۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵

چهار ویژگی اصلی حجاب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، از نظر اسلام و بر طبق آموزه هایی که از آیات قرآن و روایات مربوط به حجاب به دست می آید؛ داشتن حجاب دارای شرایط و ویژگی هایی است که این شرایط را می توان در چهار مورد دسته بندی کرد؛ البته این چهار دس...

فواید بی نظیر و جالب حجاب اسلامی برای خانم ها / از آرامش روانی تا سلامت جامعه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، از نظر اسلام و بر طبق آموزه هایی که از آیات قرآن و روایات مربوط به حجاب به دست می آید؛ داشتن حجاب دارای شرایط و ویژگی هایی است که این شرایط را می توان در چهار مورد دسته بندی کرد؛ البته این چهار دسته مربوط به حجاب خانم ها، می باشد که از این قرار است:{۱}

چهار ویژگی اصلی حجاب زنان و بانوان

۱-(از لحاظ قد) کوتاه نبودن و سرتاسری بودن:

تمام بدن باید پوشیده باشد مگر صورت و دو دست تا مچ آن. بنابراین باید پاها، گردن، موها و … پوشیده باشند. جواهرات و زیور آلات نیز نبایند معلوم باشند و باید آنها را پوشاند؛ مگر آنچه که ظاهر بودن آنها عرف باشد مثل حلقه ی نامزدی، انگشتر عقیق و …

۲- گشاد و آزاد بودن:

چادر و بطور کلی پوشش بدن باید به اندازه ی کافی گشاد باشد بطوری که شکل و اندازه ی اندام بدن معلوم نباشد، حتی در مورد پاها؛ لباس یا شلوار نباید تنگ و چسبان باشند.

۳- ضخیم بودن:

لباس باید به اندازه ی کافی ضخیم و کلفت باشد بطوری که اگر لباس زیر آن (اگر مناسب نیست) ،نباید معلوم باشد. بنابراین خیلی از چادر های توری و نازک که زیر آنها معلوم هست، پوشش کامل بحساب نمی آیند! و باید از این جهت نیز دقت کافی داشت.

۴- مدل و استایل آن:

لباس ها و چادر نباید دارای رنگ خاص، طرح و مدل خاص و همچنین سبک بخصوصی باشند که جلب توجه کنند و هدف از داشتن حجاب را که همان حفظ عفت و حیاء است را زیر سوال ببرند. بنابراین باید از لباس و چادر هایی با رنگ های جلف و زننده ، طرح های فانتزی و لوس پرهیز کرد. و بعلاوه باید از پوشیدن لباس هایی که مخصوص جنس مخالف است و به اصطلاح پسرانه و یا مردانه است و همچنین لباس هایی که نشانه ی مذهب و فرقه ی خاص دیگری است نیز باید اجتناب کرد.

===========================================

{۱} هر چند حجاب، ضروری دین محسوب می شود و احتیاجی به استناد به آراء فقهاء در این باره ندارد و اجتهاد در مقابل آن نیز مقبول نیست؛ اما در ذیل، برخی از استفتائات مقام معظم رهبری در این باره بیان می کنیم:

س: زن چه مقدار از بدنش را باید از نامحرم بپوشاند؟
ج) زنان باید تمام سر و بدن خود را به جز صورت و دستها تا مچ که زینت و آرایش نشده باشند با لباسى که توجه نامحرم را جلب نکند، بپوشانند.

س: اگر حجاب زن با مانتو و روسرى کامل باشد کفایت مى‏کند یا حتماً باید چادر باشد؟
ج) در حجاب و پوشش واجب، لباس معینى شرط نیست، و هر لباسى که تمامى‏ بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) و همچنین برجستگیهاى بدن را بپوشاند و توجه نامحرم را جلب نکند، کفایت مى‏کند. البته در طول سالیانِ دراز، زنان جامعه ما چادر را ترجیح داده و براى حفظ حجاب بهتر اسلامى‏، آن را انتخاب کرده‏اند.

س: منظور از لباس شهرت چیست و پوشیدن آن چه حکمى‏ دارد؟ آیا نماز خواندن با آن اشکال دارد؟
ج) لباس شهرت لباسى است که پوشیدن آن براى شخص به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و یا علل دیگر مناسب نیست، به طورى که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مى‏شود. پوشیدن چنین لباسى بنابر احتیاط واجب جایز نیست، ولى نماز خواندن با آن اشکال ندارد.

س۱: آیا بر بانوان در نگاه نامحرم پوشاندن چانه نیز لازم است و مقدارى از چانه که موقع پوشیدن مقنعه بیرون مى‌ماند چه حکمى دارد؟
ج۱) پوشاندن زیر چانه لازم است ولى ظاهر چانه که جزو صورت است واجب نیست.

س۲: خانمى که حدّ لازم پوشش صورت را رعایت کرده و صورتش را آرایش ننموده اگر بداند نامحرم به قصد ریبه به صورت او نگاه مى‌کند، آیا لازم است گردى صورت را هم بپوشاند؟
ج۲) اگر باز بودن گردى صورت موجب جلب نظر نامحرم است احتیاطاً باید بپوشاند.

س۳: آیا بر بانوان پوشاندن صورت خود از نامحرم در صورتى که صورت و ابرو را اصلاح کرده باشند واجب است یا نه؟
ج۳) اصلاح صورت و ابرو اگر در نظر عرف زینت محسوب نباشد پوشاندن آن لازم نیست.

س: زنان زیادى را دیده‌ام که حجاب‌هاى متفاوتى دارند حال مى‌خواهم بدانم پوشش زنان چگونه باید باشد؟
ج) زنان بجز صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها از سر انگشتان تا مچ، بقیّه اعضاى بدن خود را باید از نامحرم بپوشانند.

س: آیا چانه جزو محدوده حجاب زنان به حساب مى‌آید؟ اگر به حساب مى‌آید لطفاً محدوده آن را مشخص کنید.
ج) چانه نیز جزو صورت محسوب شده و مقدارى از آن که در ظاهر صورت قرار گرفته پوشش لازم نیست ولى زیر چانه باید پوشانده شود.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط