۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳

پرکاربرد ترین کانکس ها در مصارف مختلف صنعتی و مسکونی

کانکس سازه ای پیش ساخته و سبک است که میتواند جایگزینی مناسب برای بناهای سنگین با سازه های سنتی در اماکن مختلف باشد؛  از کانکس ها میتوان درشهرک های ویلایی برای ساهت خانه های مسکونی و یا شهرک های صنعتی جهت املاک صنعتی، امور مختلف اعم از کار...

پرکاربرد ترین کانکس ها در مصارف مختلف صنعتی و مسکونی

کانکس سازه ای پیش ساخته و سبک است که میتواند جایگزینی مناسب برای بناهای سنگین با سازه های سنتی در اماکن مختلف باشد؛  از کانکس ها میتوان درشهرک های ویلایی برای ساهت خانه های مسکونی و یا شهرک های صنعتی جهت املاک صنعتی، امور مختلف اعم از کارگاهی، مسکونی، تجاری، فرهنگی، آموزشی و… استفاده نمود.

در متن پیش رو انواع کانکس بنابر نوع کاربری کانکس و استفاده از کانکس معرفی و بررسی خواهد شد و از فواید کانکس ها خواهیم گفت.

کانکس و کانتینر سازه هایی هستند که از زمانی که میل بشر به برخورداری از یک سازه سیار به شکل اتاق و انبار در او شکل گرفت، کانکس ها ساخته شدند.

کانکس و کانتینر در اشکال و ابعاد مختلف ساخته شدند و نیاز بشر را در این حیطه تامین کردند.

زمان ساخت و انتخاب محلِ شهرک های اقماری در حالی که بسیاری از آنها فاقد مجوزهای لازم برای ساخت و ساز بودند و همچنین تامین مصالح در آنجا با مشکلات عدیده روبرو بود، این کانکس  بود که در نخستین گام تامین کننده محلی برای سکنی اغلب افرادی که ناچار به عزیمت در این شهرک ها بودند؛ شدند.

کانکس مشکل سرعت ساخت و ساز را از گردن بسیاری از پیمانکاران برداشت و در عین حال کانکس محیطی امن و نسبتا راحت را هم برای مالکین واحدهای مسکونیِ در حال ساخت آن شهرک را فراهم کرد.چ

کانکس کارگاهی:

اما حوزه بهره برداری و استفاده از کانکس فقط محدود به چنین مواقع و مقاطع بحرانی نمیشود.

کانکس ها در محیط های شهرکی_سازمانی نیز مورد استفاده قرار گرفتند و با کانکس ها منازلی موقت از این نوع و جنس به کارکنانِ بسیاری از نهادها و کارخانجات تخصیص داده شد و تا مدتها کانکس محل زندگی آنها بود.

کانکس ها در کارگاه ها و سایت های عمرانی، نفتی، میادین گازی و بسیاری از اماکن مشابه که در میان بیابان و دشت ها تشکیل شده اند استفاده میشوند و مدیران این اماکن از انواع کانکس در بخش های مختلف خود بهره میبرند.

زمینه استفاده از کانکس ها در این محیط ها، از کانکس های مدیریتی تا پرسنلی مخصوص اجتماع و استراحت کارکنان تا سرویس های مختلف بهداشتی و آشپزخانه می باشد.

همچنین از کانکس ها میتوان جهت احداث خوابگاه و اتاق نگهبانی در بسیاری از کارگاه ها و سایت ها و همچنین در حوزه های مختلف از کانکس بهره برد.

کانکس ویلایی:

کانکس ویلایی از مهمترین کاربری های کانکس، هستند.

اغلب افرادی که در محیط های شهرکیِ مناطق ییلاقی صاحب قطعه زمینی هستند و بنابر بر مشکلات مختلف از جمله محدودیت در فضا، کمبود بودجه، نداشتن مجوز ساخت و یا سبک سلیقه نمیتوانند از بنایی با سازه سنتی بهره ببرند روی به خرید و استقرار کانکس های ویلایی می آورند و در این راستا طرح هایی مختلف از فلت، نیم طبقه، دوبلکس و تریبلکس در اختیار آنان خواهد بود.

ساخت کانکس ویلایی یکی از بصرفه ترین راه ها برای شهرک های توریستی و یا شهرک های صنعتی برای املاک صنعتی می باشد

کانکس تجاری:

کانکس ها لزوما محدود به استفاده های کارگاهی و ویلایی نمیشوند و استفاده از کانکس ها در بسیاری از موارد دیگر نیز بسیار شاخص است.

منطقه ای را در نظر بگیریم که به هر دلیلی محروم از برخورداری از واحد هایی صنفی ساخته شده با سازه سنتی باشد؛ و نیاز به افتتاح یک سوپر مارکت، فروشگاه لوازم بهداشتی یا فروش سایر محصولات و… در آن احساس شود.

بی شک اولین گزینه پیش رو برای افتتاح و بهره برداری از واحدهایی از این دست در مناطق یاد شده، استفاده از کانکس هایی مختصِ همین کاربری، مجهز به نقاط و بعضا دکوراسیون تعبیه شده در آنها است که در ظرفیت ها و ابعاد مختلف ساخته و ارائه می شوند.

کانکس آموزشی:

وجه دیگر از کاربری کانکس استفاده در محیط های آموزشی هستند که کانکس ها در قالب یک یا چند اتاق در ابعاد مختلف ساخته و ارائه میشوند.

در مناطقی که به دلیل فقر امکانات ناچار به استفاده از این نوعِ سازه در جهت رفع نیاز آموزشی خود هستند، کانکس یکی از بهترین گزینه ها می باشد‌.

کانکس اتوبوسرانی و تاکسیرانی:

کانکس ها در سامانه فروش بلیط اتوبوس و کنترل ایستگاه های تاکسی نیز استفاده میشوند.

در واقع کانکس های اتوبوسرانی و تاکسیرانی از دیگر نقاطی هستند که نیازشان برای محیطی جهت استقرار کارکنان خود را بدین شیوه تامین میکنند.

کانکس پلیس:

از آنجا که حوزه استحفاظی بسیاری از ادارات پلیس و کلانتری ها وسیع است و فاصله این مراکز تا برخی نقاطِ تحت نظر معمولا زیاد میباشد، کانکس ها میتواند گزینه مناسبی جهت فضای امن و راحت استقرار نیروی پلیس فراهم کنند.

در بسیاری از مناطق شهری و روستایی استفاده از کانکس برای حضور و استقرار افراد پلیس یکی از بهترین گزینه هاست که هم قابلیت برپایی سریع دارد و هم میتوان در صورت شناخت و یا نیاز محیطی دیگر به حضور مستمر افراد پلیس، این سازه کانکس را به سرعت در محل تازه جابجا کرد.

از دیگر کاربری های کانکس پلیس، مناطق جاده ای و نقاط دور دست هستند که برپایی سازه سنتی دشوار و زمانبر است.

کانکس کافی شاپ و رستوران:

طراحی و اجرا کانکس با کاربری خدمات غذایی امروزه بسیار متداول است. چراکه علاوه بر امکان ساخت در کمترین زمان ممکن، کانکس ها میتوانند در طرح ها و سبک های مختلفی طراحی و اجرا شوند.

از آنجا که در ساخت کانکس ها مشکلات قانونی تهیه مجوزهای لازم برای ساخت وجود ندارد،  کانکس خدمات غذایی مانند کافی شاپ و رستوران میتوانند در مسیر های بین شهری یا همجوار مراکز تفریحاتی برپا گردند.

کانکس های مدیریت:

کانکس مدیریت اصولا در محل پروژه جهت استقرار مدیریت کارگاه و همچنین برگزاری جلسات در کانکس احداث میگردد.

کانکس های سرویس بهداشتی و حمام:

کانکس سرویس بهداشتی و حمام در محل هایی که فاقد امکانات برای راه اندازی سرویس و امکانات استحمام هستند،  با تمام تاسیسات و چینی آلات بهداشتی اجرا میگردند.

کانکس های مورد استفاده بر روی کامیون یا دستگاه های راه سازی:

یکی دیگر از کاربری های کانکس که در میان سایر کاربری های کانکس بسیار مستور و پنهان مانده، استفاده از کانکس هایی در ابعاد کوچک برای کامیون های فوق سنگین کش، ناهموار پیما و درگیر در مسیر های طولانی مدت بیابانی یا کوهستانی ست.

نیاز به استفاده از کانکس بر روی شاسی کشنده ها در شرایطی احساس شد که امکان حمل کمپر ها توسط کاروان حامل محموله فوق سنگین چندان به صلاح نبود و به این صورت اتاق های استاندارد محل استراحت کارکنان کاروان های حاملِ بار  در کانکس تامین میگردد.

این کانکس ها معمولا عرض و طولی معادل عرض شاسی استاندارد یک تراک را دارا می باشند و همچنین کانکس ها از امکاناتی برای گذران یک دوره نسبتا طولانی مدت بهره مند هستند.

به همین جهت معمولا با اختصاص فضایی مجزا بصورت کفی بر روی شاسی (پشت کابین اصلی) کانکس را بر روی آن قرار می دهند واین نقطه به عنوان نقطه استقرار کانکس شناخته میشود.

قدر مسلم این نوع کاربری کانکس از آن مدل کاربری های مفید و کاربردی کانکس برای رفاه و آسایش نیروهای فعال در این حوزه است.

منبع:گروه معماری پیلک

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار