۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷

پیش‌بینی بورس شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: بورس در حالِ رشد نیست، بلکه در حال اصلاح عقب ماندگی خود نسبت به بازار‌های مالی دیگر است. اقتصاد ۲۴ نوشت: وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد آتش ب...

پیش‌بینی بورس شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: بورس در حالِ رشد نیست، بلکه در حال اصلاح عقب ماندگی خود نسبت به بازار‌های مالی دیگر است.

اقتصاد ۲۴ نوشت: وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد آتش بازی در بازار‌های دلار و ارز، طلا و سکه، خودرو و املاک و مستغلات بودیم، ادامه داد: بورس در سراسر سال ۱۴۰۱ در حالِ درجا زدن بود. با توجه به اینکه لکوموتیو تمام این بازار‌ها در حالت تورم است و در حال حاضر افزایش قیمت در بازار‌های مالی دیگر کُند شده ازآنجا که بازار سهام از این موج تورمی عقب مانده بود این بازار در شرایطِ حال حاضر در حال جبران است.

رونق به بازار سرمایه بازگشت

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند افزایشی شاخص کل را ماهیتا رشد نمی‌دانم، گفت: بورس در نیمه دوم سال ۹۹ و در طول سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از بازار‌های دیگر عقب ماند و روند فعلی بورس جبران این عقب ماندگی است.

دارابی افزود: بنابراین احتمالا در بورس شاهد یک دوره رشد باشیم تا بازدهی بازار‌ها متعادل شود. به همین دلیل انواع سهم‌ها در بورس در حال جبران عقب ماندگی هستند، زیرا شرکت‌های بورسی از املاک و مستغلات، ماشین آلات و دارایی‌ها تشکیل شده و ارزش آن‌ها در سال گذشته بالا رفته بود، ولی این ارزش در قیمت سهام منعکس نشده بود.

منتظر اصلاح شاخص کل باشید

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به طور قطع هر دوره رشد و افزایش شاخص با توجه به حضور معامله گران کوتاه مدت و موارد دیگر، با اصلاح‌هایی همراه خواهد شد و بدون شک دوره اصلاح پس از رشد را شاهد خواهیم بود.

دارابی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: به همین دلیل به سهامداران سفارش می‌کنیم که از طریق صندوق‌ها و مشاوره‌های سرمایه گذاری وارد بورس شوند تا ریسک کمتری متحمل شوند؛ بنابراین بهتر است سهامداران حقیقی از طریق صندوق‌ها وارد بورس شوند تا هم ریسک کمتری را تحمل کنند و هم زمانی که به پولشان نیاز دارند درگیر عدم نقدشوندگی سهام شان نشوند؛ چیزی که در گذشته بار‌ها شاهد آن بودیم.

سه ضلعی تهدیدآفرین بورس

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: موضوع اساسی در بورس و ریسک عمده بازار در حال حاضر، تصمیمات یک طرفه دولت است.

دارابی افزود: اگر دولت تصمیم ناگهانی و عجیب و غریبی نگیرد، شرایط بورس می‌تواند بهتر شود به ویژه اگر دولت سه مشکل قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز که پیش روی بازار است را تعیین تکلیف کند. رفع این مشکلات مهم‌ترین مساله‌ای است که پیش روی بازار است.

سهامداران بورسی در تله دولت

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت نباید به عمد در بورس دخالت کند، به اقتصاد ۲۴ گفت: اعتراضاتی که در سال ۹۹ نسبت به بورس وجود داشت به دلیل تصمیمات اشتباه دولت و بانک مرکزی وقت بود. افزایش بی رویه نرخ بهره، فروش‌های گسترده سهام، برداشتن مطالبات شرکت‌ها و به خصوص بانک‌ها و تبدیل آن به سهام، فروش صندوق دارا یکم و پالایش بدون داشتن بازارگردان و بدون حمایت، مشکلاتی بود که در سال ۱۳۹۹ گریبانگیر بازار سرمایه شد.

به گفته دارابی، قطعا اگر دولت بخواهد رفتار یک طرفه انجام بدهد سهامداران اعتراض می‌کنند، اما جریان عمومی بازار اگر به صورت طبیعی بالا و پایین رود کسی معترض نخواهد بود.

الان، زمان مناسبی برای ورود به بورس است؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه بورس تا کی رشد می‌کند؟ گفت: پاسخ این سوال وابسته به تصمیماتی است که ازسوی دولت گرفته می‌شود.

دارابی خاطرنشان کرد: اقتصاد ما، اقتصاد پرپتانسیلی است و بورس می‌تواند رشد بسیار زیادی را در آینده تجربه کند، ولی این رشد مستلزم در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصادی درست ازسوی دولتمردان است.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار