۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲

پوتین به دنبال جلب مشارکت اقتصادی این کشور!+جزییات

[ad_1] به گزارش منیبان؛ از بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز جمعه در نشست مجازی شورای امنیت روسیه، با اشاره به اینکه میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه به منطقه خاور دور و ایرکوتسک این کشور سفر می کند، خطاب به وی گفت: در این سفر به...

پوتین به دنبال جلب مشارکت اقتصادی این کشور!+جزییات

[ad_1]

به گزارش منیبان؛ از بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز جمعه در نشست مجازی شورای امنیت روسیه، با اشاره به اینکه میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه به منطقه خاور دور و ایرکوتسک این کشور سفر می کند، خطاب به وی گفت: در این سفر به وضعیت جزایر کوریل جنوبی توجه خاص کنید.  

 وی افزود: شما اطلاع دارید که از مدتها پیش با شرکای ژاپنی اقداماتی را برای تامین شرایط لازم برای فعالیت های اقتصادی در منطقه جزایر کوریل به عمل می آوریم.  

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه دستاوردهای خوبی در این عرصه بدست آمده است، گفت: امیدوارم پس از سفر شما (میشوستین) و ارزیابی وضعیت منطقه، پیشنهادهای خود برای همکاری اقتصادی (با ژاپن) را تنظیم و حتما به اجرا درمی آوریم.  

روسیه و ژاپن با وجود گذشت بیش از ۷۰ سال از جنگ دوم جهانی، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده‌اند؛ زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مدعی حاکمیت این منطقه است و آن را به عنوان پیامدهای جنگ دوم جهانی تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.

مسکو بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می‌داند.

جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی‌های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد، ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.

مقامهای روسیه بارها ادعای مالکیت ژاپن بر جزایر کوریل را رد کرده اند.

آخرین بار روز هشتم خرداد ماه سال جاری، یک مقام وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای ادعای مالکیت ارضی ژاپن بر دو جزیره از جزایر کوریل جنوبی را رد کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه روسیه به پاسخ این کشور به ادعای طرف ژاپنی در مورد تمایل اتحاد جماهیر شوروی برای واگذاری دو جزیره کوریل به ژاپن در ازای امضای توافقنامه صلح اشاره و تصریح کرد که اسناد در این مورد را در وهله اول باید کارشناسان امور تاریخی و نه خبرنگاران بررسی و مطالعه کنند زیرا این اسناد از آرشیو کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی است.  

وی یادآورشد که جزایر کوریل بخشی از روسیه است و این موضوع هیچ جای بحث و مذاکره ندارد.   

خبرگزاری ژاپنی کیودو اسنادی را منتشر کرده است که در آن به تمایل رهبری اتحاد جماهیر شوروی برای عقد توافقنامه صلح با ژاپن در سال های دهه ۷۰ میلادی در ازای واگذاری دو جزیره کوریل جنوبی به این کشور اشاره شده است.  

از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف» رییس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.

[ad_2]

منیبان

مطالب مرتبط