستند؟

دانشمندان نمی توانند به طور دقیق بگویند سقط جنین چگونه بر باروری فرد تاثیر می گذارد. هر زنی پس از سقط جنین سطح متفاوتی از باروری را تجربه می کند که نتیجه گیری را سخت می کند به عنوان مثال، یک مطالعه از سال ۲۰۰۳ نشان داد بارداری در چرخه نخست پس از سقط زودرس آسان تر از حد معمول است. با این حال، مطالعه دیگری از سال ۲۰۰۵ اذعان داشت سقط جنین اندکی باعث کاهش باروری می شود.

احتمال سقط جنین دیگر چقدر است؟

اگرچه ممکن است هر زنی بیش از یک بار سقط جنین را تجربه کند، اما سقط جنین های متعدد نادر است. بر اساس اعلام کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، حدود یک درصد از زنان سقط مکرر را تجربه می کنند. حدود ۶۰ درصد از سقط ها به طور تصادفی رخ می دهد و هیچ دلیل پزشکی برای وقوع آن وجود ندارد. کمتر معمول، برخی مشکلات ژنتیکی و شرایط پزشکی خطر سقط مکرر را افزایش می دهند. زنانی که سقط جنین را تجربه کرده اند باید دلایل احتمالی آن را با مشورت پزشک مورد بررسی قرار دهند. بیش از یک سقط جنین به معنای غیرممکن بودن بچه دار شدن نیست. در حقیقت، حدود ۶۵ درصد از زنانی که چندین سقط جنین غیرقابل توجیه را تجربه می کنند، بچه های سالمی دارند.

خلاصه

سقط جنین چرخه قاعدگی یک خانم را دوباره تنظیم می کند نخستین روز خونریزی روز اول چرخه جدید است. تخمک گذاری حدود روز ۱۴ چرخه قاعدگی رخ می دهد. با این حال، زمان دقیق تخمک گذاری در زنان متفاوت است و احتمال می رود چندین ماه طول بکشد تا چرخه آنها پس از سقط به حالت عادی برگردد. زنانی که قبل از بارداری چرخه نامنظم داشته اند ممکن است پس از سقط جنین نیز چرخه های نامنظم را تجربه کنند. سقط زودرس نسبت به سقط هایی که در اواخر بارداری رخ می دهد کمتر روی چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد. علائم تخمک گذاری در خانم ها می تواند شامل گرفتگی شکم، حساسیت پستان ها و ترشح واژن باشد. با این حال، آزمایش سطح لوتئین و بررسی دمای پایه بدن روش های قابل اطمینان تری برای پیش بینی تخمک گذاری است. دانستن اینکه تخمک گذاری چه موقع رخ می دهد به افراد در فهم اینکه چه موقع در چرخه باروری هستند کمک می کند. این اطلاعات هنگام تلاش برای برنامه ریزی یا جلوگیری از بارداری مفید است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار