۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

روانشناختی رفتاری

پیدا شدن لارو کرم نواری در مغز مرد فلوریدادی/چگونه کرم به آنجا رسید؟

این مرد 52 ساله برای سی تی اسکن فرستاده شد، که چیزی نگران کننده را نشان داد: مغز او با کیست های کرم نواری آلوده شده بود.

پیدا شدن لارو کرم نواری در مغز مرد فلوریدادی/چگونه کرم به آنجا رسید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،این مرد ۵۲ ساله برای سی تی اسکن فرستاده شد، که چیزی نگران کننده را نشان داد: مغز او با کیست های کرم نواری آلوده شده بود.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

انگل ها خطر ناک اند

همه ما در مکانی قرار گرفته‌ایم که ترجیح می‌دهیم نباشیم، یک گردهمایی مجدد در مدرسه، جلسه کاری بی‌پایان یا جشن عروسی یکی از اقوام دور. در چنین شرایطی، اغلب گزینه خوبی برای استفاده بهینه از آن است. خب، این فقط برای مردم صدق نمی‌کند، بلکه در دنیای انگل‌ها نیز رخ می‌دهد – آن اشکال زندگی که در ما و روی ما زندگی می‌کنند. این مورد در مورد Taenia solium یا کرم نوار خوک بود که خود را در مکان بعید یافت.یک مرد میانسال اهل فلوریدا با سابقه میگرن به دکتر مراجعه کرد زیرا سردردش بدتر می‌شد و به داروهای معمولش پاسخ نمی‌داد. این مرد ۵۲ ساله برای سی تی اسکن فرستاده شد، که چیزی نگران کننده را نشان داد: مغز او با کیست های کرم نواری آلوده شده بود.

پیدا شدن لارو کرم نواری در مغز مرد فلوریدادی/چگونه کرم به آنجا رسید؟

هنگامی که انگل شیره گوارشی روده کوچک شما را حس می کند، می داند که زمان آن فرا رسیده است که از قلاب های پیچ خورده و چهار مکنده خود استفاده کرده و به روده شما بچسبد. زمانی که اینجاست، کرم نواری بهترین زندگی خود را می گذراند. طول آن به حدود دو متر می رسد و به طور بالقوه تا پنج سال در شما خانه می سازد.

در طول این مدت، انگل هزاران تخمک را آزاد می کند، چه به صورت جداگانه یا از طریق رها کردن بخش هایی از بدن پر از تخم مرغ، که همگی در مدفوع شما خارج می شوند. این شکل از عفونت تا حد زیادی بدون علامت است و به راحتی با داروهای ضد کرم (داروهای ضد انگل) با حداقل عوارض درمان می شود.اگرچه بیمار گزارش شده عادت به خوردن بیکن نیم پز را تایید کرد، اما این موضوع انگل موجود در مغز او را توضیح نمی دهد، زیرا مصرف سیستیسرکوس در گوشت خوک نیم پز تنها منجر به عفونت روده می شود.

بهداشت ضعیف دلیل احتمالی آن است

بنابراین، نویسندگان این مطالعه جدید این فرضیه را مطرح کردند که ممکن است بیمار به شکل روده‌ای انگل آلوده شده باشد و خود را مجدداً با تخم‌هایی که در مدفوعش از طریق بهداشت نامناسب منتقل می‌شود، آلوده کرده باشد.

در کشورهایی که بهداشت محدودی دارند و از مدفوع می توان به عنوان کود استفاده کرد، تخم هایی که مردم از آن عبور می کنند معمولاً توسط خوک ها خورده می شود. هنگامی که در خوک قرار می گیرند، از تخم بیرون می آیند و به سمت عضله خوک می روند تا سیستی سرکوس تشکیل شود و منتظر می مانند تا دوباره توسط انسان مصرف شود.

در این حالت، انگل به شکل سیستی سرکوس بازگشته و در حین جستجوی عضله به طور تصادفی از طریق جریان خون به مغز راه پیدا کرده و منجر به وضعیتی به نام نوروسیستیسرکوز می شود. این انگل هنوز از این موقعیت بهترین استفاده را کرده است، زیرا در صورت حذف پس از مرگ میزبان می تواند چرخه حیات خود را ادامه دهد.

نوروسیستیسرکوز با داروهای ضد کرم نیز درمان می‌شود، اما پاسخ ایمنی ناشی از آن در مغز می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد باعث آسیب شود و باید با داروهای ضدالتهاب رد شود.بیمار گزارش شده این درمان دوگانه را انتخاب کرد و با کاهش ضایعات مغزی و سردرد در حال بهبودی است.در صورت عدم درمان، نوروسیستیسرکوز می تواند منجر به تشنج شود و یکی از علل اصلی صرع در کشورهای در حال توسعه با بهداشت ضعیف است که موارد شایع هستند. با افزایش مهاجرت از کشورهایی که کرم نواری بومی است، حتی در کشورهایی که گزارش در دام ها نادر است، موارد نیز افزایش می یابد.

بهترین راه برای جلوگیری از این مهمان ناخواسته

بهترین راه برای جلوگیری از این مهمان ناخواسته به روده یا مغزی که نه میزبان و نه انگل خوشحال هستند، رعایت بهداشت فردی است.خوک ها به طور سنتی میزبان بسیاری از انگل ها هستند – به هر حال، دلیلی وجود دارد که گوشت خوک در بسیاری از فرهنگ ها ممنوع بود، و من شخصاً از مد فعلی گوشت خوک «نادر» حتی در شیک ترین رستوران ها اجتناب می کنم. از انگل سرنخ بگیرید: از موقعیت به بهترین شکل استفاده کنید و گوشت خوک کاملاً پخته را انتخاب کنید و خوب خواهید شد.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط