۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷

چرا باید ارده را با خرما یا شیره انگور مصرف کنیم ؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،چرا باید ارده را با خرما یا شیره انگور مصرف کنیم ؟. شیره و ارده مواد طبیعی و مغذی هستند که خواص بسیار زیادی برای بدن دارند. کنجد و دوشاب، هر دو از ترکیبات اصلی این ماده غذایی هستند که در طب سنتی شا...

چرا باید ارده را با خرما یا شیره انگور مصرف کنیم ؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،چرا باید ارده را با خرما یا شیره انگور مصرف کنیم ؟. شیره و ارده مواد طبیعی و مغذی هستند که خواص بسیار زیادی برای بدن دارند. کنجد و دوشاب، هر دو از ترکیبات اصلی این ماده غذایی هستند که در طب سنتی شامل خواص درمان بسیاری هستند.

فواید ارده و خرما
ارده، طبعی بسیار گرم دارد و معمولا با موادی همچون عسل، شیره انگور و شیره خرما ترکیب می شود که در این صورت ارزش غذایی آن چند برابر می شود. شیره خرما دارای ویتامین های بسیاری مانند A،B،C، E ، آهن، فسفر و مقداری املاح معدنی میباشد. ترکیب ارده و شیره خرما بسیار انرژی زا است که می تواند به عنوان تغذیه سالم و افزایش قدرت ذهنی برای کودکان استفاده شود. شیره خرما همان خواص خرما را دارد.

شیرهٔ خرما نیز همان خواص خرما را دارد. استفاده از شیره خرما در صبحانه منجر به تحریک و فعال شدن سلول های عصبی می شود همچنین برای رفع کم خونی بسیار مناسب است و دردهای روماتیسمی، وریدی و شریانی را تسکین می دهد.

شیره و ارده و خرما
خواص ارده و خرما برای سلامتی

۱- تقویت استخوان ها و بهبود عملکرد مغز

۲- پیشگیری از کم خونی

۳- ضد سرطان طبیعی

۴- جذب بهتر آهن و کلسیم

۵- سلامت قلب و رگ ها

۶- تقویت نیروی جنسی و چاق کننده

خاصیت ارده برای کاهش وزن

ارده معمولا در وعده صبحانه مصرف می شود تا انرژی لازم برای تمام روز را جذب بدن کند. این ماده غذایی مقوی و طبیعی هیچ گونه افزودنی شیمیایی و غیر شیمیایی ندارد. ارده خواص بسیاری برای بدن به خصوص برای لاغری و تناسب اندام دارد. افراد سرد مزاج برای کاهش وزن خود می توانند پیش از وعده غذای خود، یک تا دو قاشق از ارده میل کنند تا موجب کم شدن اشتها شود و در نتیجه دچار کاهش وزن و لاغری شود.

خاصیت ارده و شیره انگور در درمان افسردگی
ترکیب ارده و شیره انگور گزینه مناسبی برای درمان افسردگی است. پودر زعفران نیز برای داشتن روحیه شاد و پر نشاط در افرادی که مشکل اعصاب دارند توصیه می شود. در نتیجه ترکیب پودر زعفران، ارده و شیره انگور برای رفع عصبانیت، خشونت، بی رمقی و البته کم حس و حالی بسیار موثر است. متخصصان عقیده دارند که تا پایان درمان افسردگی باید این روش درمانی ادامه پیدا کند. البته باید توجه داشت که مصرف بالای ۵ گرم زعفران در یک وعده غذایی موجب مرگ افراد می شود.

ارده و شیره انگور دارای طبع گرم است بنابراین افراد گرم مزاج بهتر است به همراه این ماده غذایی از پونه، ماست، کاسنی و مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنند تا دچار مشکل ناشی از گرم بودن این ترکیب نشوند.

شیره انگور برای رفع کم خونی
در طب سنتی این عقیده وجود دارد که مصرف مداوم شیره انگور در کار غذا و یا در آب میوه و میان وعده ها باعث کاهش فشارهای عصبی، درمان کم خونی و در نتیجه حفظ سلامت بدن می شود. همچنین مصرف شیره انگور موجب تسکین درد سینه و سرفه های مزمن می شود.

خواص ارده و شیره انگور برای سلامت پوست
شیره انگور دارای ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری مفیدی برای پوست است که موجب حفظ سلامت پوست می شوند. شیره انگور و ارده را می توان برای از بین بردن لکه های پوستی به ور مستقیم روی پوست قرار داد. این ماده پر خاصیت موجب سفت شدن پوست و کاهش چین و چروک می شود. در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می نماید. به دلیل همین خاصیت ها از عصاره انگور در تعداد زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

خواص ارده با شیره انگور برای معده و روده
خاصیت پاکسازی شیره انگور یکی از مهمترین خواص آن است. به عبارتی این ماده غذایی موجب دفع اسیدهای غیر ضروری و اوره از بدن می شود، بنابراین باعث پاکسازی معده و روده از باقی مانده غذاها می شود. شیره انگور موجب خونسازی می شود و همچنین ضد نفخ است.

خواص ارده کنجد و شیره انگور برای درمان ضعف عمومی
شیره انگور کالری بسیار زیادی دارد به همین دلیل برای درمان ضعف بدن بسیار مفید است. همچنین افرادی که به دلیل بیماری و یا جراحی ضعیف شده اند می توانند برای التیام ضعف بدن خود از ارده و شیره انگور استفاده کنند.

فواید ارده و شیره انگور در دوران بارداری و شیردهی
شیره انگور موجب رفع خونریزی در اوایل بارداری می شود. در حقیقت مواد مغذی موجود در شیره انگور بر روی دستگاه تناسلی و عملکرد تخمدانها تاثیر مثبتی دارد. علاوه بر این مصرف ارده موجب افزایش شیر در دوران شیردهی می شود. اما باید توجه داشت که مصرف ارده در سه ماه اول بارداری موجب سقط جنین می شود.

خواص شیره انگور در درمان بیماری ها
انرژی زا بودن شیره انگور از مهمترین خواص آن است. شیره انگور دارای آنتی اکسیدانهای ضروری است که در درمان بسیاری از بیماری ها مفید می باشند مانند:دردهای روماتیسمی، زردی و یرقان، ضعف اعصاب، کک و مک، بیماری های شریانی و وریدی کـه مصرف شیره انگور در درمان آنها نقش موثری دارد. همچنین این ماده غذایی خونساز است و به دفع سموم بدن و پاکسازی معده و روده کمک می کند.

خواص ارده با شیره انگور
معمولا ارده را با شیره انگور ترکیب می کنند. برای جلوگیری از شیرین شدن زیاد آن باید مقدار کمتری از شیره انگور استفاده کنید. شیره انگور دارای ویتامینهای A,B,C، آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلیسیم است و تا حدود زیادی مواد مغذی انگور را دارا می باشد. مخلوط ارده و شیره انگور از نفخ جلوگیری می کند. این ترکیب بسیار پرکالری و انرژی زا است، بنابراین مصرف نقداری از آن باعث جبران انرژی از دست رفته می شود.

با اینکه شیره انگور یکی از مواد غذایی سالم و مقوی محسوب می شود اما مصرف آن برای تمام افراد توصیه نمی شود.

خواص ارده و شیره انگور برای کودکان و نوجوانان
کودکان و نوجوانان برای رشد خود نیازمند مواد مغذی بسیاری هستند. شیره انگور علاوه بر تامین کالری مورد نیاز، مواد مغذی برای رشد بدن را نیز فراهم می کند. بنابراین مصرف ارده و شیره انگور را می توان در وعده های غذایی مخصوصا در صبحانه گنجاند.

روش درست کردن ارده و روغن ارده کنجد
تهیه ارده: کنجد خمیر شده، ارده نام دارد. برای درست کردن ارده، ابتدا باید دانه های کنجد را خیس کنید تا پوسته سیاه یا قهوه ای رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود. در مرحله بعد دانه های سفید و پوست گرفته شده کنجد را در آسیاب بریزید تا خمیری نسبتا نرم بدست آید. این خمیر، ارده نام دارد.

تهیه روغن ارده: روغن ارده یا همان روغن کنجد از ارده تهیه می شود. این روغن از طریق حرارت دادن و سرخ کردن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن حاصل می شود. به عبارتی دیگر روغن ارده توس کنجد بو داده بدست می آید در صورتی که روغن پرس سرد کنجد، مستقیما از کنجد خام بدست می آید. برای تهیه روغن کنجد پرس سرد از وارد کردن فشار به دانه های کنجد استفاده می شود و استخراج آن از دانه روغن صرفا یک روش مکانیکی است که از هیچ ماده افزودنی و یا فراوری در دانه های کنجد استفاده نمی شود.

کالری ارده و شیره انگور
همانور که ذکر شد مواد مغذی شیره انگور تقریبا برابر با میوه انگور است. اما برخی از ویتامین های حساس به گرما در اثر حرارت برای تهیه شیره، از بین می روند. شیره انگور کالری بیشتری نسبت به انگور دارد و مصرف مقدار کمی از آن انرژی زیادی جذب بدن می کند. برخلاف نظر تولید کنندگان، این شیره رژیمی نیست و افراد دچار اضافه وزن و بیماران دیابتی نباید از آن استفاده کنند. اما کودکان و نوجوانان در حال رشد، افراد بسیار لاغر و بیمارانی که در اثر بیماری و یا جراحی ضعیف شده اند بهتر است این ماده غذایی مقوی را در رژیم غذایی خود اضافه کنند.

عوارض و مضرات ارده کنجد
ارده کنجد در کنار تمام فواید و خواص خود دارای مضراتی است که برای سلامتی برخی افراد عوارضی را در پی دارد :

چرا باید ارده را با خرما یا شیره انگور مصرف کنیم ؟

چرا باید ارده را با خرما یا شیره انگور مصرف کنیم ؟

برخی از افراد در صورت مصرف بیش از اندازه از ارده دچار عفونت آپاندیس می شوند.

مصرف کنجد می تواند باعث ایجاد کیسه های دردناکی بنام دیورتیکولیت در دیواره داخلی روده بزرگ شود. در نتیجه موجب دردهای شکمی، یبوست و غیره میشوند.

مصرف مداوم و زیاد کنجد، موجب آسیب رساندن بـه روده بزرگ میشود.

آنافیلاکسی نوعی آلرژی اسـت کـه در اثر مصرف کنجد ایجاد میشود. که علائمی مانند خس خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره در فرد ظاهر میشود و راه گلو و مجاری تنفسی را می بندد. همچنین آنافیلاکسی شدید می تواند منجر بـه خفگی و مرگ شود.

مصرف بیش از اندازه ارده منجر به عدم تعادل هورمونی، افزایش چربی پوست و خشک شدن فولیکول های مو شود. به همین دلیل موجب افزایش ریزش مو و گاه طاسی نیز می شود.

استفاده بیش از اندازه ارده باعث ایجاد دانه های پوستی می شود که با خارش و قرمزی همراه است.

استفاده بیش از اندازه ارده موجب اسهال و شل شدن مدفوع می شود.

طبع ارده گرم است و افراد گرم مزاج در صورت مصرف دچار جوش صورت و بدن می شوند، همچنین باعث غلیظ شدن صفرا در این افراد می شود.

روش نگهداری از ارده و روغن کنجد
برای دستیابی به مواد مغذی بسیار ارده و روغن کنجد باید اصول صحیح نگهداری از آنها را دانست. زیرا این مواد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند و اگر در معرض هوای گرم و نور قرار گیرند موجب اکسیر شدن چربی های مفید خود می شوند. بنابراین باید ارده و دیگر فرآورده های کنجد را در جای خنک، خشک و دور از نور خورشید نگهداری کرد.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار