۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

پارلمان در سکوت رئیس جمهور انتخاب می‌‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در میان سیاستمداران ایتالیا این نگرانی‌ وجود دارد که نتیجه این رای گیری باعث بروز عدم اطمینانی سیاسی در این سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود که هم اکنون با بروز دوباره موج ابتلا و تلفات ناشی از کوو...

پارلمان در سکوت رئیس جمهور انتخاب می‌‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در میان سیاستمداران ایتالیا این نگرانی‌ وجود دارد که نتیجه این رای گیری باعث بروز عدم اطمینانی سیاسی در این سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود که هم اکنون با بروز دوباره موج ابتلا و تلفات ناشی از کووید-۱۹ مواجه است.

در روند این انتخاب که ممکن است چند روز طول بکشد، بیش از ۱۰۰۰ نماینده پارلمان و شوراهای مناطق در ساعت ۱۴ به وقت گرینویچ برای اولین دور رای گیری مخفی به منظور انتخاب جانشین سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور در حال کناره گیری ایتالیا، تشکیل جلسه خواهند داد.

برنده نیاز دارد ابتدا در یک دور از سه دور اول رای گیری اکثریتی دو سومی کسب کرده و در مرحله بعد تنها کافی است که رای اکثریت مطلق را به دست بیاورد.

دراگی که در صدر یک دولت وحدت ملی در کشورش قرار دارد، به صراحت گفته که تمایل به رسیدن به این سمت که دوره آن هفت سال طول می کشد، دارد. اما برخی از احزاب تمایلی به حمایت از او از بابت نگرانی به خاطر بروز آشوب سیاسی و برگزاری انتخابات زودهنگام بعد از استعفایش ندارند.

ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست‌گرای لیگ شمالی ایتالیا، روز یکشنبه در صحبتهایی مشابه با اظهارات سیلویو برلوسکنی، شریک ائتلافی اش و نخست وزیر اسبق، گفت: در این لحظه دشوار، برکناری دراگی از پست نخست‌وزیری خطرناک خواهد بود.

از آنجایی که نه جناح راست میانه رو و نه چپ میانه رو آرای کافی برای به کرسی نشاندن نامزدی از اردوگاه خود ندارند، احتمالاً طرفهای این رقابت برای جلوگیری از بن بست به مصالحه نیاز پیدا می کنند.

سیلویو برلوسکنی روز شنبه از رقابت بر سر ریاست جمهوری ایتالیا کنار کشید و با این کارش یک مانع برای مذاکرات فرا حزبی را برطرف کرد. جناح چپ میانه رو ایتالیا حمایتش از نامزدی این نخست وزیر اسبق را رد کرده و بعید بود برلوسکنی بتواند حمایت گسترده مورد نیازش را به دست بیاورد.

اگر دراگی رئیس جمهوری ایتالیا شود، لازم است که فورا بر سر انتصاب نخست وزیر جدید این کشور توافق شده تا تضمین شود بی ثباتی باعث به خطر افتادن برنامه ایتالیا برای دریافت ۲۰۰ میلیارد یورو بودجه کمکی مربوط به همه گیری از اتحادیه اروپا نمی شود.

با روشن شدن وضعیت، حزب چپ میانه روی موسوم به حزب دموکراتیک ایتالیا در نظر دارد در اولین دور رای گیری رأی سفید بدهد، در حالی که متحدانش در حزب موسوم به جنبش پنج ستاره آن هنوز در مورد استراتژی خود تصمیمی نگرفته اند.

از زمان خروج برلوسکنی از رقابت، احزاب راست میانه روی ایتالیا هیچ پیشنهاد جایگزینی ارائه نکرده اند اما سالوینی گفت که ائتلافش آماده ارائه چندین نام “سطح بالا” برای مذاکرات است.

از جمله رقبای احتمالی دیگر می توان به پیر فردیناندو کازینی، رئیس سابق مجلس سفلای پارلمان ایتالیا، جولیانو آماتو، نخست وزیر اسبق و ماریا الیزابتا آلبرتی کاسلاتی، رئیس مجلس سنای این کشور اشاره کرد.

سرجیو ماتارلا نامزدی برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری را رد کرده است، اما برخی از سیاستمداران پیشنهاد کرده‌اند که او را متقاعد به ادامه کارش در ریاست جمهوری سازند و دراگی را تا زمان برگزاری انتخابات بعدی ایتالیا در اوایل سال ۲۰۲۳ به عنوان نخست‌وزیر باقی بگذارد.
انتهای پیام/*

مطالب مرتبط