۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸

چند ماه گیج‌کننده و جنجالی در انتظار بارسلونا/ این باشگاه خیلی مشکل دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، در سال ۲۰۲۱ بارسلونا برای امضای دوباره قرارداد لیونل مسی همه کار کرد. آنها تا جایی که می‌توانستند دستمزد او را کاهش دادند. از دیگر بازیکنان بزرگ تیم نیز خواستند که حقوقشان را کم کنند. آنها حتی به...

چند ماه گیج‌کننده و جنجالی در انتظار بارسلونا/ این باشگاه خیلی مشکل دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، در سال ۲۰۲۱ بارسلونا برای امضای دوباره قرارداد لیونل مسی همه کار کرد. آنها تا جایی که می‌توانستند دستمزد او را کاهش دادند. از دیگر بازیکنان بزرگ تیم نیز خواستند که حقوقشان را کم کنند. آنها حتی به اشتباه و به شکلی گمراه کننده به افکار عمومی القا کردند که مسی می‌تواند به طور رایگان برای تیم بازی کند.

با وجود همه این تلاش‌های قانونی و معرفتی، مسی نتوانست قراردادش را امضا کند و از این تیم جدا شد. او در نهایت مجبور شد برخلاف میل باطنی‌اش از تیم محبوب خود جدا شده و به پاری‌سن‌ژرمن برود. بارسا بعد از آن، رونالد کومان سرمربی پرنوسان تیم را اخراج کرد و به بازیکنان جوان‌تر هم میدان داد. سپس این باشگاه به شکل نامعمولی اهرم‌های اقتصادی خود را یکی‌یکی فعال کرد تا تیمی را که در لالیگا در سراشیبی قرار گرفته بود دوباره بازسازی کنند و به روند خوب برگردانند.

همه این اقدامات اما کافی نبود. بارسلونا پنجره نقل و انتقالاتی آشفته‌ای داشت و خوان لاپورتا رئیس بارسلونا برای بازیابی تیمش مجبور شد قوانین مالی و اسپانسرینگ باشگاه را تغییر دهد تا از نظر مالی به مشکل نخورد.

اما اتاق فکری که توانستند خرید بازیکنانی مثل روبرت لواندوفسکی، ‌رافینیا و ژول کونده را رقم بزنند در حال متلاشی شدن است. این سه بازیکن نقشی کلیدی در تبدیل شدن بارسا به تیم قهرمان این فصل لالیگا داشتند.

اتاق فکر بارسا شامل مدیر ورزشی تیم یوردی کرویف بود که حالا از باشگاه جدا شده، ‌ضمن اینکه مدیر فوتبال باشگاه یعنی متئو آلمانی هم بعد از اینکه یک بار استعفای خود را به باشگاه اعلام کرد دوباره به همکاری با بارسلونا رضایت داد.

 اختلاف در بدترین زمان

دکو، بازیکن سابق بارسلونا، چلسی و تیم ملی پرتغال که حالا یک مدیر برنامه سرشناس و البته با کمی تجربه در مربیگری به حساب می‌آید قرار است به‌عنوان جانشین کرویف در نقش مدیر ورزشی بارسلونا به کار گرفته شود. در همین حال به نظر می‌رسد اختلاف نظرهای اساسی در مورد اینکه باشگاه به خرید کدام بازیکنان در این تابستان نیاز دارد، ‌به وجود آمده است.

این رفت و آمدهای اخیر در باشگاهی که خودش پیش از این در بحران بوده و همچنان هم با آن دست و پنجه نرم می‌کند می‌تواند نشانه‌ای باشد از چند ماه گیج‌کننده و آشفته دیگر در مسیر آینده باشگاه. مجموعه بارسلونا درست در شرایطی که در این پنجره نقل و انتقالاتی باید بهترین عملکرد را داشته باشد با شکاف‌های اساسی روبه‌رو شده است. آنها برای حفظ عنوان قهرمانی و مهم‌تر از آن برای جبران عملکرد ضعیف خود در رقابت‌های اروپایی فصل گذشته که با حذف از هر دو جام لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا همراه بود، باید یک تابستان نقل و انتقالاتی درست و دقیق را با استراتژی درست پشت سر بگذارند.

ماجرای آلمانی

آلمانی ابتدای فصل می‌خواست برود تا مدتی از باشگاه دور باشد، این چیزی است که در اخبار و شایعات در مورد او شنیده شد. مدیر فوتبال بارسلونا چند ماه قبل از آن با باشگاه استون‌ویلای انگلیس مذاکراتی داشت. باشگاه انگلیسی قصد داشت پروژه رو به گسترش خود را با اونای امری (سرمربی اسپانیایی تیم) و زیر نظر و با تفکر متئو آلمانی پیش ببرد. اما آلمانی در چند هفته آخر، از مذاکرات نهایی با استون ویلا خودداری کرد و در نهایت تصمیم به بازگشت به بارسلونا و مأموریت غیرممکن بازسازی این تیم در دوران پسامسی گرفت. او یک ویرانشهر را تحویل گرفت و آن را تبدیل به مکانی کرد که قهرمان لالیگا از دل آن برخاست.

بعد از قهرمانی بارسا، آلمانی تصمیم گرفت باشگاهی که خودش بازسازی کرد و به اوج رساند را ترک کند، پیشنهاد جدید استون ویلا بسیار وسوسه‌انگیز بود. او تصمیم خود مبنی بر ترک باشگاه را به شکلی غیرمتعارف و در یک خبر رسانه‌ای کوتاه اعلام کرد. با وجود این، او قول داد تمام برنامه‌های نقل و انتقالاتی تابستان امسال بارسلونا را پیش ببرد. چنین قولی باعث تعجب خیلی‌ها شد. چرا باید مدیری که قصد ترک باشگاه را دارد و از سوی باشگاه دیگری قرار است استخدام شود، بخواهد حجم زیادی از وقت خود را برای تیم سابقش بگذارد و نقل و انتقالات آنها را پیش ببرد؟

انگار که آلمانی می‌خواست جای پای خود را در بارسلونا حفظ کند و یکی دو تا کلمه رمز عبور (پسورد) را از خود به جا بگذارد که کسی نتواند قفل آنها را باز کند! در نهایت اما انگیزه او مشخص شد. آلمانی تصمیم‌اش مبنی بر ترک باشگاه را عوض کرد و در بارسلونا ماندنی شد.

او در توضیح اقدام خود این‌طور گفت: «خیلی شفاف می‌گویم که جای من در بارسا است، ‌بهترین باشگاه جهان. من کاملاً متعهد به کمک به این باشگاه و پروژه‌اش هستم؛ پروژه‌ای که قدم‌های مهمی برای آن برداشته شده است. استون ویلا یک پروژه جذاب و یکی از بهترین مربیان در اروپا را دارد اما بعد از فکر کردن به این موضوع در خلوت خودم، به این نتیجه رسیدم که می‌خواهم در بارسلونا بمانم.»

 پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط