۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

پیام حداد عادل به‌مناسب آغاز نهمین سال

[ad_1] به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در پیامی سالروز بزرگداشت سعدی و آغاز نهمین سال فعالیت این‌بنیاد را تبریک گفت. متن این پیام به شرح زیر است: نامگذاری روز اول اردیبهشت به نام روز بزرگداشت مصلح‌الدین سعدی شیراز...

پیام حداد عادل به‌مناسب آغاز نهمین سال

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در پیامی سالروز بزرگداشت سعدی و آغاز نهمین سال فعالیت این‌بنیاد را تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

نامگذاری روز اول اردیبهشت به نام روز بزرگداشت مصلح‌الدین سعدی شیرازی یکی از اقدامات شایسته عرصه فرهنگ و ادب پس از انقلاب اسلامی است که هر ساله سبب نگاهی تازه به شعر و کلام این استاد سخن فارسی خواهد شد.

بزرگداشت سعدی، تنها تجلیل شعر و نثر شیوای او نیست، تجلیل اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست، امسال که روز اول اردیبهشت مقارن با ایام ماه مبارک رمضان و فرصت بی نظیر تهذیب نفس و تزکیه شده است، خوب است به شعر سعدی از وجه تعلیمی آن بنگریم و مفاهیم و بن مایه های معنوی و انسان ساز آن را مورد توجه قراردهیم. پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است به واسطه زبان فصیح و رسای او بر لوح خاطر پندآموزان نقش خواهد بست و همراهی آن با لطافت کلام او، ظرایف نگاه اخلاقی و انسانی اش به زندگی را به نمایش می گذارد.

سعدی جهاندیده ای انسان شناس و صادق است و شیوه سخن بی تکلف و زلال او چه در نظم و چه در نثر، امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمی است. سخن سهل و ممتنع سعدی و امتیازات بسیار کلام او موجب شده است تا در زمان حیات خود شهرت بسیار زیادی پیدا کند و ضرب المثل های بسیار فراوانی برگرفته از کلام او در ذهن و زبان مردم ساری و جاری گردد.

سادگی و شیوایی روش سعدی در سخنوری و انتقال مفاهیم او را اول معلم زبان و ادب فارسی ساخته است و اقبال جهانی به کلام سعدی موجب انتشار نسخه های خطی بسیار و ترجمه های فراوانی از کتاب‌های گلستان و بوستان او در جهان شده است و این ویژگی‌ها در انتخاب نام بنیاد سعدی که امر آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان را بر عهده دارد موثر بوده است.

اینجانب در آستانه نهمین سالگرد تاسیس بنیاد سعدی، روز بزرگداشت سعدی شیرازی استاد سخن و معلم اول زبان و ادب فارسی را به همگان به ویژه استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان تبریک می گویم و امیدوارم درک کلام سعدی ما را در به کار گرفتن بن مایه های اخلاقی و انسانی برای ساختن جهان آرمانی سعدی یاری کند.

غلامعلی حداد عادل

رئیس بنیاد سعدی

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار