۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱

پرونده الکترونیک سلامت چیست؟ + سامانه پرونده الکترونیک

پرورنده الکترونیک سلامت همه ی اطلاعات پزشکی افراد و خانواده قرار دارد که شما اگر در هرکجا از کشور به پزشک مراجعه کنید اطلاعات پزشکی شما به راحتی در دسترس خواهد بود.

پرونده الکترونیک سلامت چیست؟ + سامانه پرونده الکترونیک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  در پرورنده الکترونیک سلامت همه ی اطلاعات پزشکی افراد و خانواده قرار دارد که شما اگر در هرکجا از کشور به پزشک مراجعه کنید اطلاعات پزشکی شما به راحتی در دسترس خواهد بود. رورنده الکترونیک سلامت اطلاعات  وجود یا وجود نداشتن بیماری ، روند دریافت مراقبت‌های اولیه و همچنین نحوه درمان افراد را نشان می دهد. در باره پرورنده الکترونیک سلامت با عضو ستاد دولت الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران مصاحبه ای انجام شده است.

دکتر محمد جعفری درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت:

پرونده الکترونیک سلامت حاوی کلیه اطلاعات بهداشتی، پزشکی، تشخیصی و درمانی خانواده است و سابقه افراد برای مراجعه و دریافت خدمات بهداشتی، مراقبتی و پزشکی را در داخل کشور نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل روند دریافت مراقبت‌های اولیه و همچنین درمان افراد است و وجود یا عدم وجود بیماری خاص در فرد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به هدف پرونده الکترونیک سلامت مبنی بر رصد روند بهداشت و درمان خانواده به شکل الکترونیک و تحت وب افزود: فارغ از اینکه پرونده الکترونیک سلامت تحت تولیت وزارت بهداشت قرار دارد، برای اینکه گامی به سمت پرونده الکترونیک سلامت برداشته شود باید ریز پروژه‌های متعددی که در راه رسیدن به این هدف مانند جزیره‌های از هم جدا وجود دارند با یکدیگر در یک راستا قرار گیرند.

جعفری در ادامه اظهار کرد: خدماتی مانند واکسیناسیون، کنترل‌های دوره بارداری، مشاوه زمان ازدواج، خدمات مراقبت مادر و نوزاد، خدمات بهداشت روان، تغذیه و…. که جنبه بهداشتی دارند، برخی از خدماتی هستند که در حوزه پزشکی نیاز به ثبت در سیستم دارند. سامانه‌ای در مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد شده و اطلاعات خانواده‌ها در آن در حال ثبت است که این سامانه با عنوان سامانه سیب در حال فعالیت است و زمانی که یکی از اعضای خانواده به پزشک در مراکز بهداشتی – درمانی مراجعه می‌کند، اطلاعاتش در این سامانه ثبت می‌شود. در واقع فاز اول تحت عنوان نسخه نویسی الکترونیک می‌تواند در وارد کردن اطلاعات افراد به سامانه کمک کند. البته این نسخه نویسی الکترونیک به معنای حذف دفترچه بیمه نیست، بلکه به جای دفترچه، از یک نرم‌افزار بین سرویسی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: هنگامی که پزشکِ تحت این شبکه، دارویی را برای بیمار تجویز می‌کند، این اطلاعات در سیستم ثبت شده و بیمار با مراجعه به داروخانه می‌تواند با ارائه کد ملی خود نسبت به دریافت دارو اقدام کند. البته این تنها محدود به داروخانه‌ها نبوده و سایر خدمات مانند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و آزمایش‌ها نیز به همین شیوه برای بیمار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه ۹۸ به نسخه نویسی الکترونیک نیز اشاره شده، گفت: سازمان‌های بیمه‌گر مکلف هستند خدمات خود را مبتنی بر نسخه الکترونیک از مؤسسات خرید کنند. این ساز و کار از سال گذشته انجام شده است و از ابتدای سال جاری به کل کشور تعمیم داده شد و در استان‌های دیگر در کشور نیز در حال راه‌اندازی این شبکه در مطب‌ها و سایر مراکز درمانی که پیش از این وارد سامانه نشده بودند، هستیم.

عضو ستاد دولت الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران، نسخه نویسی الکترونیک را مبتنی بر چند فاز مختلف دانست و تصریح کرد: فاز اول حذف دفترچه بیمه برای جلوگیری از اسراف کاغذ و کنترل منابع، فاز دوم نسخه پیچی، فاز سوم رسیدگی الکترونیک اسناد توسط بیمه و فاز چهارم پرداخت صورتحساب‌ها است که با متصل شدن این چهار فاز، روند پیش‌روی به سوی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت سرعت می‌گیرد.

جعفری اظهار داشت: در سازمان‌های بیمه‌گر نیز فرآیند اصلی به نام فرآیند رسیدگی به اسناد صورت‌حساب‌های پزشکی که توسط کارشناسان بیمه انجام می‌شود، باید تحت عنوان برنامه‌های نرم‌افزاری انجام شود. این طرح در راستای طرح حذف دفترچه بیمه و استقرار نسخه نویسی الکترونیک انجام می‌شود. به این صورت که رسیدگی به این نُسخ نیز باید از طریق نرم‌افزار انجام شود و در صورت فراگیری این طرح دیگر نیازی نیست اسناد در آخر ماه رسیدگی شوند و نظارت بر اسناد و رسیدگی به آنها در لحظه نوشتن نسخه انجام می‌شود. همچنین سایر موارد مانند تداخل دارویی برای بیمار، به پزشک گزارش می‌شود تا احتمال بروز خطا کاهش یابد.

وی افزود: در ادامه روند، باید پرداخت‌های بیمه‌ها به داروخانه‌ها نیز به صورت الکترونیکی انجام شود. هنگامی که بیمار داروی خود را از داروخانه دریافت کرد باید صورتحساب بلافاصله به اداره بیمه منتقل شود. در حال‌حاضر نیز چندماه است که صورتحساب‌ها در سازمان بیمه سلامت به صورت الکترونیک پرداخت می‌شود. در بیمه سلامت زیرساخت‌های لازم برای نسخه نویسی الکترونیک همراه با پرداخت الکترونیک، نسخه پیچی الکترونیک و رسیدگی الکترونیک در کل کشور فراهم شده است که این یک گام مثبت به سمت پرونده الکترونیک سلامت است و تمام آنچه که تا امروز صورت گرفته قابل انتقال به پرونده الکترونیک سلامت نیز هست.

جعفری در پایان با اشاره به اجرای پایلوت طرح “بستری و دریافت خدمات بستری به صورت الکترونیک در استان اصفهان”، گفت: این موضوع از ابتدای سال در هفت استان دیگر نیز در حال اجرا است و بیمارستان‌ها صورتحساب ها را الکترونیک صادر و به همین نحو برای بیمه سلامت ارسال می‌کنند که باعث صرفه‌جویی در کاغذ و شفافیت در حوزه درمان شده است. موارد ذکر شده بخش‌های اصلی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است و با تجمیع این بانک اطلاعاتی، پرونده مذکور هم شکل می‌گیرد.

سامانه پرونده الکترونیک

شما می توانید برای دستری به پرونده الکترونیک به سایت  https://sinaehr.mums.ac.ir/ مراجعه کنید.

نسخه الکترونیکی چیست؟

نسخه نویسی الکترونیکی طرحی است که توسط سازمان تامین اجتماعی و در راستای حذف دفترچه‌های بیمه درمانی کلید خورد. این طرح که در حال حاضر برای بیمه‌شدگان طرح سلامت نیز اجرا می‌شود، بخشی از پروژه سیستم اطلاعات سلامت یکپارچه است. در این سیستم برای هر فرد در جامعه یک پرونده سلامت شخصی درنظر گرفته می‌شود که شامل تمامی اطلاعات مراقبت بهداشتی درمانی او در طول حیاتش خواهد بود.

این اطلاعات شرایط جسمانی و روحی افراد را دربر می‌گیرد و درمان‌هایی که در زمان‌های مختلف برای هریک اجرا شده است. طرح سیستم اطلاعات سلامت یک‌پارچه و به دنبال آن پرونده سلامت شخصی و نسخه نویسی الکترونیکی همه در جهت اجرای طرح دولت الکترونیک پیاده‌سازی می‌شوند.

چرا طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی اجرا شد؟

اما اجرای کامل طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی از اسفند ۱۳۹۹ اجباری شده است و تمامی پزشکان طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی و سلامت ملزم به استفاده از این سیستم و ثبت نسخه آنلاین هستند. الزامات قانونی اجرای این طرح ذیل ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه آمده است و به همین دلیل زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل آن در طول سال‌ها ۹۷ تا ۹۹ تامین شد.

به وسیله این طرح که اکنون در تمامی مراکز درمانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت قرارداد دارند اجرا می‌شود، احراز هویت بیمار تنها با کد ملی او صورت می‌گیرد. البته به برخی دلایل این نسخه نویسی گاهی به صورت دستی هم انجام می‌شود اما  بنابر گزارش مسئولین از فروردین ۱۴۰۰ دفترچه بیمه سلامت و تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگان صادر نمی‌شود و این افراد می‌توانند از خدمات نسخه‌نویسی آنلاین بهره‌مند شوند.

البته براساس گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دفترچه‌های در دست مردم همچنان معتبر است و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و پزشکانی که طرف قرارداد با بیمه‌های مربوطه نیستند می‌توانند در سرنسخه خود تنها با ذکر شماره ملی بیمار اقدام به نسخه‌نویسی نمایند. بیمار برگه نسخه را به داروخانه تحویل داده و داروخانه با وارد کردن کد ملی او در سیستم بررسی می‌کند که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد یا خیر و سپس اقدام به نسخه پیچی براساس اطلاعات به دست آمده می‌کند.

البته پیوستن پزشکان و اجرای کامل طرح نیاز به دفترچه و سربرگ (نسخه کاغذی) را کاملا حذف می‌کند که تا پیش از پایان نیمه اول ۱۴۰۰ طرح به این مرحله خواهد رسید. این طرح در سال ۱۴۰۰ به طور کامل اجرا خواهد شد و پیوستن پزشکان به آن الزامی است. ضمن اینکه فرایند نسخه نویسی الکترونیکی هیچ تاثیری بر روند درمان بیماران و هزینه‌های آن‌ها نخواهد داشت.

نحوه پیوستن پزشکان به طرح

پزشکان برای پیوستن به طرح نسخه ‌نویسی الکترونیکی باید ابتدا در سامانه ثبت ‌نام نسخه نویسی الکترونیکی ثبت نام نمایند و اعلام آمادگی برای مشارکت در طرح را داشته باشند. پس از آن باید از اپلیکیشن‌های مخصوص یا سامانه نسخه ‌نویسی برای اینکار استفاده کنند. با وارد کردن کد ملی بیمار در این سامانه‌ها یا اپلیکیشن‌ها، پرونده سلامت بیمار و البته سوابق بیمه‌ای او نمایش داده خواهد شد. پزشک به کمک این اطلاعات می‌تواند نسخه دقیق‌تری ثبت نماید.

با ثبت نسخه الکترونیکی در سامانه توسط پزشک، حق‌الزحمه او که باید از سوی بیمه پرداخت شود، در پایان همان روز به حساب وی واریز خواهد شد. این شرایط برای پزشکان بسیار مطلوب خواهد بود چرا که مثل دریافت وجه از خود بیمار است و تاخیرهای پرداختی بیمه را پوشش می‌دهد.

به این ترتیب پزشکان بیشتری تمایل به عقد قرارداد با بیمه‌های مختلف خواهند داشت. امکان عقد قرارداد نیز برای پزشکانی که متمایل به این کار هستند به صورت اینترنتی و غیرحضوری فراهم شده و نیاز به مراجعه حضوری به مراکز مربوط نیست. همچنین تمدید قرارداد نیز از طریق همین سامانه صورت می‌گیرد و بی‌نیاز به مراجعه حضوری شده است.

چگونگی نسخه نویسی الکترونیکی

پزشکان پس از ثبت نام در سامانه نسخه‌ نویسی الکترونیکی، برای اجرای این طرح نیاز به استفاده از یک سامانه یا اپلیکیشن نسخه‌نویسی دارند که به سامانه و سیستم متصل است. پلتفرم پذیرش ۲۴ به عنوان یک سامانه هوشمند و یکپارچه سلامت است، این امکان را به بهترین و کامل‌ترین شکل برای پزشکان عضو این طرح فراهم کرده است. پزشکان با استفاده از این نرم‌افزار نسخه نویسی الکترونیکی قادر به نسخه‌نویسی در هر دو بیمه تامین اجتماعی و سلامت خواهند بود.

البته پزشکان از خدمات آموزش نسخه نویسی الکترونیکی موجود در نرم‌افزار نیز می‌توانند بهره‌مند شوند. درکنار این کاربرد‌های مفید، به کمک پذیرش ۲۴ می‌توان نوبت دهی مطب خود را مدیریت کرده، به روند این کار نظم بیشتری دهند و در وقت خود و بیماران‌شان صرفه‌جویی نمایند.

اپلیکیشن سلامتی پذیرش ۲۴ امکان دسترسی به نسخه سلامت بیماران را نیز برای پزشک فراهم می‌کند که برای پیشبرد بهتر درمان بسیار موثر است و کار پزشک را تسهیل می‌کند. این پرونده به‌خصوص درمورد بیمارانی که تحت نظر پزشک عمل جراحی داشته‌اند کارآمد است. چرا که حاوی اطلاعات درمان‌های انجام شده در بیمارستان نیز است.

پزشکان همچنین می‌توانند به کمک این پلتفرم به بیماران خود خدمات مشاوره آنلاین داده و راهنمایی‌های لازم را از راه دور به آن‌ها ارائه نمایند. این خدمات که در حال حاضر و به دلیل شیوع کرونا و شرایط قرنطینه بسیار مفید واقع شده، در بین بیماران نیز محبوبیت بالایی دارد.

پذیرش ۲۴ علاوه ‌بر تمامی این خدمات، مدیریت مالی مطب را نیز برای پزشکان ساده‌تر کرده و با ارائه گزارش‌های مالی روزانه در ماژول CIS رسیدگی به حساب‌های مطب یا درمانگاه را تسهیل نموده است. این امکان با ایجاد صندوق برای پذیرش مطب قابل دسترسی است. به این ترتیب نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای حساب‌داری درکنار سامانه نوبت‌دهی برطرف خواهد شد و تنها با استفاده از پذیرش ۲۴ به هر دو هدف خواهند رسید.

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار