۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸

پشت پرده اعمال نشدن «رتبه بندی معلمان بازنشسته» در حقوق| چرا رتبه معلمان بازنشسته در حقوق اعمال نمی‌ شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پشت پرده اعمال نشدن «رتبه بندی معلمان بازنشسته» در حقوق چیست؟ طرح رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شد...

فرهنگیان بازنشسته

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پشت پرده اعمال نشدن «رتبه بندی معلمان بازنشسته» در حقوق چیست؟ طرح رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است. طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است. زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. این روزها فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گلایه‌مند به وضعیتشان هستند. آنها هنوز پاداش پایان خدمت را دریافت نکردند و همچنین رتبه‌بندی نیز برایشان اعمال نشده است که در اندیشه معاصر به آن خواهیم پرداخت.

حالا یک نماینده مجلس از پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان بدهی آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی برای اعمال رتبه‌بندی در حقوق معلمان بازنشسته ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبر داده است.

رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش، درباره اجرای فاز جدید رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: طبق آیین‌نامه رتبه‌بندی در فاز جدید، معلمان در مسیر ارتقا قرار می‌گیرند و مسیر رشد معلمان ترسیم می‌شود؛ بر این اساس معلمان برای مراحل بعدی و کسب رتبه‌های جدید آماده می‌شوند.

وی افزود: رتبه‌بندی موجب ارتقا و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش می‌شود، مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان اجرا شد و تمام معلمان رتبه خود را کسب کردند، از این به بعد پس از توقف سه تا ۵ ساله در هر رتبه معلمان برای مراحل بعدی و کسب رتبه‌های جدید آماده می‌شوند.

 

وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی اعمال نشدن رتبه بازنشستگان در احکام آنها گفت: آموزش و پرورش وظیفه خود را انجام داده است و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ حق و حقوق بازنشستگان را پرداخت و رتبه‌بندی آنها را تعیین تکلیف کردیم اما سازمان بازنشستگی با دولت درباره سهم دولت اختلافاتی دارد.

 

وی درباره ۶ ماه معوقات رتبه‌بندی ۱۴۰۰ و رفتن آن به دیون بیان کرد: این ۶ ماه معوقات جزو دیون نیست چون در سال ۱۴۰۰، مجلس سقف بودجه را تعیین کرده بود و بودجه پرداخت شده بود.

 

به گزارش اندیشه معاصر، صحرایی در پایان درباره صدور احکام رتبه‌بندی معلمان شاغل بعد از ثبت اعتراض گفت: احکام رتبه‌بندی تمام معلمانی که اعتراضشان وارد بود در حال صدور است.

 

احکام جدید معلمانی که به نتیجه رتبه‌بندی خود معترض بودند و اعتراض آنها وارد بود و ارتقای رتبه داشتند، در حال صدور است. ۳۲۰ هزار نفر از مجموع ۹۴۰ هزار معلم به رتبه خود اعتراض کرده تقاضای تجدیدنظر داشتند.

اعمال رتبه بندی در افزایش حقوق بازنشستگان

در شهریورماه ۵۹ هزار حکم جدید رتبه‌بندی معلمان بعد از رسیدگی به اعتراضات آنها، صادر شد همچنین معوقات فروردین تا شهریور براساس رتبه جدید به حساب آنها واریز شد.

 

مسئولان وزارت آموزش و پرورش از بررسی سایر اعتراضات معلمان البته با اولویت بازنشسته‌ها خبر دادند و ۱۰۰ تیم تخصصی در حال بررسی مسائل است تا با سرعت بیشتری نتیجه اعتراضات معلمان به رتبه‌بندی مشخص شود.

 

علی فرهادی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش مهر امسال گفته بود که تا دو ماه آینده پرونده رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان تعیین تکلیف شود.

 

گوشه ای از گلایه های فرهنگیان بازنشسته

فرهنگیان بازنشسته می‌گویند ماجرای عدم واریز به موقع پاداش پایان خدمت آنها، سال‌هاست که وجود دارد و هر سال که تعدادی از معلمان بازنشسته می‌شوند باید برای دریافت پاداش پایان خدمتشان بارها و بارها به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند.

یکی از فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ گفت: مسؤولان آموزش و پرورش در هر دوره‌ای مدام از کرامت معلمان صحبت می‌کنند اما همین معلم وقتی به دوره بازنشستگی می‌رسد باید برای دریافت پاداش پایان خدمت بدود.

وی ادامه داد: مگر احترام و تکریم بازنشستگان در کشور ما مورد اهمیت نیست، چرا پس یک فرهنگی بازنشسته انقدر سختی تحمل کند تا بتواند پاداش پایان خدمت خود را بگیرد.

* وعده ۲ هفته پیش آقای وزیر

وزیر آموزش و پرورش دو هفته پیش وعده داد که ۳۰ درصد پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در آینده نزدیک پرداخت می‌شود و حالا فرهنگیان می‌گویند منظور از «آینده نزدیک» چه زمانی است؟

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ۱۹ آبان امسال در سفر به استان خراسان شمالی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: «پرداخت پاداش بازنشستگان، یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار داده‌ایم و ۳۰ درصد آن در آینده نزدیک پرداخت می‌شود».

وی افزود: «تلاش می‌کنیم پاداش بازنشستگان تا سال گذشته را امسال تسویه کنیم و سال آینده نیز پرداخت پاداش بازنشستگان امسال را در برنامه قرار دهیم».

صحرایی ادامه داد: «اعتبارات پرداخت پاداش بازنشستگان مربوط به چند دستگاه بزرگ کشور می‌شود که به صورت جدی پیگیر آن هستیم و امیدواریم گشایش‌های خوبی در آن ایجاد شود».

به گزارش اندیشه معاصر، یکی دیگر از فرهنگیان بازنشسته گفت: ادبیاتی چون «آینده نزدیک»، زمان مشخصی ندارد و معلوم نیست منظور وزیر آموزش و پرورش از اینکه ۳۰ درصد پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پرداخت می‌شود چه زمانی است؟

* چرا پاداش پایان خدمت تکه تکه پرداخت می‌شود؟

اما فرهنگیان بازنشسته یک گلایه دیگری هم دارند و آن هم این است که چرا فقط بخشی از پاداش آنها پرداخت شود؟

یکی از فرهنگیان بازنشسته به خبرنگار فارس اظهار کرد: مگر پاداش پایان خدمت چقدر است که آن هم بخش بخش به فرهنگیان بازنشسته پرداخت می‌کنند. شاید بشود کل پاداش را به زخمی در زندگی زد اما وقتی پول تکه تکه می‌شود، با آن کاری هم نمی‌توان انجام داد.

وی تصریح کرد: ما فرهنگیان بازنشسته درخواست داریم که پاداش پایان خدمت فرهنگیان به طور کامل یکجا پرداخت شود. دیر که پرداخت می‌شود چرا تکه تکه پرداخت شود؟

* هنوز ۳۰ درصد از پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته واریز نشده!

تعدادی از فرهنگیان بازنشسته با ثبت پویش‌هایی در سامانه فارس من با عناوینی چون «تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته ۱۴۰۱» و «سنوات فرهنگیان بازنشسته به موقع پرداخت شود» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

علی فرهادی معاون برنامه‌ریزیو توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص ماجرای پرداخت ۳۰ درصد از واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته، اظهار کرد: «سازمان برنامه و بودجه به وزارت آموزش و پرورش قول داده بود تا اعتبار لازم برای واریز ۳۰ درصد از پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ را تخصیص داده و به خزانه واریز کند».

وی افزود: «متأسفانه تا به امروز این اتفاق نیفتاده است و آموزش و پرورش در حال پیگیری بسیار برای اختصاص این اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است».

* آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی معلمان بازنشسته تدبیری بیندیشد

فرهنگیان بازنشسته نسبت به پرداخت رتبه‌بندی هم گلایه دارند و درخواست دارند که آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی معلمان بازنشسته تدبیری بیندیشد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

علی مردان پاپی

۰۸ آذر ۱۴۰۲


اموزش و بی پرورش با صندوق ارد روی ارد هم وی ریزن

بازنشسته از همدان.فرهنگی

۰۹ آذر ۱۴۰۲


اسم علی فرهادی نیاربد.معلمان وقتی اسمشو میشنوند اسهال میگیرند.

نظرات بسته شده است