۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲

پیش بینی بورس فردا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از نبض بازار؛ در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص بورس ۲۸ هزار و ۱۱۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۱۷ واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص م...

پیش بینی بورس فردا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از نبض بازار؛ در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص بورس ۲۸ هزار و ۱۱۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۱۷ واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۱.۲۲ درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱۷ هزار و ۴۹۳ واحدی نسبت به دیروز در رقم ۷۶۴ هزار و ۷۵۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۲.۲۴ درصد بوده است.

همچنین شاخص کل فرابورس با ریزش ۲۷۷ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۸۲۴ واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند نزولی داشت و با ریزش ۳ هزار و ۳۵ واحد به سطح ۱۳۶ هزار و ۹۶۷ واحد رسید.

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز کاری متوالی منفی شد و ۳ هزار و ۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۲ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۱ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان بود که ۵۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس شنبه

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: متاسفانه چندین سهامدار حقوقی و بازارگردان ظرف ۴ روز گذشته فروش‌های غیرمتعارف داشتند که این کار موجب شد صف‌های فروش ادامه دار شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شیطنت‌های چندین سهامدار حقوقی و بازارگردان موجب ادامه ریزش بازار سهام برای چهارمین روز متوالی شد، گفت: این مساله که این سهامداران از چه کسی دستور گرفتند یا با چراغ سبز چه کسی این کار را انجام دادند یا خودسرانه دست به این اقدام زدند، مشخص نیست و تقاضای ما از رئیس سازمان بورس این است که این حقوقی‌ها را شناسایی و جریمه کند.

بازدهی ۲۰۰ درصدی برخی سهام طی سه ماه
به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، بورس طی سه ماه گذشته رشد خوبی را برای سهامداران جدید رقم زده است. البته این رشد به این معنا نیست که سهامداران باقیمانده از سال ۹۹ سود شناسایی کرده باشند، زیرا این گروه تازه در مسیر رسیدن به نقطه سر به سر بودند که بورس دوباره ریزش کرد.

روزبهانی ادامه داد: برخی سهام از جمله «وگستر»، «ثفارس» (ساختمانی) و «ثشاهد» در سه ماه اخیر بیش از ۲۰۰ درصد رشد کردند؛ بنابراین طبیعی بود که بسیاری از سهامدارانی که سود‌های خوبی شناسایی کردند دست به فروش بزنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه متاسفانه زمانی که بازار ریزشی می‌شود سهام بنیادی و غیر بنیادی به همراه هم سقوط می‌کنند، گفت: طی سه ماه اخیر بسیاری از سهام بنیادی مثل صنعت خودرو، بانکی و پالایشی نتوانستند همپای سایر سهام رشد کنند، ولی متاسفانه به محض ریزش بازار سرمایه، این سهام پیرو دیگر سهام دچار ریزش شدند.

به گفته روزبهانی، متاسفانه سهامداران هنوز به درک خوبی از بازار نرسیده اند، زیرا شاهدیم زمانی که سهام خودرویی صف فروش می‌شود، پالایشی‌ها هم صف فروش می‌شوند؛ در حالی که هیچ توجیهی ندارد.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط