۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴

چهار نکته برای خانه تکانی سبز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،به نقل از اداره کل محیط زیست شهرداری تهران،‌یادداشت شینا انصاری برای اینکه خانه تکانی‌های ما سازگارتر و همسوتر با محیط زیست باشد،بدین شرح است: «مراقب مصرف آب باشیم. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با ...

چهار نکته برای خانه تکانی سبز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،به نقل از اداره کل محیط زیست شهرداری تهران،‌یادداشت شینا انصاری برای اینکه خانه تکانی‌های ما سازگارتر و همسوتر با محیط زیست باشد،بدین شرح است: «مراقب مصرف آب باشیم. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با مشکل کم‌آبی و کم‌بارشی مواجه هستیم. گفته می‌شود در هفته‌های پایانی سال، مصرف آب در شهرهای بزرگ افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی دارد. از کارهای غیر محیط زیستی در این روزها، شست و شوی  فرش‌ها در منازل با «آب شرب» است.

اجتناب از تولید پسماند، اولین اصل درمدیریت پسماند است یعنی برای خریدهای آخر سال برنامه داشته باشیم و آگاهانه و متناسب با نیازمان خرید کنیم. مورد دیگر در مدیریت پسماند، تفکیک پسماندها در مبدا و توجه به جداسازی پسماندهای خطرناک نظیر باطری‌ها، داروهای تاریخ گذشته، لامپ‌های فلورسنت شکسته و… است.

بازاستفاده در دورریزهای سالانه موضوع مهم دیگر است. هنگام خانه تکانی اگر وسایلی داریم که امکان تعمیر، تغییر کاربرد و استفاده مجدد است، آن‌ها را تعمیر و مجددا استفاده کنیم. با این کار به کاهش تولید پسماند کمک کرده ایم. در بسیاری از موارد تنها با یک تعمیر یا بهینه‌سازی ساده می‌توان بسیاری از لوازمی که داریم را دوباره به چرخه مصرف برگردانیم.

استفاده مجدد از کالاها باعث کاهش ضایعات و آلودگی‌ها می‌شود. تولید کالاهای جدید نیازمند استفاده بیشتر از منابع طبیعی است که بسیاری از این منابع قابل تجدید هم نیستند. به عنوان مثال برای تولید مواد پلاستیکی به نفت نیاز است یا تولید چوب منجر به از بین رفتن زیستگاه‌های حیات وحش، تخریب اکوسیستم‌ها و تهدید زندگی جوامع محلی می شود.

از شوینده‌ها در حد متعارف و منطقی استفاده کنیم. اول برای سلامتی خودمان و خانواده‌هایمان این موضوع را جدی بگیریم. مصرف بیش از اندازه شوینده‌های شیمیایی به‌خصوص در فضای بسته می‌تواند باعث آسیب به ریه‌ها و حساسیت‌های پوستی و تنفسی شود.

استفاده از شوینده‌ها همچنین می‌تواند عوارض خطرناکی بر محیط زیست بگذارد. شوینده‌های شیمیایی پس از مصرف به همراه پساب‌ها و فاضلاب‌ها به دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها تخلیه شود و به دلیل تجمع کف روی آب‌های سطحی  و جلوگیری از عمل اکسیژن‌گیری آب، تعادل اکوسیستم‌های آبی را برهم می‌زند و موجب مرگ و میر جانداران آبزی می شود.

این تمیزکننده‌ها همچنین می‌توانند با افزایش ورود «مواد شبه هورمونی» به آب‌های زیرزمینی باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی شوند. مسئله دیگر استفاده از شوینده‌های مصنوعی، «میکروبیدها» و ریزپلاستیک‌هایی است که با ابعاد بسیار ریز حتی قادرند از غشاهای تصفیه آب نیز بگذرند و ضمن آلودگی دریاها و رودخانه ها، با ورود در بافت آبزیان در نهایت وارد زنجیره غذایی ما شوند. نکته مهم در مصرف شوینده‌ها، استفاده منطقی از شوینده‌ها، کاربرد شوینده‌های طبیعی و شوینده‌های سازگار با محیط زیست است.

کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی. گرچه نیاز است که در طول سال به این موضوع مهم توجه شود ولی حین خانه تکانی همینطور تعطیلات و سفرهای نوروز توجه داشته باشیم که مصرف حداقلی از کیسه‌های پلاستیکی  و ظروف و کالاهای پلاستیکی یکبارمصرف و جایگزین کردن محصولات پایدار مثل کیسه‌های پارچه‌ای، سبدهای خرید، سفره‌های پارچه‌ای، لیوان و ظروف غیرپلاستیکی و … می‌تواند بر کاهش آلودگی محیط زیست و جلوگیری از تخریب مناطق و چشم اندازهای طبیعی کشور بسیار موثر باشد.»

در آخر یادداشت انصاری آمده است: «چه خوب است که با آغاز سال جدید تصمیم بگیریم با حس مسئولیت پذیری بیشتر برای خانه بزرگترمان «زمین» و تغییر و اصلاح بسیاری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌رسان به محیط‌ زیست، شهروند سبزتری باشیم. برای شروع حرکت در این مسیر کافیست هریک از ما با قدم‌هایی کوچک ولی محکم و پیوسته از خانه‌هایمان شروع کنیم. خانه تکانی سبز ما می‌تواند نوید بخش روزهایی بهتر برای محیط زیست و طبیعت رنجور سرزمینمان باشد.»

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار