۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸

چه جوری در عید نوروز چاق نشیم؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در تعطیلات سال نو، رعایت رژیم غذایی و استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع براساس کالری، می‌تواند در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی افراد کمک‌کننده باشد.

چه جوری در عید نوروز چاق نشیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر اسماء بحرینی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به راهکار‌های ساده و کاربردی برای پیشگیری از اضافه وزن در ایام نوروز اظهار کرد: در ایام نوروز به دلیل برخی گروه‌های غذایی که به رژیم غذایی اضافه می‌شود احتمال اضافه وزن و چاقی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مصرف میوه‌ها و همچنین انواع مختلف شیرینی‌ها شامل شیرینی‌های خشک و شیرینی‌های‌ تر در ایام نوروز به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. آجیل‌ها نیز اگر چه نقش کمی را در رژیم غذایی ایفا و حاوی چربی از نوع خوب و انواع چربی‌های امگا ۳ و امگا ۶ و مگان هستند، اما به دلیل کالری بالا و محتوای بالای چربی، می‌توانند در بروز اضافه وزن و چاقی سهیم باشد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: بنابراین در تعطیلات سال نو، رعایت رژیم غذایی و استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع براساس کالری، می‌تواند در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی افراد در کمک‌کننده باشد.

دکتر بحرینی توصیه کرد: استفاده از غلات به خصوص غلات کامل، استفاده از مواد غذایی با چربی کمتر، عدم مصرف مواد غذایی آماده که دارای چربی افزوده شده هستند باید به خوبی رعایت شوند. همچنین بسیاری از این مواد غذایی دارای نمک افزوده شده نیز هستند که می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی- عروقی باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل در رژیم غذایی محدودیت مصرف میوه‌ها، محصولات دارای شکر و کربوهیدرات ساده مانند انواع بیسکوییت‌ها، انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها و همچنین مصرف متعادل گروه مغز‌های گیاهی است.

این متخصص تغذیه گفت: بنابراین توصیه می‌شود در ایام نوروز و همچنین در تعطیلات، این مواد غذایی به میزان مناسب مصرف شود.

وی تاکید کرد: در کنار مصرف مواد غذایی، توجه به فعالیت بدنی با توجه به وجود اوقات فراغت بسیار حائز اهمیت است. فعالیت بدنی هوازی مانند پیاده‌روی با شدت متوسط و به صورت هوازی می‌تواند در تعطیلات از اضافه وزن و چاقی پیشگیری کند. همچنین رعایت فاصله بین مواد غذایی به طوری که فاصله میان وعده غذایی حداکثر ۲ تا ۳ ساعت باشد و در هر فاصله، مقدار مناسب مواد غذایی مصرف شود، می‌تواند در منظم شدن طریقه غذا خوردن نقش موثری ایفا کند.

بحرینی تصریح کرد: با این وجود با توجه به شرایط ویژه‌ای که در کشور و جهان به دلیل سویه‌های مختلف ویروس کرونا حاکم است توصیه می‌شود از حضور در تجمعات و مهمانی‌ها اجتناب شود تا سلامتی خود و دیگران به خطر نیفتد و رعایت بهداشت فردی و همچنین شستن دست‌ها و استفاده از ماسک نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان گفت: همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها و سایر بیماری‌های مزمن هستند توصیه می‌شود در ایام تعطیلات در کنار رعایت رژیم غذایی کامل و متنوع و همچنین استفاده از منابع مناسب ویتامین C، پروتئین آهن و ویتامین‌های گروه B با رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار