۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

چاقی باورنکردنی با نودل!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از پیام سلامت،یک غذای بسیار ساده و به سلیقه خیلی ها بسیار خوشمزه که به صورت تنهایی یا با یک سس خوشمزه می توان سرو کرد را به اسم نودل می شناسیم. سوال اینجاست که چرا اینقدر ضرر دارد؟  چرا ه...

چاقی باورنکردنی با نودل!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از پیام سلامت،یک غذای بسیار ساده و به سلیقه خیلی ها بسیار خوشمزه که به صورت تنهایی یا با یک سس خوشمزه می توان سرو کرد را به اسم نودل می شناسیم. سوال اینجاست که چرا اینقدر ضرر دارد؟

 چرا همه نودل را دوست دارند؟

رشته فرنگی فوری یا همان نودل را همه دوست دارند. این ماده آسان طبخ شده و بسیار هم خوشمزه است. بیش از همه بچه ها نودل خوردن را دوست دارند. والدینی که تمام وقت کار می کنند، اغلب نودل را برای رفع نیاز های بچه ها مناسب می دانند. اما آیا خوردن این غذا برای بدن مضر نیست؟ برای آشنایی کامل با مضرات نودل و یا همان رشته فرنگی فوری ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

یکی از مزایای رشته فرنگی فوری این است که بسیار ارزان است و ساده طبخ می شود. بنابراین هر کسی که مقداری پول داشته باشد، حتی یک دانش آموز دوره راهنمایی نیز می تواند انواع مختلفی از آن را تهیه کرده و مصرف کند.

ارزان بودن آنها نیز یک دلیل عمده دیگر برای افزایش میزان مصرف این غذای فوری است. نودل برای بسیاری از خانواده ها به عنوان یکی از قلم نیمه ضروری در سبد غذاییشان است.

بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۵ که توسط انجمن جهانی نودل های فوری (World Instant Noodles Association) صادر شده است، افرادی که در چین، اندونزی و ژاپن هستند بیشترین مصرف کننده نودل فوری در جهان هستند.

برداشت عمومی در مورد رشته فرنگی فوری این است که آنها غذای سالمی هستند. این در حالی است که مضرات نودل خیلی بدتر از آن چیزی است که تصور می کنید. رشته فرنگی فوری ارزش غذایی خاصی ندارد. هر مرحله از تولید آن، از ترکیبات اصلی گرفته تا مواد افزودنی به آن، یک عامل خطر عمده برای سلامت مصرف کنندگان است.

بر خلاف باور عمومی که معتقدند اضافه سبزیجات به نودل می تواند ارزش غذایی آن را افزایش دهد، متخصصان بر این باورند که این کار مضرات نودل را کاهش نمی دهد و به طرز معجزه آسایی آن را به یک غذای سالم تبدیل نمی کند.

 حاوی نگهدارنده های مضر

هیدروکسی‌انیسول بوتیله‌شده (BHA) و تیتی بوتیل هیدروکینون (TBHQ) مواد نگهدارنده اصلی هستند که به رشته فرنگی فوری اضافه می شوند تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری شود و بتوان به مدت طولانی آن ها را نگه داشت.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله American Oil Chemist’s Society منتشر شده، BHA دو برابر و TBHQ سه برابر عمر مفید رشته فرنگی فوری را افزایش می دهد.

اگر چه اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مصرف میزان متوسط  TBHQ را تایید می کند، اما با توجه به مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ که نتایج آن در Drug Metabolism and Disposition منتشر شده است، قرار گرفتن در معرض این نگهدارنده ها در دراز مدت ممکن است سرطان زا باشد.

طبق گفته انجمن جامعه سرطان آمریکا (American Cancer Society)، هیدروکسی‌انیسول بوتیله‌شده (BHA) به عنوان یک ماده سرطان زا قابل پیشگیری شناخته می شود.

European Mission نیز BHA را در لیستی از مواد شیمیایی با اثرات منفی بر روی غدد درون ریز قرار داده است. سیستم غدد درون ریز مسئول تولید و تنظیم هورمون ها است و اختلال در آن باعث ایجاد عوارض جانبی متعدد در زمینه رشد، سیستم ایمنی، سیتم عصبی و سیستم تولید مثل می شود.

 مشکلات هضم

این ماده بسیار مضرتر از آن است که به نظر می رسد.

محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست با استفاده از یک دوربین کوچک، ریزمغذی های موجود در دستگاه گوارش را بیش از ۳۲ ساعت مشاهده کردند. این ویدیو نشان داد که معده برای هضم کردن نودل باید به سختی کار کند. رشته فرنگی مدتی طولانی در معده می ماند و دستگاه گوارش را شدیدا تحت فشار قرار می دهد.

علاوه بر این، ماندن ریز مغذی های نودل در دستگاه گوارش به مدت طولانی به این معنی است که شما بیش از حد در معرض مواد شیمیایی سمی و مواد نگهدارنده مانند TBHQ و BHA، که در رشته فرنگی یافت می شود و می تواند سرطان زا باشند، قرار دارید.

قرار گرفتن در معرض TBHQ به مدت طولانی می تواند در بعضی افراد باعث ایجاد آسم، اضطراب و اسهال شود. همچنین می تواند بر کبد و اندام های تولید مثل تأثیر بگذارد.

 افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی

سندرم متابولیک به عنوان یک گروه از علائم تعریف شده است که باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و ایجاد دیابت می شود. این علائم عبارتند از:

 فشار خون بالا

کلسترول بالا

سطح تری گلیسیرید بالا

قند خون بالا

افزایش چربی شکمی

بر طبق یک مطالعه که نتایج آن در سال ۲۰۱۴ در Nutrition منتشر شده نشان داد که زنانی که ۲ یا ۳ بار در هفته رشته فرنگی مصرف می کنند، میزان شیوع سندرم متابولیک در بدنشان زیاد است.

 علاوه بر این، سرخ کردن عمیق که یکی از گام های مهم در فرایند تولید اکثر ماکارونی های فوری است، باعث ورود بیش از حد چربی های اشباع به بدن شده و عامل خطر بیشتری را برای ابتلا به بیماری های قلبی فراهم می کند.

 افزایش چربی های اشباع شده

در حالی که مصرف بیش از حد هر گونه چربی خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد، اما چربی های اشباع شده به خصوص بسیار مضر هستند زیرا آنها سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا “کلسترول بد”) را افزایش می دهند و خطر بیماری قلبی را بالا می برند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند از چربی های اشباع شده به طور کلی اجتناب کنید.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۲ در Diabetologia منتشر شده، افرادی که از چربی اشباع نشده به جای چربی های اشباع شده استفاده می کنند، میزان کلسترول LDL، حساسیت به انسولین و چربی شکمی بهبود می یابد.

بسته به فرایند تولید، مقدار چربی اشباع موجود در مارک های مختلف نودل های فوری ممکن است متفاوت باشد.

رشته فرنگی های فوری که قبل از بسته بندی در روغن نخل یا کره سرخ شده اند احتمالا دارای چربی های اشباع بیشتری هستند. می توانید برچسب غذایی روی نودل را بررسی کنید تا مقدار دقیق چربی های اشباع شده را در محصولی مصرفی خود پیدا کنید.

 نمک زیاد

نمک غنی از سدیم، ضروری ترین طعم دهنده است. با این حال، مصرف بیش از حد از آن برای سلامتی بسیار مضر است.

بر اساس یافته های یک مطالعه که نتایج آن در سال ۲۰۱۴ در American Journal of Hypertension منتشر شده مصرف سدیم در رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ۲۳ مورد از ۲۷۴،۶۸۳ مورد آزمایش کنترل شده تصادفی بود.

نودل غنی از نمک است و بنابراین غنی از سدیم نیز می باشد. سدیم بیش از حد با فشار خون بالا، بیماری قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در The Journal of New Medicine منتشر شده، بیماران مبتلا به فشارخون بالا که دارای رژیم غذایی خاص (غنی از میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چربی با سطوح پایین سدیم) هستند به میزان قابل توجهی کاهش فشار خون را تجربه کرده اند.

 تهیه شده از آرد تصفیه شده

رشته فرنگی فوری از آرد سفید تهیه شده است.

آردی غنی از مواد مغذی است که حاوی هسته، جوانه و سبوس گندم می باشد. متاسفانه این بخش ها در طول تولید آرد تصفیه شده حذف می شوند، و چیزهایی که در آرد باقی می ماند، کربوهیدرات های عاری از مواد مغذی در شکل نشاسته است.

کربوهیدرات ها سطح قند خون را در بدن افزایش می دهند، در نتیجه موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت می شوند.

مصرف زیاد نودل فوری همچنین می تواند قند خون را افزایش دهد. بدن شما به تدریج قند اضافی را به چربی تبدیل می کند و برای استفاده در آینده آن را ذخیره می کند. این فرایند باعث چاقی که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی است، می شود.

 شامل سموم مضر

بیشتر نودل های فوری در طول فرایند تولید سرخ شده اند. هنگامی که از روغن برای سرخ کردن این رشته فرنگی استفاده می شود و تعویض نمی شود، عوامل اکسید کننده در روغن تجمع می یابد.

به تدریج، این مواد اکسید کننده، سموم را جذب می کنند و با روغن و چربی به نودل منتقل می شوند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در Food and Chemical Toxicology منتشر شده، مسمومیت غذایی در ژاپن در گذشته به علت وجود روغن و چربی در نودل های فوری، باعث اسهال، درد شکم، سردرد و تهوع می شد.

روش های تولید رشته فرنگی فوری نیز هنوز مضرات قابل توجهی برای بدن دارند. به همین جهت The World Instant Noodles Association، استانداردهای تولید را برای نودل تعریف کرده و ترویج داده است تا خطر ابتلا به آلودگی و مسمومیت غذایی را کاهش دهد.

 حاوی مونونوسیدیم گلوتامات(MSG)

این موضوع در مورد همه مارک های نودل فوری درست نیست. اما برخی از آن ها از MSG به عنوان یک عنصر در طعم دهنده ها استفاده می کنند. MSG یک طعم دهنده مخصوص در غذاهای چینی، ژاپنی و کره ای است.

داده های بهداشت و تغذیه از ۱۰۹۵ بزرگسالان بالغ چینی که در طول سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ جمع آوری شده اند نشان داد که افزایش مصرف MSG در طول سال با اضافه وزن ارتباط دارد. اگر چه FDA معتقد است که MSG یک افزودنی امن است، اما اثرات مضر آن هنوز در بین پژوهشگران مورد بحث است.

از دهه ۱۹۶۰، افرادی که به طور منظم غذاهای آسیایی غنی از MSG مصرف می کردند، سردردهای شدید، بی حسی دهان و گردن، درد قفسه سینه و تعریق بیش از حد را گزارش کردند. این گروه از علائم در نهایت به عنوان سندرم رستوران چینی شناخته شده است.

 پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار