۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰

پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی با استفاده از کنش‌های اجتماعی

به گزارش اندیشه معاصر؛ با توسعه فضای مجازی و استفاده از اینترنت اقدامات متعددی در این فضا انجام می‌شود که بستری را برای سوء استفاده گران و کلاهبرداران اینترنتی ایجاد کرده است و برای پیشگیری از وقوع این نوع از کلاهبرداری ها باید به موضوعات...

پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی با استفاده از کنش‌های اجتماعی

به گزارش اندیشه معاصر؛ با توسعه فضای مجازی و استفاده از اینترنت اقدامات متعددی در این فضا انجام می‌شود که بستری را برای سوء استفاده گران و کلاهبرداران اینترنتی ایجاد کرده است و برای پیشگیری از وقوع این نوع از کلاهبرداری ها باید به موضوعات متعددی توجه داشت و اقدامات گوناگونی را انجام داد.

محمد رضازاده سلطان آباد عضو کمیسیون حمایت از اعضاء و صیانت از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  نقش پیشگیری اجتماعی در کاهش کلاهبرداری های اینترنتی اظهار کرد: کلاهبرداری اینترنتی نوعی از جرائم سایبری است که می تواند شامل پنهان کردن اطلاعات یا ارائه اطلاعات نادرست با هدف فریب قربانیان به منظور تحصیل پول، مال یا دارایی آنان از طریق فضای سایبری باشد.

عضو کمیسیون حمایت از اعضاء و صیانت از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: این امر ممکن است به شیوه های گوناگونی چون فیشینگ، سایت های شرط بندی، فروشگاه های اینترنتی جعلی، صرافی های آنلاین جعلی، برداشت غیرمجاز از حساب همراه با ارائه رسید، سرقت اطلاعات هویتی، کلاهبرداری لاتاری، کلاهبرداری از طریق همسریابی آنلاین، کلاهبرداری مالیاتی، کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری تقلبی و غیره صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی این شیوه ها در حال به روز شدن و تحول است، گفت: آمارهای پلیس فتا شیوه های کلاهبرداری در ایران را شامل کلاهبرداری با ترفند همکاری در امور خیریه، کلاهبرداری به بهانه دریافت اینترنت رایگان شبکه شاد، هدایت به درگاه جعلی به بهانه فروش اقساطی موتورسیکلت، کلاهبرداری با عنوان پرداخت زکات فطریه و غیره معرفی می‌کند.

سلطان آباد تصریح کرد: این آمارها حاکی از افزایش جرم کلاهبرداری اینترنتی بوده و در برخی استان ها چون سمنان در سال ۱۳۹۹ در صدر جرائم ارتکابی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون حمایت از اعضاء و صیانت از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه مجرمان در فضای سایبری در حال یافتن شیوه های جدید برای کلاهبرداری اینترنتی هستند، تصریح کرد: نه تنها تدابیر و سیاست های موجود به منظور ایجاد امنیت سایبری کافی نیست، بلکه فقدان اطلاعات کافی در میان کاربران فضای سایبری نیز بر آمار کلاهبرداری اینترنتی افزوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری کیفری و جرم انگاری این عمل منجر به کاهش این جرائم نشده و در کنار آن نیازمند اقدامات پیشگیرانه اجتماعی نیز هستیم.

سلطان آباد با اشاره به اقدامات پیشگیرانه اجتماعی بیان کرد: این اقدامات شامل اقدامات آموزش محور، تقویت نقش سازمان های مردم نهاد به منظور ارتقاء نقش و جایگاه مشارکت مردم در پیشگیری از جرم کلاهبرداری اینترنتی، تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی در برنامه های پنج ساله توسعه، تعامل میان پلیس فتا و مراکز آموزشی است.

عضو کمیسیون حمایت از اعضاء و صیانت از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: تقویت نقش خانواده و مدرسه به عنوان دو نهاد مهم آموزشی و تربیتی و نقش رسانه به عنوان ابزاری تاثیرگذار بر ذهن جامعه می تواند کارآمد باشد، همچنین برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی در خصوص آشنایی با شیوه های صحیح استفاده از فضای سایبری و امنیت سایبری خصوصا برای صاحبان مشاغل و کسب و کار از طریق اصناف مربوطه می تواند به کاهش ارتکاب جرائم اینترنتی منجر شود.

مطالب مرتبط