۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹

پنج تأثیر منفی «تروما» بر زندگی عاطفی

بطورکلی آسیب‌های روحی بر نحوه‌ی ارتباط شما با افراد و دیدگاهتان نسبت به پیرامون مؤثرند. تروما همان رویداد و تجربه‌ی استرس‌زایی است که امنیت و سلامت فرد را هم از منظر روانی و هم جسمانی تهدید می‌کند.

پنج تأثیر منفی «تروما» بر زندگی عاطفی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تشخیص یا تصدیق ضربه روحی در برخی افراد دشوار است، به ویژه اگر شخصی از نظر ظاهری خوب و سلامت به نظر برسد و در زندگی روزمره خود عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد. ضربات روحی شامل «کودک آزاری، فقدان پدر و مادر، جدایی از خانواده، مواجهه با بیماری‌های حاد، مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، غم و ناراحتی، تصادفات رانندگی، آزار و اذیت در محل کار یا آزار در کودکی» می‌شود.

بر مبنای این تعریف، در این مطلب پنج تأثیری که ضربات روحی بر زندگی و روابط شما می‌گذارند را می‌خوانید.

۱)بی‌اعتمادی

این مسئله می‌تواند در قالب الگوی دلبستگی افراد ظاهر شود، یعنی نحوه ارتباط فرد با دیگران در قالب یک رابطه (برای نمونه: الگوی دلبستگی اضطرابی، اجتنابی و یا ایمن). همچنین گاهی ممکن است به واسطه‌ی یک ضربه‌ی روحی، اعتماد به خود و توانایی‌هایتان در مدیریت روابط را از دست بدهید.

۲)خود کم‌بینی و کاهش عزت‌نفس

وقتی عزت نفس شما پایین باشد، معمولا معیارها و استانداردهای خود را در روابط عاطفی پایین می‌آورید، چون این مسئله را قبول ندارید که «شما شایسته یک رابطه‌ی خوب و سالم هستید»، یا گاهی حس می‌کنید برای طرف مقابل، کافی و خوب نیستید.

۳)زندگی با ترس

در چنین حالتی، شما دائماً در وضعیت تدافعی قرار دارید و در فکر این هستید که دو قدم جلوتر چه اتفاقی می‌افتد؟ و به خیال خودتان اینگونه از بروز هر مشکل یا درد احتمالی جلوگیری می‌کنید. این مرحله آغاز رفتارهای خودتخریبی است؛ افکاری مانند اینکه «من می‌خواهم رابطه را قبل از اینکه طرف مقابل آن را تمام کند، پایان دهم» و با خود فکر می‌کنید اینگونه از درد طرد شدن در امان هستید.

۴)ناامیدی

تروما همچنین می‌تواند منجر به احساس ناامیدی شود. در این حالت شما به خود ایمان ندارید و امکان شاد زیستن را از خود دریغ می‌کنید. اکثر افراد با آن طرز فکر یا نگرش “نیمه خالی لیوان” از این لحظات خوش لذت نمی‌برند، اما پس از یک ترومای بزرگ، احساس می‌کنند هیچ اتفاق خوبی هرگز رخ نخواهد داد.

در این شرایط شاید حس کنید برای آشنایی با یک فرد یا ورود به یک رابطه‌ی عاطفی جدید، انگیزه و امیدی ندارید یا ممکن است قبل از اینکه فرصت آشنایی کامل با طرف مقابل را پیدا کنید، فرضیات منفی زیادی درباره او و رابطه جدیدتان را در ذهن خود شکل دهید.

۵)احساس تنهایی و قطع ارتباط

تروما یا روان‌زخم می‌تواند باعث احساس تنهایی و قطع رابطه شود. پس از یک رویداد آسیب‌زا فرد حتی در حضور دیگران و در میان جمع هم ممکن است احساس تنهایی شدید کند. در نتیجه، روابط عاطفی ممکن است برای فرد تا حدودی سخت باشند زیرا احساس ارتباط با شخص دیگر و تجربه‌ی صمیمیت واقعی در چنین شرایطی دشوار است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار